دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:46:06 PM
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس تشریح کرد:

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس ظرفیت ها و آینده اقتصادی و معدنی این منطقه را تشریح کرد.
چشم انداز سرمایه گذاری در سواحل خلیج فارس/ سرمایه گذاران خارجی در راهند

به گزارش معدن نامه، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با وسعتی کم نظیر به زودی یکی از بزرگ ترین قطب های اقتصادی کشور خواهد شد. پتانسیل های عظیم این منطقه ویژه می تواند نقش بزرگی در ارزآوری و همچنین افزایش اشتغال زایی داشته باشد. حضور منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نمایشگاه معدن و صنایع وابسته بندرعباس و«حسن خلج طهرانی» مدیرعامل این منطقه در این نمایشگاه که از سه شنبه تا جمعه گذشته برپا بود، فرصتی شد تا او اطلاعات بیشتری را نسبت به وضعیت فعلی و همچنین چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس  در اختیار رسانه ها قرار دهد.

با توجه به اهمیت ملی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، برنامه شما برای افزایش جذب سرمایه‌ در این منطقه چیست؟

من پیش از مدیرعاملی منطقه ویژه ی اقتصادی خلیج فارس، عضو هیات مدیره ی این منطقه ویژه بوده ام و اشراف خوبی نسبت به ظرفیت های گسترده‌ی آن دارم اما باید بپذیریم که منطقه برای توسعه ی بیشتر نیازمند امکانات زیرساختی بیشتری است. در شرایط فعلی ما برای شرکت های موجود امکاناتی همچون آب، برق و گاز را مهیا کرده ایم اما در ادامه با توجه به افزایش دو هزار و 500 هکتار به مساحت مجموعه که جمعا" 5500 هکتار می  شود، نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت ها هستیم. از این رو ما قراردادهایی را در این زمینه منعقد کرده ایم که می توان به دیوارکشی، مسطح کردن و جاده کشی سایت توسعه اشاره نمود که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

یکی از اساسی ترین نیازهای چنین مناطقی تامین برق است. برای آن چه راهکاری اندیشیده اید؟

برای تامین برق نیز خوشبختانه با قرارداد مشارکتی که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به امضا رساند، عملیات اجرایی نیروگاه گازی 235 مگاواتی منطقه ویژه ی خلیج فارس آغاز شده و پیش‌بینی ما این است که در پایان نیمه نخست سال آینده این نیروگاه وارد مدار شود و بخش عظیمی از برق منطقه را تامین کند. البته این پایان کار نیست و شرکت «برق و انرژی غدیر» با فاینانس ایتالیا ، ایجاد نیروگاه 880 مگاواتی را نیز در برنامه دارد و کارهای تخصیص زمین و گازرسانی به این پروژه نیز با سرعت خوبی در حال پیگیری است.

در بخش آب و گاز وضعیت به چه شکل است؟

در بخش گاز که مشکلی وجود ندارد و قراردادهای توسعه منعقد و عملیات اجرایی آغاز شده است و در بخش آب نیز در منطقه ویژه پیشنهاد ایجاد واحد آب شیرین کن در چهار فاز 25 هزار مترمکعبی را تدوین کرده و در حال مذاکره جهت جذب سرمایه گذار هستیم. خوشبختانه سرمایه گذاران خوبی با حمایت استاندار محترم هرمزگان به این سمت سوق داده شده اند و خروجی جلسات اخیر ما حاکی‌ از این است که برای بخش آب‌شیرین‌کن‌ها سرمایه گذاران بسیاری آماده سرمایه‌گذاری هستند. البته این پیش بینی نیز انجام شده که از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ مستقر در منطقه نیز استفاده کنیم. ما آمادگی تخصیص زمین مناسب جهت اجرای این پروژه بزرگ را داریم.

این پروژه ها تا چه زمانی به بهره برداری می رسند؟

پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال 1397 یا در نهایت سال 1398 منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس هیچ محدودیت در بحث تامین برق، آب و گاز نخواهد داشت. هر شرکتی که بخواهد به منطقه بیاید بین 18 ماه تا دو سال برای استقرار خود زمان نیاز دارد و این یعنی ما در زمان مورد نیاز شرکت ها زیرساخت ها را تحویل خواهیم داد و مشکلی وجود ندارد.

 

 

 

لطفا به صورت شفاف اقدامات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را برای تسهیل امور و ترغیب سرمایه گذاران بیان کنید.

دغدغه منطقه ویژه تامین زیرساخت ها است و ما با تخصیص زمین، تسهیل امور مرتبط با عوارض گمرکی و عوارض مناطق ویژه و همچنین اعطای برق، آب و گاز سرمایه گذاران را ترغیب می کنیم و وظیفه ای دیگر در این زمینه نداریم. در ضمن علاقه داشتم که درباره ی شایعه فروش مواد معدنی از سوی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز صحبت کنم. این مساله کاملا خلاف قانون است و در اساسنامه‌آن چنین فعالیتی مجاز نیست. دفاتر قانونی شرکت همه ساله مورد حسابرسی توسط بازرس قانونی قرار می گیرد و دستگاه های نظارتی به طور دقیق و مستمر کلیه فعالیت های منطقه را کنترل می کنند، قطعا" کلیه درآمدها و هزینه های شرکت در غالب بودجه مصوب در دفاتر شرکت ثبت می شود و اگر موردی خلاف اساسنامه مشاهده شده بود توسط دستگاه های نظارتی با آن برخورد می شد. منطقه درآمد دیگری به جز فروش زمین و انرژی و اجاره دریافتی بابت خدمات تخلیه و بارگیری مواد معدنی و خدمات اسکله نداشته است.

جناب خلج طهرانی همان گونه که مستحضرید زیر ساخت های ریلی یکی دیگر از مسائلی است که برای سرمایه گذاران اهمیت فراوانی دارد. تامین خطوط ریلی در چه مرحله ای است؟

در حال حاضر تامین زیرساخت های ریلی ما شرایط مناسبی دارد و ما یکی از محدود مناطق ویژه ای هستیم که به راه آهن سراسری کشور متصل شده ایم و به راحتی و بدون انحصار تمام شرکت های حاضر در منطقه و بخش خصوصی و دولتی در حوزه صادرات و واردات مواد معدنی می توانند از حمل و نقل ریلی استفاده کنند و ما تعامل متقابل بسیار خوبی با راه آهن استان داریم.

سوالی که شاید بسیاری از مخاطبان ما در ذهن دارند این است که منطقه ویژه خلیج فارس چگونه به اشتغال زایی در هرمزگان کمک خواهد کرد؟

با توسعه و اصلاح ماشین آلات و تجهیزات انباشت و برداشت و اسکله منطقه ویژه، تمام مواد معدنی کشور چه در صادرات و چه در واردات باید به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس وارد شوند و این باعث اشتغال زایی وسیعی در منطقه خواهد شد. مطمئنا در آینده شاهد ثمرات بیشتر آن برای استان نجیب هرمزگان و شهرستان بندرعباس و کل کشور خواهیم بود.

همواره مدیران درباره مساعد شدن زمینه حضور سرمایه گذار خارجی خبرهایی را می دهند اما در عمل کمتر دیده ایم که سرمایه گذاران خارجی ورود کنند. لطفا بفرمایید که تا کنون چه برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس اعلام آمادگی کرده اند و وضعیت قطعی حضورآنان به چه صورت است؟

تاکنون شرکت هایی از کشورهای چین، هند، مالزی، فنلاند و فرانسه اعلام آمادگی کرده اند تا در منطقه ویژه سرمایه گذاری کنند و باید خدمت شما عرض کنم که در دو مورد نیز در مرحله تخصیص زمین هستیم که به زودی انجام خواهد پذیرفت.

در شرایط فعلی بزرگ ترین چالش پیش روی شما چیست؟

انتخاب یکی از چالش ها به عنوان بزرگ ترین چالش کار سختی است اما باید معترف شوم که مشکل معارضین منطقه ویژه بسیار ما را در تگنا قرار داده است. با شکایت های بی مورد این افراد مدام باید در محاکم قضایی حاضر شویم و هر روز با مستندات قانونی اشتباه بودن این ادعاها را ثابت کنیم اما متاسفانه برخی افراد فکر می کنند که پول بی حساب و کتابی در منطقه ویژه وجود دارد و می توانند از این راه ما را تحت فشار قرار دهند و مبالغی را به بیت المال و وجوه دولت تحمیل کنند. اما ما با ارائه مدارک و مستندات پرونده ها را در قوه محترم قضاییه و با حمایت وکمک قضات شریف و زحمتکش با اعتقاد به اجرای عدل و انصاف می بندیم. ما ماهانه بایستی حقوق یک هزار نفر را پرداخت کنیم و در پایان سال هستیم و بایستی غیر از هزینه های جاری حقوق و مزایا و عیدی همکارانم که به سختی در حال زحمت و تلاش هستند در باقی مانده پایان سال پرداخت کنم با وجود این شکایات غرض دار ، بابت اجابت حقوق همکارانم در آینده و به خصوص پایان سال بسیار بسیار نگرانم.

منبع: صبح ساحل



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین