دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 8:06:49 AM
تحلیل محتوای سخنرانی آیت الله هاشمی با حجت الاسلام ناطق نوری در جمع فعالان معدنی

اکبر ناطق نوری در همایش فولاد و معدن روزنامه دنیای اقتصاد، به مانند رئیس فقید خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر به ثمر رسیدن اهداف سند چشم انداز توسعه تاکید کرد.
فرق این اکبر با آن اکبر

معدن نامه؛ علیرضا بهداد: آذر ماه گذشته بود که اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاس معادن و صنایع معدنی ایران، در جمع فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور حاضر شد تا وضعیت سرمایه گذاری در ایران را برای مهمانان خارجی تشریح کرده و به آنان بگوید که ایران بهترین نقطه سرمایه گذاری در منطقه خاور میانه است.

حال به فاصله دو ماه از آن سخنرانی، اکبر ناطق نوری به میان صاحبان معادن و صنایع معدنی ایران آمد تا در همایش فولاد و معدن روزنامه دنیای اقتصاد، به مانند رئیس فقید خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر به ثمر رسیدن اهداف سند چشم انداز توسعه تاکید کرده و از فعالان بخش معدن بخواهد برای صادرات محور کردن محصولات خود آستین هایشان را بالا بزند.

آن اکبر از زیرساخت ها، بنادر، خطو راه آهن، امنیت، فرودگاه ها و انرژی فراوان در ایران به عنوان مزیت های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران سخن گفت و این اکبر در نبود مرید سیاسی و اقتصادی خود، به فصل دوم سرمایه گذاری در ایران پرداخت و خواستار توجه سرمایه گذاران به تولید محصولات قابل صدور به بازارهای جهانی شد.

آن اکبر شناگر ماهری بود و این اکبر کوهنوردی قهار. او به عمق می زد و به سطح می رسید و این از سطح آغاز می کند تا به قله برسد. او عمق اقتصاد ایران را خوب می شناخت و در سطح مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به ارائه ویژگی های این اقتصاد می پرداخت، این از قله هایی که در اقتصاد وجود دارد، ایده گرفت و از فعالان اقتصادی کشور خواست تا خود را با بزرگان دنیا هماهنگ کنند.

آن اکبر در اجلاس معادن، حسین محلوجی و محمدرضا نعمت زاده را به عنوان دو وزیر سابق خود در کنارش قرار داد و از آنان درباره وضعیت کنونی معادن کشور مشورت گرفت و با تسلطی بر وضعیت کلی اقتصادی کشور تصویری کامل از خط ساحل جنوب کشور به سرمایه گذاران ارائه داد و با اشاره به فعالیت بنادر، فرودگاه ها، جاده ها و خطوط ریلی و همچنین وجود زیرساخت هایی چون برق، آب و انرژی، فرصت های سرمایه گذاری در ایران را به طور دقیق در اختیار فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار داد تا آنان با شناخت بهتری برای سرمایه گذاری در بخش معدن ایران تصمیم بگیرند.

این اکبر نیز با در قراردان نعمت زاده در طرف راست خود و محلوجی در طرف چپش، علاوه بر تسلط بر کلیت اقتصاد ایران، به طور مصداقی به وضعیت کنونی معادن ایران در لیست جهانی پرداخت و با یاد کردن از معدن سرب و روی انگوران به حاضران گوشزد کرد که معادن ایران در کلاس جهانی قرار دارند و بهتر است که تولید محصولات از این معادن نیز در کلاس جهانی صورت گیرد.

آن اکبر، تصویری روشن از فضای موجود اقتصاد ایران ارائه داد و از سرمایه گذاران خواست به تبلیغاتی که علیه سرمایه گذاران در داخل و خارج کشور صورت می گیرد اهمیتی ندهند و با اطمینان کامل برای توسعه فرآوری در بخش معدن ایران اقدام کنند.

این اکبر نیز، دیپلماسی معدنی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به وجود ذخایر معدنی به این موضوع اشاره کرد که صادرات برخی مواد معدنی و صنایع وابسته به آن به دیپلماسی معدنی کمک خواهد کرد تا از این طریق بتواتنیم رابطه اقتصادی خود را با کشورهای دیگر تنظیم کنیم چرا که صادرات مواد معدنی خود ابزاری برای توسعه فعالیت های دیپلماتیک است.

آن اکبر در آذر ماه گذشته گفت که مقام های بلند پایه و حتی رهبری هم بدون مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاح نمی دانند احکام کلی را تغییر دهند، تا سرمایه گذاران خارجی متوجه شوند ثبات قوانین و مقررات در ایران به اندازه ای است که نمی توان با تصمیم های خلق الساعه نمی توان آن را به سادگی تغییر داد.

این اکبر هم پای  سند چشم انداز را به عنوان سندی تغییر ناپذیر به میان کشید و از فعالان اقتصادی کشور خواست تا راهکارهایی ارائه دهند که بتوان ذخایر معدنی را به ثروت تبدیل کرده و از آن برای افزایش رشد اقتصادی اشتغالزا و توسعه کشور استفاده کرد.

فرقی میان شناگر و پیاده رو نیست چه در عمق باشند، چه روی قله بایستند. این دو در کنار هم قرار دارند و مکمل یکدیگرند. شناگر اگر در عمق  جان داد، کوهنورد مراقبت خواهد کرد تا مسیری را انتخاب کند که پایش روی سنگی نلغزد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین