شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 10:04:43 AM
رییس اتاق مشترک ایران و عراق:

رییس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه درحال حاضر دولت عراق به‌دنبال یک سرمایه‌گذاری مناسب و مقرون به‌صرفه برای سرمایه‌گذاران حوزه صنعت سیمان است، مطرح کرد: دولت عراق از طریق بالا بردن تعرفه‌ها سعی در افزایش تولیدات داخلی خود دارد، اما این مسئله نباید سدی در مقابل تولیدات کشورمان باشد.
باید بازار سیمان عراق را پس بگیریم

یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره ممنوعیت صادرات سیمان به این کشور بیان کرد: در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از سیمان تولیدی به کشور عراق صادر می‌شد، به‌طوری‌که ایران از طریق ظرفیت بالایی که درباره تولیدات با کیفیت این محصول داشته برای صادرات هرچه بیشتر به این بازار بزرگ تلاش کرده است.

او تصریح کرد: سیمان از طریق آسیاب کردن کلینکر تولید می‌شود، از این‌رو این کشور می‌تواند از دو طریق از این صنعت استفاده کند؛ یکی اینکه کلینکر کشور ما را خریداری کرده و سپس در داخل اقدام به فرآوری آن کند یا اینکه کل خط تولید و دانش فنی را از ایران خریده و در آنجا خط تولید احداث کند.

آل‌اسحاق درباره دلیل عمده ممنوعیت صادرات سیمان به این کشور بیان کرد: دولت عراق از طریق بالا بردن تعرفه‌ها سعی در افزایش تولیدات داخلی خود دارد، اما این مسئله نباید سدی در مقابل تولیدات کشورمان باشد، چراکه درحال حاضر، سیمان با کیفیت و قیمت مناسب همانند گذشته در کشور تولید می‌شود، از این‌رو باید از طریق شرکت در مناقصات وارد عرصه رقابت شویم.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه افزود: درحال حاضر دولت عراق به‌دنبال یک سرمایه‌گذاری مناسب و مقرون به‌صرفه برای سرمایه‌گذاران حوزه صنعت سیمان است، بنابراین مسئله تعرفه‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مزیت باشد و بهترین راه برای صادرکنندگان، شرکت در مناقصه‌ها و این پروژه‌ها در جهت خودنمایی و ایجاد کارخانه‌های سیمان در عراق است.

به گفته وی، درباره تعرفه‌ها در حال مذاکره و انجام توافق‌هایی با مسئولان عراقی هستیم که یکی از این موارد، مسئله تعرفه‌های ترجیحی است، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. آل‌اسحاق در پایان بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات می‌تواند از طریق اعطای تسهیلات این سرمایه‌گذاری‌ها را تضمین کرده و دولت نیز به‌نوبه خود موظف به حمایت از آنهاست و همان‌گونه که مشاهده شد بیشتر مشکلات بانکی اخیر از پیش‌روی صادرکنندگان برداشته شده است.



منبع: روزنامه گسترش صمت

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین