پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 6:12:53 AM
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های مدنی در گفت‌وگو با "بیرونیت" تشریح کرد:

مدیرعامل صندوق بیمه  فعالیت های معدنی با بیان اینکه هپکو پیشینه درخشان و موفقی را در میان معدنکاران دارد، به همین دلیل می‌تواند مجدد به روزهای موفق خود بازگردد، عنوان کرد: طبق مصوبه ایمیدرو، ۴ درصد یارانه از سود تسهیلات برای متقاضیان معدن که خواستار خرید ماشین‌آلات داخلی هستند را در نظر گرفته‌ایم.
نقشه احیای هپکو
فرید دهقانی در گفت‌وگو با «بیرونیت» بیان کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌ها برای حمایت و افزایش تولید داخل در بخش ماشین‌آلات معدنی، انعقاد تفاهمنامه سه جانبه خانه معدن، صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و  هپکو است. 
او افزود: طبق این قرارداد مقرر شده  هپکو با افزایش تولید محصولات داخلی مورد نیاز معدنکاران حمایت مالی لازم را از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاران ماشین آلات معدنی داشته باشد.
دهقانی با اشاره به سیاست‌های فعلی حمایت از معدنکاران گفت: در حال حاضر تلاش برای حمایت از معدنکاران به ویژه معدنکاران کوچک مقیاس برای استفاده از محصولات تولید داخلی و به ویژه ماشین‌آلات برایمان اولویت دارد. 
مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از تسهیلات برای ترغیب  معدنکاران به خرید ماشین‌آلات داخلی خبر داد و گفت: طبق مصوبه ایمیدرو، ۴ درصد یارانه از سود تسهیلات برای متقاضیان معدن که خواستار خرید ماشین‌آلات داخلی هستند را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم رقابت‌پذیری را برای محصولات داخلی در مقایسه با محصولات خارجی افزایش دهیم. اما سیاست ما تقاضامحور است و به هیچ عنوان آنها را مجبور به خرید محصولات داخلی  یا خارجی نخواهیم کرد.
 به گفته وی، ایده ما این است که معدنکار صلاح سرمایه و بهره‌وری خود را می‌داند فقط سیاست ما کاهش هزینه برای تامین ماشین‌آلات داخلی است.
دهقانی با بیان اینکه در شرایط فعلی خرید ماشین‌آلات داخلی برای معدنکاران به صرفه است، تصریح کرد: با توجه به بالا بودن نرخ ارز موقعیت و زمینه برای تولید داخلی وجود دارد و هپکو می‌تواند از این بستر در راستای تولید با کیفیت ماشین‌آلات موردنیاز معدنکاران استفاده کند تا ضمن کاهش هزینه‌های مالی محصول با کیفیت را در اختیار معدنکاران قرار دهد.
او ادامه داد: در همین راستا هپکو قرارداد تولید ۳۰ دستگاه دامپتراک را منعقد کرده و این قرارداد هم مورد حمایت صندوق قرار گرفته است.
دهقانی ابراز امیدواری کرد تا هپکو در تولید ماشین آلات معدن موفق باشد. خرید از هپکو  برای معدنکاران با توجه به شرایط فعلی به صرفه است. چراکه هم ریال پرداخت می‌شود و هم آن که دسترسی به ماشین آلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم خواهد شد. بنابراین تولید ماشین آلات داخلی از اقبال عمومی برخوردار خواهد بود البته در این راستا هپکو باید در جلب اعتماد معدنکاران تلاش کند تا روزهای خوش گذشته احیا شود.
 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین میزان تسهیلات بیان کرد: توافقنامه ها امضا شده است اما تاکنون تنها برای ۳۰ دستگاه دامپتراک اقدامات لازم در دستور اجراست.
 
دهقانی در پایان با اشاره به سابقه خوب هپکو در میان معدنکاران گفت: گذشته هپکو بسیار موفق بوده است و محصولات خوبی را در اختیار معدنکاران قرار داده است. بنابراین با توجه به سابقه خوب و پیشینه هپکو انتظار می رود در تامین ماشین آلات مورد نیاز معدنکاران توفیق داشته باشد تنها باید با سیاست گذاری‌های صحیح برای افزایش کارایی هپکو اقدام کنیم.
<p > 
📍حجت الله فیروزی تشریح کرد:
فرمول بهارستان برای عرضه فولاد 
<p >  <p >به گزارش بیرونیت، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مهلت دو هفته‌ای کمیسیون صنایع برای نهایی کردن طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون متبوعش، گفت: براساس این طرح تمامی محصولات فولادی اعم از محصولات بالادستی مانند سنگ آهن و گندله و محصولات پایین دستی مانند ورق و تیرآهن باید در بورس عرضه شوند.

آنگونه که خانه ملت گزارش داده، حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار در کمیسیون متبوعش، گفت: در پی نوسانات شدید نرخ فولاد در بازار و مطالبات مردمی و صنعتگران، کمیسیون صنایع و معادن گزارشی از علل نوسانات و مشکلات این حوزه تدوین کرد زیرا التهابات بازار فولاد بر بهای کالاها مانند خودرو، مسکن، لوازم خانگی و... نیز اثرگذار است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که کمیسیون به دنبال بررسی سریع این گزارش حوزه فولاد در صحن علنی بود از ظرفیت تبصره 1 ماده 45 قانون آئین نامه داخلی مجلس استفاده کرد و گزارش مربوط به مشکلات فولاد در جلسه دوشنبه هفته جاری در صحن علنی قرائت شد.

وی اضافه کرد: پس از قرائت گزارش مربوط به علل نابسامانی حوزه فولاد در صحن علنی مجلس، گزارش مذکور به کمیسیون صنایع ارجاع شد تا کمیسیون ظرف دو هفته پیشنهادات مطرح شده را در قالب طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار بررسی و طرح کامل را برای تصویب و نهایی شدن به صحن مجلس ارائه کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح محور اصلی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اضافه کرد: براساس این طرح تمامی محصولات فولادی اعم از محصولات بالادستی مانند سنگ آهن، گندله، شمش، بیلت، اسلب و محصولات پایین دستی مانند ورق، تیرآهن، میلگرد و... باید در بورس عرضه شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: براساس این طرح علاوه بر شرکت‌ها و کارخانجات دولتی، بخش خصوصی نیز باید تمامی کالاهای خود را در بورس عرضه کنند و در صورتی که در مهلت زمانی مشخص کالاها در بورس به فروش نرفت، می‌توانند محصولات فولادی را صادر کنند؛ در این فرآیند قیمت گذاری دستوری نیست.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین