پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 12:45:18 PM
با همکاری سه‌جانبه گل‌گهر، چادرملو و شرکت مس آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران رسید

بهره‌برداری از مرحله نخست طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور و سه طرح مرتبط با آن توسط رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد.
معدن آب داد
به گزارش بیرونیت، حسن روحانی روز پنجشنبه از طریق ویدئوکنفرانس فاز اول طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، بخشی از سایت شیرین‌سازی فاز اول این طرح، طرح تامین برق و انرژی و ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن تعادلی و ضربه‌گیر فاز اول طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران و مخزن ۴۵هزار مترمکعبی و سامانه بهره‌برداری از آب صنایع گل‌گهر سیرجان را افتتاح کرد.
📍 انتقال آب از خلیج فارس به فلات دل کشاورزان، صنعتگران و مردم این منطقه را روشن کرد
🔹حسن روحانی رئیس‌جمهور: بعضی‌ها فکر نکنند که آب را از دریا برداریم برای محیط زیست ضرر دارد، خیر این باید حساب شده باشد و این طرح کاملا محیط زیستی است. ما در چند کیلومتری دریا آب را برداشت می‌کنیم و پساب را نیز در چند کیلومتری وسط دریا برمی‌گردانیم که برای آبزیان مضر نباشد. بنابراین محیط زیست در تمام این طرح‌ها حضور فعال دارد و این طرح‌ها در چارچوب اصول محیط زیستی درحال اجراست.
📍مشارکت ۱۹۴ شرکت داخلی در ابرپروژه انتقال آب 
🔹علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت: اعتبار پروژه انتقال آب از محل منابع بانکی و شرکت های صنعتی و معدنی تامین شد و در این طرح ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان کشور مشارکت داشتند. روزانه ۸ هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند و طراحی و اجرای آن تا جایی که ممکن بود توسط دانش بومی اجرا شده است.
📍آشتی صنایع معدنی با طبیعت
🔹خداداد غریب پور رییس ایمیدرو: صنایع معدنی کشور، رویکرد تامین پایدار آب و حفاظت بیولوژیک را عملی کرده اند. با افتتاح این بزرگ ترین خط انتقال آب ایران، آشتی بخش صنعت با طبیعت و آب های سطحی و زیرزمینی به طور عملی رقم خورد.
📍ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مترمکعب آب‌نمک‌زدایی شده 
🔹اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس: با تامین مالی به‌موقع، مناسب و سریع، مدول اول آب‌شیرین‌کن در بندرعباس با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مترمکعب آب‌نمک زدایی شده راه‌اندازی شد. با انتقال آب خلیج فارس عملاً یکی از موانع گسترش تولید که کمبود منابع آبی در این استان‌ است، برطرف شده و زمینه هر چه بیشتر توسعه، اشتغال‌زایی و جهش تولید را فراهم خواهد آورد.
📍ابرپروژه انتقال آب ۳ فاز اجرایی دارد
🔹 ناصر تقی‌زاده مدیرعامل چادرملو: این پروژه حیاتی در ۲ بخش اصلی و در ۳ فاز اجرایی شده است. بخش اول آن شامل تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۱ میلیون متر مکعب در روز است که در ۳۵ کیلومتری غرب بندر عباس اجرا شده و بخش دوم شامل احداث ایستگاه های پمپاژ و لوله‌گذاری خطوط  انتقال آب به طول ۸۲۷ کیلومتر و قطر نامی ۱ هزارو ۳۰۰ و ۹۰۰ میلیمتر است.
📍استقلال آبی بخش معدن محقق شد
🔹جمشید ملارحمان مدیرعامل گل‌‌گهر: انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه‌ گل‌گهر، گامی نو و عملی برای استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط‌زیست  است. در کنار ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های انتقال آب تا سه برابر ظرفیت موجود در حوزه شیرین‌سازی، آب‌گیری، سازه‌های دریایی، آزادسازی مسیر و همچنین توانمندسازی نیروهای داخلی در بخش مشاوره، پیمانکاری و مهندسی است.

<div >

<div >

<div >



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین