دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:30:00 PM
گفت و گو با حسن سجاد سازنده دستگاه های مدرن فرآوری

ایران با تولید دستگاه های مدرن فرآوری و پرعیارسازی، به باشگاه تکنولوژی های نوین معدنی پیوست تا با استفاده از این ماشین آلات بهره وری در معادن افزایش یابد.
ایران به باشگاه تکنولوژی های نوین معدنی پیوست/ انقلاب در فرآوری مواد معدنی در ایران

معدن نامه، علیرضا بهداد: نبود تکنولوژی های مدرن در معادن به یکی از چالش های اصلی این بخش از اقتصاد کشور تبدیل شده و موجب کاهش بهره وری در معادن ایران شده است. به نظر می رسد برجام فرصتی را در اختیار معادن ایران قرار داده تا با شناخت تکنولوژی های جدید، معادن ایران از استخراج و فرآوری سنتی به مدرن روی آورده و تغییراتی در خطوط تولید خود ایجاد کنند. حسن سجاد یکی از سازندگان ماشین آلات جدید فرآوری است که با قرار گرفتن در بین سنگ شکن و کارخانه فرآوری به افزایش بهره وری و پر عیارسازی مواد معدنی کمک می کند. او در گفت‌و‌‌گو با معدن نامه درباره بومی سازی این تکنولوژی و چگونگی استفاده از آن در معادن کشور توضیح می دهد.

---

 با توجه به تحریم‌های سه ساله و دور شدن اقتصاد ایران از تکنولوژی‌های جدید به نظر شما بخش ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی ایران تا چه اندازه برای به روز کردن خود با تکنولوژی‌های جهانی آماده است؟

دراین بارعلاوه بر تحریم‌ها موارد دیگری هم معادن کشور را تحت تأثیر قرار داد. وجود پتانسیل بالای معادن مشکلاتی همچون جنگ تحمیلی، نبود مواد خام معدنی و نیاز شدید کشور به مواد اولیه صنایع بالا‌دستی که این موارد به همراه شدت پیدا کردن تحریم‌ها روز به روز معادن و صنایع مربوط را تحت تأثیر زیاد قرار داد و متأسفانه باعث ایجاد فرهنگی بسیار سنتی در مدیریت معادن از سی سال پیش تا به امروز شد.

 البته در حال‌حاضر خالی بودن جای صنایع و تجهیزات فرآوری کاملاً احساس و نمایان است. ناگفته نماند که در بخش استخراج معادن پیشرفت ضعیف اما قابل قبولی داشته اما در بخش فرآوری و کانه‌آرایی کماکان بسیار فقیر است.

به نظر شما کدام بخش از زنجیره تجهیزات معادن نیاز به نوسازی و ورود تکنولوژی‌های جدید دارد؟

معادن امروز به شدت نیازمند به تکنولوژی‌های روز در همه بخش‌ها است. خوشبختانه در زمینه ماشین‌آلات استخراج وضعیت بهتر بود و یا می‌توان گفت رو به بهبود است. اما بخش کانه‌آرایی نیازمند به نوسازی و حتی ورود امکانات و تجهیزات به روز است. شما هرگز با نسل قدیم تکنولوژی به محصول با کیفیت و راندمان بالا با قیمت تمام شده پایین و اقتصادی نخواهید رسید.

شما ظاهرا دستگاهی را ساخت داخل کرده اید تا در معادن ایران مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه چه کارکردی دارد و به معادن چه خدماتی را ارائه می دهد؟

این دستگاه به صورت ثقلی کانه ارایی موادمعدنی  را  انجام می  دهد واز خانواده  اسپیرال ها است اما با این تفاوت که دقت میز لرزان و یا شاید بالاتر را با راندمانی قابل قبول دارد. از مزایای استفاده از این دستگاه کاربرد در مواد معدنی در دانه بندی میکرونیزه بود که مشکل بسیار بزرگی را در معادن کشوردر حال حاضر ایجاد کرده است.

این دستگاه تا چه اندازه نیاز داخل را با مدل های مشابه خارجی برطرف می کند، آیا می تواند از نظر کیفیت و قیمت با آن‌ها رقابت کند؟

در واقعه این دستگاه تکنولوژی بسیار بالایی در این سادگی  دارد که توسط گروه ما مهندسی معکوس شده و کاملاً مطابق با نمونه  اصلی بوده و در حد بسیار زیادی در رفع مشکل کانه ارایی مواد معدنی کم عیار و باطله های معادن  که خود معضلی در  معادن کشور است  را مرتفع می کند.

سازندگان این دستگاه در دنیا چه کشورهایی هستند. آیا معادن دنیا به سمت استفاده از این دستگاه‌ها رفته‌اند؟

طراحی و مالکیت صنعتی این دستگاه در دنیا متعلق به کشور استرالیا بود که تحت مدیریت شرکت اصلی با نام تجاری Ali coco در کشور چین تولید می‌شود. این دستگاه در کشورهای زیادی از جمله استرالیا، آفریقا، شیلی، کانادا و امریکا و... در حال کار بوده اما با وجود درخواست برای خرید از طرف معادن کشورمان کمپانی خارجی حاضر به فروش این دستگاه به ایران نشد.

تکنولوژی موجود در این ماشین آلات چه کمکی به افزایش بهره وری و بالا بردن کیفیت محصولات معادن خواهد کرد؟

دستگاه فوق خدمت بزرگی به جامعه معدنی کشور انجام می‌دهد چرا که سال‌ها مواد معدنی کم عیار به صورت باطله درآمده و در طبیعت رها شده که علاوه بر تخریب محیط زیست وایجاد چهره زشت  به هدر رفتن سرمایه ملی و نرسیدن به ارزش افزوده منجر شده و حتی گاهی باعث ورشکستگی بسیاری از معادن شد که امیدواریم با همت و تلاش روزافزون صنعت‌گران داخلی و معدن کاران عزیز این مهم به سرانجام می‌رسد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین