دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 8:48:00 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2563
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 اسفند 1395-14:26
  • کاربر:.
دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران مطرح کرد

دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران می‌گوید در پنج سال گذشته شرکت مس به‌صورت نظامند و برنامه‌ریزی‌شده به سمت سبز شدن حرکت کرده است.
شرکت مس در مسیر سبز شدن

به گزارش معدن‌نامه، مدیریت سبز یکی از مفاهیم متاخر در دنیای کسب‌وکار است؛ شکلی از مدیریت که به محیط‌زیست احترام می‌گذارد. مدیریتی که به گفته «محمدحسن امامی»، دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران «فرهنگ‌دار» است. خودش این شکل از مدیریت و صنعت را در گفت‌وگو با «عصرمس آنلاین» این‌گونه تعریف می‌کند: «فرهنگ‌دار شدن مدیریت و صنعت به این معناست که ما نیاز داریم نوعی از مدیریت را در سازمان‌ها و صنایع داشته باشیم که تلاش کنند سازمان خود را با الزامات زیست‌محیطی سازگار کند.»

او ادامه می‌دهد: «اگر نگاهی به گذشته کشورمان داشته باشیم می‌بینیم، هم در حوزه عام فرهنگ و هم در حوزه فرهنگ حاکم بر صنایع، چقدر پیشرفته بوده‌ایم. برای مثال اگر سازه‌ای ایجاد می‌شد، کاملا مطابق با الزامات زیست‌محیطی بود و یکی از دلایل این‌که در طول سده‌ها این سازه‌ها عمر کرده‌اند، همین موضوع است. اگر ما چندصد سال پیش مهندسی داشته‌ایم که صنعتی ساخته که هنوز هم ما از آن لذت می‌بریم دلیلش این نیست که آن مهندس‌ها از ما باهوش‌تر بوده‌اند بلکه دلیلش این است که آن‌ها حکیم و بافرهنگ بوده‌اند؛ به این معنا که علم‌شان را با طبیعت و محیط‌زیست وفق داده بودند.»

امامی تاکید می‌کند: «وقتی علم می‌خواهد طبیعت را مهار و کنترل کند، فرهنگش را از دست می‌دهد و تبدیل به صنعتی می‌شود که طبیعت و محیط‌زیست را تخریب می‌کند.» 

دبیرکل انجمن مدیریت سبز ایران با این توضیحات سراغ دغدغه امروز جامعه جهانی می‌رود و می‌گوید: «امروز دغدغه صنایع و سازمان‌ها در کل جهان این است که به سمت صنعتی هم‌سو با محیط‌زیست بروند. ما نیز در انجمن مدیریت سبز ایران همین هدف را دنبال می‌کنیم. درواقع مدیریت سبز قرار نیست صنایع را تعطیل کند. برعکس ما طرفدار صنایع هستیم و معتقدیم صنعتی می‌تواند در آینده دوام پیدا کند که با محیط‌زیست سازگار باشد.»

او که از نزدیک شاهد اقدامات زیست‌محیطی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال‌های گذشته بوده است، درباره این شرکت می‌گوید: «در پنج سال گذشته شرکت مس به‌صورت نظامند و برنامه‌ریزی‌شده به سمت بافرهنگ شدن پیش رفته است. گواهی‌نامه سنجش ردپای کربن، جایزه بنیاد جهانی انرژی برای طرح جامع آب یا نشان بلوغ HSE که در سال‌های گذشته توسط این شرکت کسب شده، همگی به این معناست که شرکت مس دارد خودش را با رویکردهای سبز تطبیق می‌دهد.» 

امامی البته معتقد است: «درباره صنعتی مثل مس که صنعتی بزرگ با ریشه‌های عمیق تاریخی است، طبیعی است که تغییرات سخت و زمان‌بر باشد اما آنچه اهمیت دارد این است که صنعت مس در ریل مناسبی قرار گرفته است و در مسیر سبز شدن است.»

او در پایان گفت: «امیدواریم رویکردهای سبز در شرکت مس ادامه پیدا کند.» 



منبع: مس پرس

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین