پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 8:54:38 AM
رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران در گفت‌وگو با "بیرونیت":

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: نیازمند این هستیم که با استفاده از روش‌های نوین به اکتشافات عمقی بپردازیم و تنها راه این است که دولت از دریافت حقوق دولتی معادن صرف نظر کند تا معدنکاران به سمت اکتشاف ترغیب شوند.
باید به سمت اکتشافات عمقی سنگ‌آهن برویم

منصور قربانی در گفت‌وگو با «بیرونیت» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: معادن بزرگ سنگ آهن مانند چادرملو، سنگان، گل گهر قبل از انقلاب اکتشاف و ذخیره سازی در آنها انجام گرفته است. اگر دولت در این چهل سال یک معدن بزرگ آهن را معرفی و اکتشاف می‌کرد،  در بخش اکتشاف معادن حرفی برای گفتن داشت اما الان چادرملو با ۴۰۰ میلیون تن ذخیره تنها ۴۰ میلیون تن قابل برداشت دارد  و‌ چغارت با ۲۳۰ میلیون تن دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.

رئیس انجمن زمین شناسی ایران در ادامه با اشاره به وضعیت دیگر منابع معدنی کشور گفت: سرب و روی معدن انگوران در حال اتمام است و این نشان می‌دهد ما مدیریت در اکتشافات نداریم. آنچه که تا کنون اتفاق افتاده است، میراثی بوده که از گذشتگان به ارث رسیده است و امروز باید به فکر تولید ثروت و اکتشاف باشیم.

به گفته وی، امروز ما نیاز داریم تا با استفاده از علم نوین به اکتشافات عمقی بپردازیم و اهداف لازم را محقق کنیم.

قربانی با اشاره به اینکه معادن سطحی ما رو به اتمام است، بیان کرد: این معادن از ۲۵۰۰ سال پیش اکتشاف شده است و  دولت هیچ اقدامی در طول این سال ها پیرامون اکتشاف جدید معدن انجام نداده است. معدن مس سرچشمه قبل و میدوک پیش از انقلاب اکتشاف شده‌اند و ذخایر بزرگ این معادن به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این شرایط تنها بخش خصوصی معادنی که بدون هزینه بوده را اکتشاف و برداشت کرده این در حالی است که معدن مس سرچشمه سرمایه بخش عظیمی از معادن ایران را تامین کرده است و دولت نتوانست در این سال‌ها معادن بزرگ را اکتشاف کند.

رئیس انجمن زمین شناسی با تاکید بر افزایش اکتشافات عمقی اظهار کرد: اقدام بی‌نظیر یوگوسلاوها در اکتشاف مس منجر به آن شده است که هر اقدامی که در این حوزه انجام می‌شود، دنباله رو مسیر یوگسلاوها باشد. ناگزیر باید‌ به‌ سوی  اکتشاف ژرف برویم و در این راستا دولت می‌تواند صرف نظر از دریافت  حقوق دولتی خود، آن را صرف سرمایه گذاری در بخش اکتشاف کند. من معتقدم به غیر از این راه، چاره‌ای نداریم چرا که اکتشاف هزینه دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین