پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 2:47:22 PM
رئیس هیات امنای خانه معدن ایران در گفت‌وگو با "بیرونیت" از دولت خواستار شد

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران با بیان اینکه اعمال عوارض بر سنگ‌های ساختمانی در شرایط کنونی سیاست درستی نیست، مطرح کرد: اعمال هر نوع عوارض، موجب کندی کار و ایجاد مشکل برای صادرکنندگان بخش معدن می‌شود به همین خاطر باید از تحمیل مالیات و دارایی و عوارض در این حوزه اجتناب کرد.
جلوی صادرات سنگ را نگیرید

علاءالدین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با بیرونیت با بیان اینکه اعمال عوارض دست و پا گیر صادرات است، افزود: در حال حاضر اعمال عوارض بر سنگ‌های ساختمانی در حال حاضر کار درستی نیست زیرا با توجه به شرایط موجود و تحریم‌های بین‌المللی هرگونه وضع عوارض می‌تواند تاثیر منفی بر صادرات داشته باشد و دولت نباید به کل جلوی صادرات سنگ خام را بگیرد.

او عنوان کرد: یقینا اگر ما لوایحی نظیر عوارض بر صادرات را در وهله‌ای که صادرکنندگان با مشکلاتی نظیر تحریم‌های بین المللی دست روبه رو هستند اعمال کنیم، تاثیر منفی خواهد داشت. اعمال هر نوع عوارض، موجب کندی کار و ایجاد مشکل برای صادرکنندگان بخش معدن می‌شود؛ لذا باید از تحمیل مالیات و دارایی و عوارض اجتناب کرد.

میرمحمدصادقی در ادامه با اشاره به دلایل خام فروشی سنگ‌های ساختمانی اظهار کرد: ما در حد توان و در حدی که امکان دارد به فراوری سنگ‌های ساختمانی می‌پردازیم و این طور نیست که تنها سنگ کوپ صادر کنیم؛ اما در عین حال بعضی کشورها برای خرید سنگ خام آمادگی بیشتری از خود نشان می‌دهند؛ لذا صادرکننده مجاب می‌شود که برای این کار اقدام کند.

این پیشکسوت حوزه معدن با بیان راه حلی برای استفاده بهینه از فرصت صادرات سنگ‌های ساختمانی افزود: اگر به کسانی که توانایی فرآوری سنگ‌های ساختمانی را دارند؛ امکاناتی از قبیل تسهیلات بانکی یا تجهیزات مورد نیاز ارائه شود، دیگر صنعتگر اشتیاقی به خام فروشی نخواهند داشت. در عین حال اینکه ما به علت خام فروشی، جلوی صادرات را بگیریم؛ به هیچ وجه مصلحت نیست.

او در ادامه بیان کرد: ما باید اکتشافات معدنی را توسعه و روند استخراج را بهبود بخشیم و از این نعمت خدادادی استفاده بهینه را ببریم‌ از سویی باید از مزیت ارزآوری این صنعت نهایت استفاده را ببریم نه اینکه با تصویب طرح‌هایی غیرکارشناسی صرفا به دلیل نیاز کشور به ارز، مشکل ایجاد کنیم.

میرمحمد صادقی درباره لزوم ایجاد تسهیلاتی برای صادرات دیگر کالاها تاکید کرد: ما باید زمینه صادرات برخی کالاها نظیر سیمان و گچ را که میزان بسیاری زیادی از آن را در کشور داریم؛ فراهم کنیم. قبلا تخفیفاتی برای حمل کالاها جهت صادرات از سوی دولت ارائه می‌شد و از آنجایی که در حال حاضر برخی صنایع نظیر صنعت گچ با حدود ۳۰ درصد توان خود کار می‌کند؛ بهتر است جهت حمایت از این صنایع اقداماتی انجام شود.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین