جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 9:15:21 AM
رییس خانه معدن استان فارس مطرح کرد:

رییس خانه معدن استان فارس با بیان اینکه  در حال حاضر حدود 500 معدن فعال در سطح استان وجود دارد، مطرح کرد: مشکل بزرگ بخش معدن افزایش قیمت تمام‌شده مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی و انرژی است که فعالیت معدنکاری در استان را با مشکل مواجه کرده است.     
معادن استان فارس نیازمند نوسازی تجهیزات هستند/ تعطیلی اکثر معادن به دلیل رکود

معدن نامه؛ شیرین جمشیدیان:


محمد شرافت در گفت و گو با معدن‌نامه با اشاره به پتانسیل معدنی استان فارس اشاره کرد و گفت: پتانسیل معدنی فارس به نسبت کل کشور،  تقریبا در بخش‌های مختلف در رتبه یک تا 5 کشوری قرار دارد. برای مثال در خصوص نسوزهای صنعتی فارس مقام اول در کشور را دارد.

او ادامه داد: بنابراین جایگاه استان فارس از نظر پتانسیل و تولید مواد جایگاه ممتازی است. در حال حاضر حدود 500 معدن فعال در سطح استان وجود دارد که البته مقدار اندکی از آنها به واسطه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند. علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد بیشتر معادن در حال کار هستند و معدن‌کاران و معدن‌داران ما به رغم این مشکلات به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

رییس خانه معدن استان فارس تصریح کرد: در استان فارس حدود 37 مواد معدنی داریم و مشکلاتی هم که وجود دارد، قیمت تمام‌شده بالای تولید مواد معدنی است. اصلی‌ترین بخش افزایش قیمت تمام‌شده مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی و انرژی است. بعد از هدفمندی یارانه ها جایگزینی برای بخش تولید در نظر گرفته نشده و تقریبا می‌توان گفت هزینه‌های انرژی یک واحد معدنی بیش از 10 برابر نسبت به قبل شده که این هزینه زیادی را تحمیل کرده است.

رئیس خانه معدن استان فارس اظهارداشت: بخشی از ماشین‌آلات یا شاید عمده ماشین‌آلات مستقر در معادن هم به علت فرسودگی، هزینه نگهداری‌شان برای تولیدکنندگان بالاست. تامین قطعات در این سال‌ها خیلی مشکل بوده و به خاطر اینکه تامین و خرید قطعات سخت بوده، هزینه‌های معادن را بالا برده است.

او تصریح کرد: امیدواریم که طی ماه‌های آینده یا سال آینده شرایط تحریمی که از کشور برداشته می‌شود،‌ شاهد ورود ماشین آلات صنعتی و تامین و نگهداری ماشین‌آلاتی باشیم.

رییس خانه معدن استان فارس با اشاره به دلایل افزایش مواد معدنی، خاطرنشان کرد: در بعد نیروی انسانی، هزینه‌هایی که تامین اجتماعی دارد و حقوق دستمزد، از مولفه‌های بزرگ قیمت تمام شده مواد معدنی است.

او همچنین به برنامه خانه معدن فارس اشاره کرد و گفت: امیدواریم با آموزش معدن‌داران و معدن‌کارانمان در جهت افزایش آگاهی آنها نسبت به قوانین اعم از قوانین و مقررات مالیاتی یا بیمه‌ای به گونه‌ای رفتار کنند که در آینده عملکرد اشتباهشان در اینکه قانونی را نمی‌دانستند باعث نشود که گره‌های دیگری در کارشان بیفتد که بازکردن آنها سخت باشد.

رییس خانه معدن استان فارس با اشاره به جذب سرمایه‌گذار خارجی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر رغبت دارند که وارد عرصه معادن بزرگ شوند. بخشی دیگر از سرمایه خارجی که می‌خواهند وارد شوند در بخش تجهیز معادن متوسط و کوچک می‌تواند باشد. شرکت های خارجی باید پتانسیل‌هایی برای ارائه تکنولوژی و آوردن ماشین‌آلات به بخش معدن را بشناسند. اگر این پتانسیل را به خوبی به سرمایه‌گذار خارجی نشان داده شود، قطعا آنها وارد خواهند شد.

شرافت تاکید کرد: اینکه در خود معدن بتوانند سرمایه‌گذاری کنند در این اشل‌های کوچکی که داریم به نظر عملیاتی نخواهد بود مگر در معادنی که این امکان وجود دارد که ذخایرشان بزرگ باشد. از آن طرف هم البته ما به وسیله عدم اطلاعات اکتشافی که نداریم نمی‌توانیم بگوییم که پتانسیل عمق ما چیست.

 



منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین