دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 1:32:38 PM
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران تحلیل کرد:

غلامرضا حمیدی انارکی با اشاره به واگذاری معدن سرب و روی مهدی آباد به کنسرسیوم بخش خصوصی گفت: این روش می تواند برای فعال سازی ذخیره های بزرگ معدنی به عنوان الگو قرار داده شود.
تفسیر اقتصادی واگذاری معادن به کنسرسیوم های بخش خصوصی

به گزارش معدن نامه، غلامرضا حمیدی انارکی گفت: یکی از مشکلات امروز در توسعه معدنکاری کشور نبود هم افزایی میان بخش خصوصی درگیر در کار معدن است که می توان با ایجاد کنسرسیوم های معدنی عملا هلدینگ بزرگی از فعالان بخش معدن در این زمینه را گردهم آورد و توان آنان را چند برابر کرد.

دبیر خانه معدن ایران افزود: اتفاقی که برای مهدی آباد رخ داد این بود که پس از چند سال کشمکش بر سر بهره برداری از این ذخیره بزرگ، دولت خود را کنار کشید و در تصمیمی هوشمندانه نقش نظارتی اش را ایفا کرد تا در نهایت کنسرسیومی متشکل از بنگاه های بزرگ معدنی که از سوی بخش خصوصی مدیریت می شوند، این معدن را فعال کنند.

حمیدی انارکی گفت: تصمیم دولت برای واگذاری این ذخیره بزرگ سبب شد تا هم بخش خصوصی فعال در بخش معدن بر سر انجام یک پروژه بزرگ اقتصادی به ارزش 1.2 میلیارد دلار با هم متحد شوند و هم اینکه فعالان اقتصادی به سیاستگذاری های دولت یازدهم امیدوار و مطمئن شوند که آنان در پی توسعه بخش خصوصی هستند.

او افزود: نوع واگذاری مهدی آباد از این نظر مهم است که یک ذخیره عظیم معدنی قرار است از سوی فعالان بخش خصوصی تامین مالی شده و برای تجهیز آن تصمیم گرفته شود. طبیعتا در این میان تفکر بخش خصوصی تجهیزاتی را برای توسعه این معدن به کار خواهد گرفت که علاوه بر کیفیت لازم دارای قیمت مناسب نیز باشد.

حمیدی گفت: بخش خصوصی می تواند برای طراحی و تجهیز این معدن و اجرایی کردن مفاد قرارداد آن علاوه بر استفاده از توانمندی های داخلی برای خود شرکای تجاری خارجی مطمئنی را انتخاب کند که بتواند روی آن بلند مدت فکر کند و در پرتو تلاطم های سیاسی و بین المللی این همکاری خدشه دار نشود.

دبیر خانه معدن ایران تصریح کرد: وقتی که بخش خصوصی به دنبال یافتن شریک خارجی است در حقیقت دیپلماسی اقتصادی را توسعه می دهد که چنین اتفاقی در نهایت می تواند به نفع ارتقای امنیت و اقتصاد کشور باشد چرا که در این میان رابطه ای برد برد شکل گرفته که هیچ یک از طرف ها نمی خواهند این رابطه خدشه دار شود.

او با اشاره به لزوم برندسازی در بخش معدن ایران گفت: چنین کنسرسیوم هایی می توانند به برندهای مطرحی تبدیل شوند و با شکل گیری تعدادی انگشت شمار از این کنسرسیوم ها، غول های معدنی در ایران به وجود خواهند آمد که می توانند پروژه های بزرگ را مدیریت کرده و به بهره برداری برسانند.



منبع: روابط عمومي خانه معدن ايران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین