دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 6:20:49 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2480
  • زمان انتشار:دوشنبه 25 بهمن 1395-14:52
  • کاربر:.

تکنولوژی فلش یکی از روش‌های استحصال مس به شیوه پیرومتالورژی است. این تکنولوژی هرسال به‌روزرسانی و ارتقا پیدا می‌کند. 
تکنولوژی فلش ارتقا پیدا می‌کند

به گزارش معدن‌نامه، شرکت بزرگ لهستانی کی‌جی‌اچ‌ام (KGHM) که در زمینه مس و نقره فعالیت دارد، در حال ارتقای تکنولوژی فلش در واحد ذوب و تصفیه «گوگو» (Głogów) در غرب لهستان است. پایگاه اطلاع‌رسانی Resource World Magazine در گزارشی در این زمینه نوشته است با این اتفاق کی‌جی‌اچ‌ام به شرکتی پیشرو در حوزه فن‌آوری‌های پیرومتالورژی برای استحصال مس تبدیل می‌شود.

براساس این گزارش و به گفته خود شرکت کی‌جی‌اچ‌ام این تکنولوژی شامل بزرگ‌ترین کوره ذوب مس و بزرگ‌ترین کوره الکتریکی در جهان است که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به‌روز بودنش است. مراسم آغاز این پروژه، ژانویه امسال برگزار شد. Głogów یکی از مرغوب‌ترین آندهای جهان را دارد که آن را ازطریق ذوب فلش به‌دست می‌آورد. عیار آند تولیدی Głogów برابر با 99.99 درصد است و ارتقای این واحد به تولید بیشتر مس مرغوب کمک خواهد کرد. 

تغییراتی که شرکت کی‌جی‌اچ‌ام قرار است در کوره فلش Głogów ایجاد کند بخشی از یک برنامه جامع به‌روزرسانی ذوب و پالایش در این مجموعه است. با تغییرات کی‌جی‌اچ‌ام کربن آلی کنسانتره به‌وسیله عملیات روستینگ کاهش پیدا می‌کند. این باعث کاهش میزان مصرف انرژی برای ذوب و به همین دلیل افزایش تولید مس می‌شود. همچنین میزان خوراک کنسانتره ذوب نیز با این تغییرات افزایش خواهد یافت. 

مدیرعامل کی‌جی‌اچ‌ام مهم‌ترین مزیت‌های برنامه جامع تغییرات واحد ذوب و پالایش Głogów را «پربازده» و «دوستدار محیط‌زیست» بودن آن عنوان کرده است.

تا پیش از این، تولید مس Głogów بر پایه ذوب یک‌مرحله‌ای در کوره فلش و مستقیماً از کنسانتره خشک اتفاق می‌افتاد. با تغییرات جدید، مس پس از سه مرحله تولید می‌شود که این سه مرحله شامل روستینگ کنسانتره، ذوب مات مس و ارسال آن به کنورتر است. این یکی از سه تکنولوژی فلش به این شکل در دنیاست. 

استفاده از تکنولوژی فلش برای ذوب مس در ایران نیز وجود دارد. تکنولوژی ذوبی که پیش از این در مجتمع مس سرچشمه مورد استفاده قرار می‌گرفت، ریورب بود. اما این تکنولوژی با کوره فلش جایگزین شده است و به‌زودی کوره فلش در سرچشمه راه‌‍‌اندازی خواهد شد. کوره‌های فلش به‌طور کلی آسیب کمتری به محیط‌زیست می‌زنند. در کوره فلش سرچشمه نیز کنسانتره خشک‌شده برای ذوب به کوره می‌رود و با اکسیژن و میزان کمی سوخت، مس فرآوری می‌شود.

منبع: مس پرس



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین