دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 3:13:53 PM
گزارش معدن نامه از توانمندی های معدنی سواحل خلیج فارس

استان هرمزگان با دارا بودن ده ها میلیارد تن سنگ گچ، به مهد تولید این ماده معدنی در جنوب کشور تبدیل شده است.
هرمزگان مهد تولید سنگ گچ ایران/ زینت هند، امارات و قطر با گچ ایرانی

به گزارش معدن نامه، این استان به دلیل دارا بودن ساختار کربناته در زمین شناسی خود، گنبدهای نمکی فراوانی را در دل خود جای داده که این گنبدها محل مناسبی برا شکل گیری سنگ گچ و اورانیوم است.

معادن گچ استان هرمزگان سهم به سزایی در صادرات مواد معدنی دارند و توانسته اند بازار صادراتی مناسبی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند به دست آورده و گچ ایرانی را برای توسعه صنایع سیمان و گچ ساختمانی، وارد این کشورها کند.

بنا به گفته فعالان معدنی این استان، در حال حاضر تقاضای بالایی برای این ماده معدنی در آنسوی آب های خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد به طوریکه اگر معادن کنونی ظرفیت خود را نیز تا سه برابر افزایش دهند، می توانند به نیازهای بازار صادراتی با قیمت پایین و کیفیت بالا رقبای دیگر را از صحنه به در کنند.

در جریان بازدید تیم خبری معدن نامه از معادن گچ استان هرمزگان، برداشت های نادرست از خام فروشی یکی از چالش های اساسی معدنکاران عنوان شد به طوری که آنان خواستار تغییر سیاستگذاری ها در خصوص صادرات سنگ گچ به بازارهای صادراتی شده اند.

به گفته فعالان صنعت گچ این استان، از آنجا که بخش اعظمی از سنگ گچ تولیدی معادن هرمزگان به مصرف صنایع سیمان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان می رسد در صورت سختگیری های صادراتی، این بازار از دست رفته و در اختیار سایر کشورها قرار خواهد گرفت.

معدنکاران کشور معتقدند که خام فروشی واژه نادرستی در ادبیات معدنی بوده و اگر قرار است که ما به سازمان جهانی تجارت بپیوندیم و بازارها را رقابتی کنیم، خام فروشی معنایی ندارد.

آنان معتقدند که اگر خام فروشی پدیده ای مذموم به شمار می آید پس دولت با صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت خام بزرگترین نهاد خام فروشی در کشور است از این رو با توجه به کاربردهای گوناگون مواد معدنی، خام فروشی معنایی ندارد و بهتر است ذهن افکار عمومی را در این باره به بیراهه هدایت نکنیم.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین