دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 1:02:12 PM
معدن نامه بررسی کرد:

مجلس شورای اسلامی چندی پیش با انتخاب هیات تحقیق و تفحص از شرکت مس عملا وارد بازرسی از این شرکت بزرگ معدنی کشور شد.
ابعاد اقتصاد سیاسی تحقیق و تفحص از شرکت مس/ ریشه لجبازی با مدیران صنعت مس در چیست؟

به گزارش معدن نامه، برخی از نمایندگان در حالی پروسه تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس را کلید زده اند که در دولت قبل در قبال خروج منابع این شرکت از کشور سکوت کرده بودند.

حال سوال اینجاست که ریشه این اتفاق در کجاست و افرادی که تحقیق و تفحص به چه دلیل این اقدام را پنج سال دیرتر انجام داده اند؟

 مدتی است که برخی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس شورای اسلامی از تریبون های عمومی وضعیت شرکت ملی صنایع مس ایران را اسفبار می خواند و با تهدید اعضای دولت، خواهان تغییر مدیریت این شرکت می شوند.

این نمایندگان که عمدتا قرابتی با دولت یازدهم ندارند، بدون توجه به گزارش عملکردی که از سوی این شرکت ارائه شده و شرایط شرکت را در بهترین وضعیت ممکن در دهه گذشته می داند اقدام به تصویب تحقیق و تفحص از شرکت مس کرده اند.

 با مرور نظر کارشناسان این حوزه به نظر می رسد دولت یازدهم توانسته اوضاع ایجاد شده این شرکت در سالیان گذشته را سامان ببخشد و اعتبار این شرکت بزرگ را مجددا احیا کند.

 اینکه با یک انتصاب یکی از مدیران تکنوکرات در صنعت مس و بازگرداندن او به این حوزه، با همان مدیران و کارکنان و کارگران، عملکرد یک مجموعه عظیم دگرگون می شود نشان از نقش کلیدی مدیریت در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه دارد.

بررسی های معدن نامه نشان می دهد که سیاست شرکت مس برای عبور از کنار این حواشی اگرچه باعث جلوگیری از  فروافتادن یک شرکت بزرگ اقتصادی در حواشی زیانبار شده اما بار مظلومیت دولت یازدهم را مضاعف کرده است. مدیران ارشد معدنی به خاطر دارند که در دولت گذشته این شرکت و شرکتهای اقماری آن جولانگاه سیاسیون و ناآشنایان به این صنعت شده بود به گونه ای که اگر تدابیر سختگیرانه در دولت یازدهم نبود، صنعت مس هم به جرگه صنایع رو به زوال و ورشکسته پیوسته بود.

 انتظار می رود نه برای تخریب گذشتگان، بلکه صرفا برای پاسداشت انصاف و عدالت، مسوولان مربوطه گره از زبان ها باز کنند و از روسفیدی دولت یازدهم سخن بگویند.

به نظر می رسد هرگاه شیر منابع به روی برخی از اعضای هیات مدیره وابسته به دولت قبل در شرکت های بزرگ بسته می شود، صدای آنان از کرسی هایی بلند می شود که باید مدافع منافع ملی باشند و نه منافع شخصی جناحی خود را پیگیری کنند.

شرکت ملی مس به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی که در این روزها باید به فکر جذب سرمایه گذاری ها برای توسعه این صنعت در کشور باشند ناخواسته وارد بازی سیاسی برخی از نمایندگان مجلس شده اند که رفتار آنان نسبتی با توسعه این صنعت ندارد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین