چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 10:36:23 AM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:25686
  • زمان انتشار:دوشنبه 10 آذر 1399-10:39
  • کاربر:
رئیس خانه معدن بوشهر در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

احمد مرادی با اعلام اینکه ایمیدرو در حال مطالعه و اکتشاف پهنه ارزشمند بوکسیت در استان بوشهر است، عنوان کرد: عمده‌ترین مشکلات معادن کوچک در خانه معدن استان مطرح و پیگیری می‌شود و در دستور کار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار خواهد گرفت.
پیگیر مشکلات معادن کوچک هستیم

رئیس خانه معدن بوشهر گفت: از تمامی فعالان معدنی و سرمایه گذاران حوزه معدن دعوت می کنم تا برای سرمایه گذاری در راستای توسعه صادرات و ایجاد پایانه جامع صادراتی حوزه معدن در استان بوشهر که یک فرصت بسیار توجیح پذیر است، مشارکت کنند.

او افزود: خانه معدن استان بوشهر در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و در حال حاضر بیش از ۲۴۸ عضو فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی دارد.
وی با اشاره به منابع معدنی در استان بوشهر گفت: استان بوشهر دارای پدیده ها و پهنه های نادر معدنی است که از آن جمله می توان به بوکسیت، سنگ مرمریت، بتومین و سنگ سلستین اشاره کرد. وی همچنین اظهار داشت بیشترین فعالیت و صادرات مواد معدنی در استان بوشهر شن و ماسه ،آهک، گچ و محصولات سیمانی می باشد که سرمایه گذاران و بهره برداران زیادی متقاضی در این منطقه هستند.

📍تلاش برای مذاکره با ارگان های زیست محیطی

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات حوزه معدن در این استان بیان کرد: در استان بوشهر یک پهنه بیش از ۱۸۰ کیلومتر مربع توسط محیط زیست ممنوع شده که این منطقه از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست مصوبه ای را دریافت کرده و برای فعالین و صادر کنندگان حوزه معدن، چالش ها و مشکلاتی را به همراه داشته است که به دلیل اهمیت این منطقه و ایجاد تحولی بزرگ در استان تلاش کردیم تا بتوانیم با جلسات متعددی که با خانه معدن ایران،اتاق بازرگانی بوشهر، وزارت صنعت معدن تجارت، سازمان صمت استان و استانداری داشتیم مانع از بروز مشکلات و محدودیت هایی برای فعالیت ۲۴ معدن و صنایع معدنی و ممانعت ازاکتشاف پدیده های نادرمعدنی از قبیل پوکسیت، بیتامین، سیلستین، سنگ مرمر و ... در این استان شویم.
به گفته وی، اقدام سازمان محیط زیست زنگ هشداری برای اقتصاد معدنی استان و کشور محسوب می‌شد و پس از تلاش و پیگیری توانستیم یک ایراد قانونی برمصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست که بند ۶ مصوبه رعایت نشده بود که طبق آن بند شورای عالی حفاظت محیط زیست بدون اجازه کتبی از استاندار محترم بوشهر منطقه حفاظت شده را به ثبت رسانده است و با استناد به همین موضوع حقوقی قطعا ۲۲۰ کیلومتر مربع را تعدیل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اگرمعادن موصوف در منطقه محیط زیست به هر عناوینی توسط NGO های زیست محیطی به حاشیه رانده و یا توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعطیل شود، نرخ رشد جذب سرمایه گذاری در استان بوشهر در حوزه معدن کاهش پیدا خواهد کرد وسرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در این استان نخواهند بود و به طبع سرمایه گذاران مستعد دراین بخش به بخش های دیگری اقتصادی و یا استان های دیگر مهاجرت خواهند کرد لذا لزوم مدیریت و یا تدوین و تصویب بخشنامه و برنامه دقیق برای تعدیل یا تجدید نظر مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست ضرورت دارد تا شاهد روند به رشد تولید و صادرات در برنامه ششم توسعه باشیم.

📍اکتشاف پیمانکاران دولتی ممنوع است

رئیس خانه معدن بوشهر در بخش دیگری از گفته های خویش با اشاره به ماده ۱۳ قانون معدن تاکید کرد:ماده ۱۳ قانون معادن به صراحت اشعار میدارد که برداشت غیر مجاز توسط پیمانکاران دولتی و غیر دولتی به هر عناوینی تخلف محسوب می‌شود ازسوی دیگر اخبرا مشاهده کردیم که پیمانکاران سازمان های دولتی بدون توجه به قوانین مذکور در شعاع ۲۵ کیلومتری از معادن فعال، برداشت غیر مجاز انجام می دهند بنابراین طبق ماده ۱۳ قانون معادن چنان چه هر پروژه ایی درشعاع ۲۵ کیلومتری از مرکزثقل معدن وجود داشته باشد قطعا باید از معادن همجوار استفاده کند و چنانچه در این فاصله ماده معدنی موصوف وجود نداشت می توانند مجوز برداشتی را برای پیمانکاران دولتی و غیر دولتی صادر کنند.

مرادی افزود: موضوع برداشت غیر مجاز پیمانکاران دولتی در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار دادیم ومصوب شد که این موضوع در شورای عالی معادن استان مطرح و تصویب شود که برداشت های غیر مجاز توسط پیمانکاران سازمان های دولتی ممنوع گردد و چنانچه موردی هم اتفاق بیفتد با گزارش به شورای عالی معادن برخورد قانونی شود.

📍پیگیر مشکلات معادن کوچک هستیم
او در ادامه با اشاره به پیگیری های مشکلات معادن کوچک بیان کرد: عمده ترین مشکلات معادن کوچک در خصوص بیمه تامین اجتماعی و دارایی است که در دستور کار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار گرفت تا پیگیری شود.
تلاش برای رونق صادرات
رئیس خانه معدن بوشهر درباره پتانسیل این استان در حوزه صادرات اظهار داشت: همانطور که مستحضر هستید استان بوشهر دارای ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با حوزه خلیج فارس است اما پایانه صادراتی جامع معدنی تعریف شده ای ندارد این در حالی است که استان‌های همجوار مانند فارس، کهکیلویه و بویر احمد مواد معدنی خود را از طریق استان بوشهر صادر می کنند از سوی دیگر بسیاری از معادن فاصله اندکی با ساحل دارند بنابراین ظرفیت خوبی برای صادرات در حوزه معدن و صنایع معدنی با کمترین امکانات لجستیکی فراهم است اما به دلیل نبود پایانه صادراتی جامع معدنی با مشکلاتی مواجه هستیم. تنها یک پایانی صادراتی در حوزه مواد معدنی وجود دارد که آن هم به دلیل عمق کم تنها شناورهای تا سقف ۲۵۰۰۰ تن می‌توانند در آن پهلو بگیرند بنابراین خانه معدن استان بوشهر با توجه سفر ریاست محترم جمهور ،وزیر کشور، معاون اقتصادی وزیر کشور، وزیر صمت و سایر سازمان ها و اداره های مرتبط موضوع احداث پایانه های جامع صادراتی را در دستور کار خویش قرار داد.در همین راستا منطقه ای در استان بوشهر در حال مطالعه برای ایجاد پایانی صادراتی جامع مواد معدنی است که برای ایجاد آن به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که به علت نبود سرمایه گذار با مشکل مواجه هستیم.
وی از ایمیدرو درخواست کرد از آنجایی که این سازمان توسعه‌ای در حال مطالعه و اکتشاف پهنه ارزشمند بوکسیت در استان بوشهر که یک پدیده نادر معدنی است و به نتایج قابل قبولی هم دست پیدا کرده است، در حوزه پایانه جامع صادرات مواد معدنی سرمایه گذاری یا با مشارکت بخش خصوصی، بخشی از سرمایه گذاری را انجام دهد. 
مرادی در پایان خطاب به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی در این استان گفت: تمامی فعالان حوزه معدن در این استان می توانند از طریق وب سایت، فکس، آدرس، تلفن و ایمیل که قبلا اطلاع رسانی جامع گردیده است با ما در ارتباط باشند و مشکلات و پیشنهادات خود را و راهکار های خود را با خانه معدن، مشاوره و مکاتبه کنند. خانه معدن صدای رسا و تریبون قانونی فعالین حوزه معدن و صنایع معدنی می باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین