جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 5:20:13 PM
روسای خانه معدن استانها در گفت و گو با معدن نامه عنوان کردند؛

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی از 15 آبان ماه برپا شده است. این نمایشگاه به نسبت سالهای گذشته تفاوت چشم گیری دارد و شاهد حضور بیش از 200 شرکت خارجی هستیم. بر اساس آنچه روساتی خانه معدن می گویند فضا برای سرمایه گذاری خارجی آماده است و امید است به زودی شاهد سرمایه گذاری آنها در این بخش باشیم.
امیدواری معدنی ها نسبت به رونق بخش معدن/ شفافیت قانون معادن برای جذب سرمایه
معدن نامه؛شیرین جمشیدیان:

مهدی ملکی رییس خانه معدن استان لرستان فضای نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خارجی در غرفه ما از سنگ های تزیینی استقبال خوبی کردند و هم خریدن و هم در خصوص سنگهای خام سوالاتی را پرسیدند. پوک های میکرونیزیمان استقبال خوبی برای سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: کشورهای خارجی بیشتر تمایل به خرید سنگ های معدنی و مواد معدنی را دارند. بنده در نمایشگاه سال گذشته نیز شرکت کردم اما در نمایشگاه امسال خارجی ها استقبال خوبی کرده اند اما سرمایه گذاری برای ما هنوز پیش نیامده است. فضا برای سرمایه گذاری مهیا است اما به نظر می رسد مشکلات بانکی ما حل نشده جذب سرمایه گذار زمان می برد.
سارا احمدی کارمند سازمان نظام مهندسی استان کردستان نیز اظهارداشت: در سال گذشته سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران به برخی از بخش ها تمایل نشان دادند که یکی از این حوزه ها معدن  صنایع معدنی بود. از آنجا که استان کردستان یکی از پتانسیل های مهم معدن در ایران را دارا می باشد در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی مورد استقبال سرمایه گذارانخارجی به خصص در بخش سنگ های تزئینی، نما و صنایع سنگی قرار گرفت. 
وی تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاههایی منجر به تسریع حرکت به سوی اقتصاد باز، رسیدن به بازارهای گسترده  و شناخت نیازها و خواسته های مشتریان می شود. به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد جذب سرمایه گذاران خارجی و صادرات محصولات و خدمات به نقاط مختلف جهان باشیم.
در همین خصوص مریم شیبانی دبیر خانه معدن استان خراسان رضوی اظهارداشت: بعد از اینکه تحریم ها برداشته شد کشورهای خارجی به منظور سرمایه گذاری در کشور حاضر شده اند. باتوجه به اینکه ایران پتانسیل های معدنی بالایی بخصوص در بخش فلزات مس، طلا، سرب و روی دارد کشورهای خارجی تمایل دارند در این معادن سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر ایرانی ها دانش فنی که بتوانند ذخایر را در حدی که وجود دارد بشناسند را ندارند و برداشت های ما سطحی است.
وی با بیان اینکه در زمان تحریم ها تکنولوژی به صورت عالی وارد کشور نشده است، افزود: گروهی از خارجی ها نیز به منظور فروش ماشین آلاتشان در این نمایشگاه حاضر شده اند چرا که در دوره تحریم ها هیچ ارتباطی با خارج از کشور نداشتیم در نتیجه دانش و تکنولوژی در حد عالی وارد کشور نشده است. به همین دلیل خارجی ها آمده اند تا پتانسیل ها را بشناسند و ببینند که  در چه قسمت هایی می توانند بهتر وارد شوند. 
دبیر خانه معدن استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز این نمایشگاه را داشتیم و خیلی خوب بود اما امسال عالی شده است چرا که سال گذشته تعداد کمتر بود ولی امسال به واقع کشورهای زیادی با قصد سرمایه گذاری آمده اند و بیشتر هم در مواد فلزی این بحث ها وجود دارد چرا که ما در اکتشافات فلزی خیلی ضعیف هستیم.
شیبانی تاکید کرد: به واقع بستر مناسبی برای سرمایه گذاری وجود ندارد چرا که آماری که ما داریم با واقعیت همخوانی ندارد. آمار ما یک چیز است  معادن ما چیز دیگر در نتیجه اگر قرار است کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری وارد شوند نمی توانیم بگوییم این معدن چون پروانه بهره برداری دارد می تواند آماده سرمایه گذاری باشد.
مهدی روئین نایب رئیس خانه معدن هرمزگان نیز در این خضوض اظهارداشت: به نظر می رسد که کشورهای خارجی به منظور سرمایه گذاری در معدن در نمایشگاه حاضر شده اند. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر و با توجه به اقداماتی که خانه معدن ایران شروع کرده است و هدف خانه معدن ایران نیز همین بوده که زیر ساختهای لازم برای حضور خارجی ها در معادن ایران فراهم شود که این اتفاق افتاده است. به نظر می رسد مواردی که مد نظر خارجی ها برای حضور و سرمایه گذاری در کشور است و عواملی که می تواند خارجی ها را برای حضور در معادن ایران تشویق کند، کاملا مهیا است. 
بنده نسبت به سرمایه گذاری خارجی ها در ایران امیدوار هستم و در چند روزی که نمایشگاه برگزار شد بازدیدکنندگان خارجی خب بده و اطلاعات لازم را ما در حوزه خدمان و در استان هرمزگان به بازدید کنندگان داده ایم و امیدواریم ضعیت روز به روز بهتر شود.


منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین