پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 3:40:39 PM
بایدن یا ترامپ؟

در حالی که تنها یک روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است، پیش‌بینی‌ می‌شود سرنوشت صنایع معدنی جهان تغییر کند. 
کدامیک به نفع بخش معدن ایران است؟

به گزارش بیرونیت، کارشناسان معتقدند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بر نرخ فولاد و مواد معدنی تاثیر غیر مستقیمی برجای خواهد گذاشت. از سویی آنها بر این باورند که بیشترین تاثیری که انتخابات آمریکا می‌تواند بر روی صنعت فولاد داشته باشد، به ادامه یا توقف جنگ تجاری این کشور با چین، غول فولادی دنیا بستگی دارد. اگرچه برخی اعتقاد دارند با توجه به شرایط موجود بعید است که صنعت فولاد تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گیرد.

 

📍هر دو کاندید قائل به محدود کردن چین هستند

 

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره تاثیر انتخابات امریکا بر صنعت فولاد به "بیرونیت" گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار و جنگ تجاری میان چین و آمریکا، همچنین اعمال تمامی تحریم‌های ممکن از سوی آمریکا بر روی صنایع ایران، انتخاب شدن هر کدام از کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا تاثیر به سزایی در صنعت فولاد ایران نخواهد داشت.

 

بهادر احرامیان با توجه به نوع تعاملات تجاری چین و آمریکا و تاثیر آن بر صنعت فولاد با توجه به انتخابات آمریکا گفت: بیشترین تاثیری که انتخابات آمریکا می‌تواند بر روی صنعت فولاد داشته باشد، به ادامه یا عدم ادامه جنگ تجاری این کشور با چین بستگی دارد. هر دو کاندید قائل به محدود کردن چین هستند و هر دو طرف چالش تجاری با چین را ادامه خواهند داد.



او با اشاره به نقش تعیین کننده چین در صنعت فولاد جهان اذعان داشت: به جز چند ماه ابتدایی شروع شیوع کرونا که به کم شدن فعالیت‌های اقتصادی‌ چین منجر شده بود، در حال حاضر این کشور با تمام قدرت دارد فعالیت‌های صنعتی و تجاری خود را به پیش می‌برد. تا سال گذشته چین به آمریکا فولاد صادر می‌کرد اما اکنون با توجه به حجم عظیم نیاز صنایع خود، در چند ماه اخیر به وارد کننده فولاد تغییر ماهیت داده است. این امر در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده‌است و همین موضوع باعث افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت فولاد شده است.

 

این فعال حوزه فولاد تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود بعید است که صنعت فولاد تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار گیرد. زیرا، چین دیگر به آمریکا به عنوان بازار هدف نگاه نمی‌کند. بلکه، خود در حال این است که از دیگر کشورها خرید کند و هنوز اوضاع میان چین و آمریکا به قدری وخیم نشده‌است که آمریکا بخواهد صنعت فولاد چین را هدف تحریم‌های خود قرار دهد.

 

احرامیان در پایان درباره تحریم‌های آمریکا در قبال صنایع ایران گفت: طبق سخنان اخیر مشاور ترامپ، امریکا هر تحریمی که توانسته اعمال کرده است و دیگر تحریم اثر گذار جدیدی نمی‌تواند اعمال کند. در نهایت تنها هدفی که برای تحریم‌ها از سوی آمریکا باقی مانده است تنها صنایع خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک هستند زیرا، از قبل صنایع بزرگ ما نظیر فولاد مبارکه و ذوب آهن و حتی مدیران آنها تحت تحریم قرار گرفته‌اند. اما خوشبختانه هنوز شاهد این موضوع درباره کارخانه‌های خصوصی فولاد نبوده‌ایم.

 

📍ریشه اصلی نوسان قیمت فولاد در داخل کشور است

 

در ادامه این گزارش مهدی پورقاضی رئیس سابق کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران عنوان کرد: انتخابات آمریکا به طور غیرمستقیم تاثیر بر وضعیت نرخ فولاد و مواد معدنی دارد اما دلیل اصلی نوسانات قیمتی این حوزه به سیاستگذاری‌های داخل کشور برمی‌گردد.

 

او به «بیرونیت» گفت: اگر ترامپ در انتخابات آمریکا رأی بیاورد، نرخ ارز بالا می‌رود و ما همچنان تحریم‌های شدیدتری را تجربه خواهیم کرد و احتمال توافق بسیار کمتر است. اما اگر بایدن پیروز انتخابات باشد، نوعی توافق اذهان عمومی اتفاق می‌افتد و در این صورت آمریکایی ها به برجام برخواهند گشت، اما اوضاع به مانند چند سال قبل نخواهد بود.

 

پورقاضی با بیان اینکه تنها نکته مثبت پیروزی آقای بایدن این است که روابط بازرگانی ایران با کشورهای اروپایی بهتر خواهد شد، ریشه نوسان نرخ فولاد و مواد معدنی را باید در خود کشور جستجو کرد. آنچه که در بورس کالا اتفاق می‌افتد عرضه محصولات فولادی با قیمت پایه است که بسیار ارزان تر از نرخ جهانی است. در واقع بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رانت وجود دارد که در این میان رقابت هم ایجاد می‌شود و تولیدکننده متضرر اصلی این بازار خواهد بود و کیفیت محصولات تولیدی در حد صادرات نخواهد بود.

 

این فعال اقتصادی در پایان گفت: دولت ناگزیر به کمرنگ کردن رانت خواهد بود تا بتوانیم به تعادل در بورس برسیم اگرچه دلالان و واسطه‌ها از این جریان رضایت نخواهند داشت.

 

📍انتخاب ترامپ به نفع صنعت فولاد کشور خواهد بود

 

همچنین عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در ادامه در خصوص تاثیر انتخاب هر یک از کاندیدای رئیس جمهوری آمریکا به "بیرونیت" گفت: در صورت انتخاب ترامپ تحریم‌ها تشدید خواهند شد و قیمت ارز افزایش خواهد یافت. در عوض با انتخاب بایدن شاهد تعدیل شرایط موجود خواهیم بود.

 

رضا شهرستانی درباره تاثیر انتخابات امریکا بر روی صنعت فولاد اظهار کرد: انتخابات آمریکا نه تنها برای صنعت فولاد بلکه برای کل دنیا مهم است و تاکنون ترامپ با سیاست‌های خود تمام توازن معادلات تجاری را بهم ریخته است. ترامپ در سال‌های اخیر برای حفظ ابر قدرت بودن امریکا و با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر چین، جنگ تجاری را با این کشور پی ریزی کرده‌ است.

 

او در ادامه افزود: در مقابل چینی‌ها به علت محافظه کار بودن، بیشتر سعی در تعامل کردن با دیگر کشور‌ها دارند و تمایلی به ورود به این جنگ تجاری ندارند. در آمریکا نیز دموکرات‌ها چنین رفتاری دارند و تمایل به همراه کردن کشورهای اروپایی در زمینه تدوین ساسیت‌های خارجی با خود را دارند‌.

 

عضو هیات مدیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان چالش‌های ایران در صورت انتخاب مجدد ترامپ اذعان داشت: در صورت پیروزی ترامپ شرایط فعلی تشدید خواهد شد و قیمت ارز بالاتر خواهد رفت و التهابات در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. انتخاب ترامپ شوک زیادی به بازار وارد خواهد کرد و تحریم‌ها نیز به قوت خود ادامه پیدا خواهند یافت.

 

او در ادامه با بیان اینکه در کل انتخاب ترامپ برای صنعت فولاد بهتر خواهد بود، تاکید کرد: در این وانفسای تحریم، ما وابستگی‌مان به دیگر کشورها کمتر شده و با تغییراتی که در جهت توسعه‌ کشور صورت گرفته است؛ ما توانسته‌ایم حتی ساخت تجهیزات تامین و نگهداری صنایع خود را بومی سازی کنیم. ما نباید انتظار داشته باشیم در صورت پیروزی بایدن نیز شرایط کنونی ما تغییر بسزایی داشته باشد.

 

شهرستانی در ادامه با اشاره به شرایط پس از پیروزی بایدن‌، گفت: ما نباید توقع داشته باشیم که یک روزه تحولی صورت گیرد و تحریم‌ها برداشته شود، این طور به نظر می‌رسد که بعد از پیروزی بایدن شدت تحریم‌ها افزایش پیدا نکند و قیمت دلار هم کمی کاهش داشته ‌باشد. به نظر من دولت آمریکا تا بتواند خود را با شرایط ملتهب بعد از انتخابات وفق دهد و از طرفی انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در خرداد، آمریکا سعی ‌می‌کند تا با دولت جدید تامل داشته باشد و بر این اساس سیاست‌های خود را تنظیم کند.

 

او افزود: باید وابستگی خود را به خارج از کشور کاهش دهیم و در جهت بومی سازی تکنولوژی‌های صنعتی و افزایش صادرات، رونق نسبی را برای صنعت خود ایجاد کنیم.

 

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به نقش دولت در صنعت کشور تاکید کرد: دولت باید با ارائه آمارهای صحیح، سیاست‌های کلی را تدوین کند و نقشه راهی برای چشم انداز اقتصادی صنایع ترسیم کند. بر این اساس ما باید تولیدات خود را تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن افزایش دهیم. که در این صورت خواهیم توانست تا سالی ۳۰ میلیون تن صادرات فولاد داشته باشیم.

 

او در پایان افزود: ما باید درباره نوع کالای تولیدی بازنگری و براساس نیاز داخلی و صادرات کشور، تولیدات خود را جهت دهی کنیم. بر این اساس ما باید مجوزهای محصولات طویل را محدود کنیم و اکثریت تولید خود را به تختال اختصاص دهیم. این برنامه باید به گونه‌ای باشد که ۱۰ میلیون تن تولید شمش، ۳۰ میلیون تن تختال نورد گرم و ۱۰ میلیون تن تختال نورد سرد را در برگیرد.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین