پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 2:47:47 PM
توصیه یک اقتصاددان به بانک مرکزی

لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با "بیرونیت" از بانک مرکزی خواست که برای بقای تولید و حیات کارخانه‌ها سقف پیش‌پرداخت‌ پروژه‌ها را افزایش دهد‌. 
پروژه‌های تولیدی را تامین مالی کنید
او درباره چالش‌های وزیر صمت در وزارتخانه عنوان کرد: با توجه به زمان کم آقای رزم‌حسینی، مشکلات بسیار زیاد است و کشورما از هماهنگی ارگان‌های داخلی بسیار بیشتر از تحریم‌ها آسیب می‌بیند‌.
این اقتصاددان افزود: آقای رزم‌حسینی در کل کمتر از یکسال وزیر خواهد بود و نمی‌توان انتظار چندانی در این مدت زمان کم از ایشان داشت. مصیبت بزرگ ما تحریم‌های داخلی و خارجی هستند گرچه زیر سایه همین تحریم ها کارخانه‌های داخلی بسیاری رونق گرفته‌اند.
او در ادامه به اهمیت نقدینگی در طرح‌های توسعه‌ای بخش تولید  اشاره کرد و گفت: این کارخانه‌ها باید پیش پرداخت دریافت کنند تا بتوانند پروژه‌هایشان را انجام دهند اما، بانک مرکزی می‌گوید پیش پرداخت نهایتا باید تا سقف ۲۵ درصد باشد. بعضی واحدها نظیر ذوب آهن حاضر هستند که تا ۷۰ درصد هم پیش پرداخت بدهند. اما از سویی این امر نیازمند ضمانت نامه بانکی است که بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده بیش از ۲۵ درصد ضمانتنامه به تولید‌کنندگان ندهد.
بخشی در ادامه افزود: با این میزان پیش پرداخت نمی‌‌توان پروژه را تامین مالی کرد و با ۲۵ درصد کار دست‌اندرکاران بخش تولید  پیش نمی‌رود. من معتقدم این موضوع نشان دهنده ناهماهنگی دستگاه‌ها و تصمیم‌سازان کشور است و متاسفانه  اثر سومدیریت داخلی ما بعضا ۱۰ برابر تحریم هاست.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین