دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:46:04 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2396
  • زمان انتشار:دوشنبه 20 دی 1395-3:59
  • کاربر:.
کارنامه معدنی آیت اله هاشمی رفسنجانی به روایت معدن نامه

ارتقای بخش معدن و صنایع معدنی کشور در دولت سازندگی سبب شد تا این بخش به عنوان یکی از پیشران های رشد اقتصادی کشور مطرح شود.
وزارت معادن و فلزات شاگرد اول دولت هاشمی/ معدن مدیون دولت سازندگی است

به گزارش معدن نامه، با روی کار آمدن دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و انتخاب حسین محلوجی به عنوان وزیر معادن و فلزات تحولات بزرگی در این بخش رخ داد و این وزارتخانه که به تبعیدگاه مدیران متخلف معروف شده بود به پرورشگاه مدیران اقتصادی کشور تبدیل شد.

در دوره 8 ساله دولت سازندگی ظرفیت تولید فولاد از 1.1 میلیون تن به  6میلیون تن رسید و عملا 6 برابر افزایش یافت که این رکورد هیچگاه در دولت های بعدی تکرار نشد. در این دوره بود که کارخانه های بزرگ فولاد کشور و خاورمیانه همچون فولاد مبارکه و فولاد خوزستان راه اندازی شد و ایران به باشگاه تولیدکنندگان ورق های فولادی پیوست.

بررسی ها نشان می دهد که سال های نخستین دهه 70، سرآغاز شکل گیری معادن بزرگ مقیاس در بخش سنگ آهن و افتتاح کارخانه های فولادی است که امروزه مایه افتخار اقتصاد ایران شده است.

این گزارش حاکی از آن دارد که همت مدیران آن روز همچون حسین محلوجی، وزیر معادن و فلزات، محمدتقی بانکی، رئیس شرکت ملی فولاد، علی شکرریز، معاون وزیر معادن و فلزات،‌ سروش کامیاب، مجری طرح فولاد هرمزگان، محمدحسن عرفاینان، بنیانگذار فولاد مبارکه و احمد هراتی نیک، مدیر عامل فولاد خوزستان در کنار اقتصاددان و مشاورانی چون علینقی مشایخی، طهماسب مظاهری، محمدمهدی بهکیش، علی شمس اردکانی، علی میرزایی و شهیندخت خوارزمی که هر کدام برای خود ژنرال هایی در بخش توسعه اقتصادی ایران به شمار می روند، پایه گذاران نوینی در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران بودند.

این افراد با حمایت آیت اله هاشمی رفسنجانی در دولت به کار گرفته شدند و او هیچ گاه دست از حمایت وزیر معادن و فلزات خود برنداشت تا جایی که دلواپسان دیروز هنگامی که در مجلس چهارم قصد استیضاح حسین محلوجی را داشتند، هاشمی رفسنجانی به مجلس رفت و در نطق تاریخی خود محلوجی را مظلوم تر از سنمار خطاب کرد.

شاید اگر میل هاشمی به توسعه صنایع فولاد، سنگ و سیمان نبود، با توجه به جو آن روز مجلس، وزارت معادن و فلزات در حد همان تبعیدگاه باقی می ماند اما با حمایت های بی دریغ آیت اله از بخش معدن، محلوجی توانست ساختمان وزارت معادن و فلزات را به موزه سنگ ایران تبدیل کند تا جایی که ماهاتیر محمد، نخست وزیر وقت مالزی در سفر به ایران هنگام بازدید از وزارت معادن و فلزات گفت به عنوان یک مسلمان افتخار می کند که چنین بنایی در یک کشور مسلمان وجود دارد.

در دولت سازندگی حتی طرح منحصر به فرد فولاد آلیاژی نیز وارد عملیات اجرایی شد که در دوره سیدمحمد خاتمی به بهره برداری رسید.

آغاز فعالیت معادن بزرگ سنگ آهن ایران از جمله چادرملو و گل گهر از دیگر افتخارات معدنی دولت هاشمی رفسنجانی است.

امروزه بار اصلی توسعه معادن سنگ آهن ایران بر عهده بزرگان سنگ آهن همچون چادرملو، گل گهر و سنگان است. معادنی که در دهه 70 وارد فعالیت شدند. سنگان تجهیز خود را از ان سال ها آغاز کرد.

رشد 3 برابری ظرفیت تولید سنگ آهن از (1.7 میلیون تن به 5.1 میلیون تن)، رشد نزدیک به 6 برابری ظرفیت تولید فولاد از سال 68 تا 76 (از 1.1 میلیون تن به بیش از 6 میلیون تن)، رشد بیش از 2 برابر ظرفیت تولید مس کاتد (از 43 هزار تن به 106هزار تن) و رشد بیش از سه برابری ظرفیت تولید شمش آلومینیوم (از 26هزار تن به 94 هزار تن) از اتفاقات بزرگ معدنی در دولت هاشمی بود که با جسارت مدیران او به سرانجام رسید و وزارت معادن و فلزات شاگرد اول وزارتخانه های دولت سازندگی شد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین