پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 1:16:07 PM
علی اصغرزاده، مدیر اکتشافات ایمیدرو در گفت‌وگو با "بیرونیت" خبر داد:

مدیر اکتشاف ایمیدرو گفت: با توجه به توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایمیدرو موج جدیدی در حوزه اکتشافات ایجاد شده است که در توسعه شرکت‌های بزرگ نقش بسزایی دارند.
عملیات بزرگ اکتشافات معدنی در کشور
علی اصغرزاده در گفت‌وگو با «بیرونیت» گفت: شرکت‌های بزرگ معدنی در حوزه اکتشافات عملکرد بسیار قابل قبولی دارند از سوی دیگر در بخش صنعت و معدن هم شاهد آن هستیم که بخش خصوصی در حوزه اکتشاف  اقدامات خوبی انجام داد است.
 او افزود: به عنوان نمونه کنسرسیوم پایا با حضور ۱۲ شرکت بزرگ صنعتی در حدود ۱۳ پهنه را از وزارت خانه دریافت کردند که با اکتشاف و افزایش سرعت عمل می‌تواند نقش بسزایی در حوزه اکتشافات داشته باشند فعالیت این شرکت ها را نباید محدود کرد و به سمت بخش‌های دیگر از جمله خرید دستگاه‌های حفاری، تجهیزات مورد نیاز معادن، دستگاه‌های چاپی، دستگاه‌های ژئوفیزیک سوق داد در مجموع باید از شرکت‌هایی که به سمت اکتشاف می‌روند پشتیبانی شود.
 
اصغرزاده با اشاره به سیاست واگذاری محدوده‌های امید بخش بیان کرد: خوشبختانه وزارتخانه در طول سال‌های گذشته عملکرد و دستاورد مثبتی داشته است به گونه‌ای که کشور نتیجه سیاست‌های خوب در حوزه اکتشاف پهنه‌ها و برداشتن محدودیت ها را مشاهده می‌کند البته تاکنون ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع از کشور مورد اکتشاف قرار گرفته است و در حدود ۹۰۰ محدوده کشافی جدید پیدا شده است که بخشی از آن در اختیار ایمیدرو و بخشی دیگر در در اختیار سازمان صمت استان‌ها قرار دارد تا پس از ارائه گواهی کشف به بخش خصوصی واگذار شود که تاکنون برای چهار شرکت این اقدام انجام شده است و دولت با نظارت خود می تواند بر تقویت بخش اکتشاف نقش مهمی داشته باشد. 
مدیر اکشاف ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه بیشتر مناطق شناسایی شده مرتبط با سنگ‌آهن بوده است، تصریح کرد: از آنجایی که اکتشاف بر اساس متالوژی انجام می‌شود، تا کنون بر اساس سازه‌های سازنده‌های زمین‌شناسی بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر اکتشاف انجام شده است و بخش‌های قابل توجه از زمین برای تولید سنگ آهن پتانسیل دارد که در این میان ۱۵ هزار کیلومتر مربع در منطقه سنگان، ۳۸ هزار متر مربع از زرند تا رباط پشت بادام، کردستان، قم همدان، استان مرکزی مناطق مناسب برای سنگ‌آهن هستند ضمن آنکه ۴۵ هزار کیلومتر از آداب جازموریان هزار برای سنگ‌آهن اکتشاف شده است‌.
 اصغرزاده در بخش بعدی گفته های خویش با تاکید بر رفع موانع آنومال D19 اظهار داشت: اکنون D19 در اختیار چادرملو است البته تلاش‌هایی برای این مشکل از سوی محیط زیست در حال انجام است و اکنون این پروژه در حال حفاری است  که با توجه به اینکه چادرملو از معادن مهم کشور محسوب می‌شود امیدواریم که این پروژه به ثمر برسد.
مدیر اکتشاف ایمیدرو در پایان با اشاره به برنامه دولت برای معادنی که عمر ذخایر شان تمام شده است، بیان کرد: دولت در تلاش است تا با اخذ پروانه گواهی بسیاری از معادن را وارد چرخه تولید کند. در این میان چند معدن روی با گرفتن پروانه های جدید وارد چرخه تولید خواهد شد افزون بر آن ایمیدرو با تمرکز بر مشکل معدن مهدی آباد این معدن را بخش خصوصی واگذار کرده است که تجهیز کارخانه و معدن در حال انجام است و تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد شد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین