دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 1:18:17 PM
در گفت و گو با معدن نامه عنوان شد:

بنیانگذار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: توسعه و راه اندازی معادن کشور بدون توجه به بازارهای صادراتی و گرفتن شرکای تجاری قوی خارجی به سختی امکان پذیر است.
راهکارهای بنیانگذار ایدرو برای توسعه معادن

رضا نیازمند در گفت و گو با معدن نامه با اشاره به ظرفیت معادن کشور برای ایجاد اشتغال افزود: اصولا ذخیره بالقوه به خودی خود شغلی به وجود نخواهد آورد و بهتر است برای بالفعل کردن ذخایر معدنی کشور نخست بازار آن را در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بررسی و سپس با جذب سرمایه های داخلی و خارجی و گرفتن شرکای صاحبنام خارجی این ذخایر را فعال کرد.

او که بنیانگذاری شرکت ملی مس ایران را در کارنامه خود دارد، گفت: به نظر می رسد برخی از فعالان اقتصادی کشور فقط به فکر بازار محدود داخلی هستند در حالیکه برای ماندن در بازار و تولید کالایی با کیفیت بهتر است بازارهای وسیعی را در نظر بگیرند و صادرات به نقاط مختلف دنیا را مد نظر قرار دهند.

نیازمند افزود: هر زمان که در بازارهای داخلی رکود حاصل می شود بهتر است تا تولیدکنندگان کشور به دنبال شرکای خارجی رفته و با هم افزایی یکدیگر هم تولید با کیفیت تری داشته باشند و هم اینکه از آن شریک بخواهند از طریق شبکه توزیع و صادرات خود محصولات تولید شده در کشورمان را روانه بازارهای جهانی کند.

او گفت: به نظر می رسد در حال حاضر تولیدکنندگان کمتر به صادرات فکر می کنند که این موضوع آسیب های زیادی را در بلند مدت به تولید داخلی وارد کرده و آنها نخواهند توانست از نظر کیفیت و قیمت با رقبای خارجی خود به رقابت بپردازند.

نیازمند افزود: کاری که ما در دهه 40 انجام دادیم و نخستین پایه های صنعتی کشور بنیان گذاشته شد این بود که در ابتدا از تجار و واردکنندگان خواستیم تولید کننده شوند و در راستای تولیدات آنان، حمایت هایی نیز انجام دادیم. پس از مدتی بازیگران تولید افزایش یافتند و رقابت داخلی شکل گرفت و آنان توانستند از راه جوینت شدن با خارجی ها به بازارهای صادراتی نفوذ پیدا کنند و خود را توسعه دهند.

او گفت: به نظر می رسد در هر رشته صنعتی بهتر است تا علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای داخل، چشمداشتی به بازارهای جهانی داشته باشیم و در صنایعی مثل معادن و صنایع مربوط به آن بتوانیم  نیاز داخل و بازارهای صادراتی را تامین کنیم وگرنه با تولید برای بازار 80 میلیون نفری عملا توفیقی در بلند مدت به دست نخواهیم آورد.



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین