دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 12:46:51 PM
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران تشریح کرد:

 عضو هیات مدیره خانه معدن ایران گفت: بهبود فضای کسب و کار در داخل و جذب سرمایه گذاری خارجی، چرخ تولید و اشتغال را به راه می اندازد.
دو پیش شرط افزایش تولید و اشتغالزایی در بخش معدن/ به بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی نیاز است

به گزارش معدن نامه، حمیدرضا معصومی گفت: رونق تولید داخل مولفه های زیادی را به همراه دارد که یکی از مهم ترین آنها بهبود فضای کسب و کار در داخل و یافتن بازارهای صادراتی است.

او افزود: از یک سو دولت بهتر است تا با برداشتن موانع تولید به مانند قوانین و مقررات مزاحم و تغییر برخی دیدگاه های کلان، فضای کسب و کار را بهبود بخشد و از سوی دیگر تولیدکنندگان ما بهتر است تا علاوه بر فعالیت در بازار داخلی به عنوان یک بازار رقابتی، کالاهایی را به تولید برسانند که قابل عرضه در بازارهای صادراتی باشد.

معصومی گفت: تولیدکنندگان در بخش معدن همواره مورد نقد قرار می گیرند که چرا به خام فروشی می پردازند در حالیکه یکی از مفاهیمی که اتفاقا در سطح کلان بهتر است تغییر یابد همین موضوع خام فروشی است. بهتر است مدیران دولتی و سیاستگذاران ما به این باور برسند که در معدن چیزی به عنوان خام فروشی وجود ندارد چرا که برای استخراج مواد معدنی، اقدامات گسترده ای در اکتشاف، عملیات استخراج و کانه آرایی و فرآوری صورت گرفته از این رو نمی دانم چرا برخی سعی دارند با غلط جا انداختن مفهوم خام فروشی آدرس اشتباه به سیاستگذاران بدهند.

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران گفت: فعالان معدنی کوچک و متوسط کشور بر این باورند که تولیداتشان رقابتی بوده و در بازارهای داخلی و خارجی قابل عرضه را دارد، از این رو مفاهیم اقتصاد آزاد به ما این اجازه را می دهد هر مشتری چه داخلی و چه خارجی که محصولاتمان را به قیمت مناسب تر خریداری کند آن را عرضه کنیم.

او افزود: صنایع پایین دستی معدنی کشور بهتر است بازتعریفی از ساختار خود داشته باشند و با بالا بردن بهره وری خود محصولی را به تولید برسانند که قابلیت عرضه در بازارهای صادراتی را داشته باشد.

معصومی گفت: بخش معدن ایران سالهاست که برای تولید رقابتی تمام تلاش خود را به کار گرفته و توانسته به بازارهای صادراتی نفوذ پیدا کند و اگر قرار باشد این موفقیت زیر سوال بروند و به فعالان معدن انگ خام فروشی زده شود، نمی توان به توسعه این بخش از سوی فعالان اقتصادی امیدوار بود.

او گفت: بخش معدن هم تولیدگراست و هم اشتغالزا و اتفاقا تولیدی را به همراه دارد که می تواند با نفوذ در بازارهای صادراتی به نوعی دیپلماسی اقتصادی ما را رونق بخشد بنابراین بهتر است تا با سیاستگذاری های مناسب در این بخش، تولید و اشتغال در مناطق عمدتا محروم توسعه یابد.

عضو هیات مدیره خانه معدن افزود: در هر جای ایران که معدنی فعال شده هم اشتغال را به همراه داشته و هم سبب رونق و آبادانی آن منطقه شده و اگر بگوییم معدنکاران بهترین حافظان محیط زیست هستند بیراهه نگفته ایم.

معصومی تصریح کرد: برای توسعه معادن و به وجود آوردن حلقه های ارزش افزوده نیاز به سرمایه گذاری های خارجی است و اگر این امر صورت نگیرد نمی توان امیدوار بود که صنایع معدنی ما در بازارهای جهانی موفق عمل کنند.

او گفت: انتخاب شریک خارجی علاوه بر بالا بردن ضریب موفقیت در کار سبب خواهد شد تا فعالان اقتصادی ما محصولی که در داخل کشور به تولید می رسد را روانه بازارهای صادراتی کنند و برند ایرانی در بخش معدن شناخته شود.



منبع: روابط عمومی خانه معدن ایران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین