شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 8:36:54 AM
  • گروه مطلب:| خبر| گزارش| معدن|
  • کد مطلب:2119
  • زمان انتشار:سه شنبه 23 شهريور 1395-18:0
  • کاربر:
در گفت‌وگو با مجری طرح زغال‌سنگ طبس ابراز شد:

مجری طرح زغال‌سنگ طبس با بیان اینکه جهش قیمت زغال‌سنگ می‌تواند در کوتاه‌مدت  به نفع معادن زغال‌سنگ کشور تمام شود، گفت:  بر اساس محاسبات طی بازه زمانی 5 ساله منتهی به سال 1400 و با در نظر گرفتن ظرفیت کارخانجات کک‌سازی، صنعت فولاد به میزان 5.8 میلیون تن زغال‌سنگ خام نیاز خواهد داشت.
نیاز صنعت فولاد به 5.8 میلیون تن زغال‌سنگ خام/با جهش قیمت زغال‌سنگ به 14 دلار  امیدوار شدیم

امید فلاح در گفت‌وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس 750 هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تولید این شرکت به 420 هزار تن برسد.

او با بیان اینکه در حال حاضر شرکت زغالسنگ پروده طبس 1500 نفر نیروی انسانی دارد، افزود: سهم طبس از کل تولید زغال در کشور حدود 30 درصد است و قرار است در راستای دستیابی به ظرفیت تولید تعریف شده یک دستگاه Long Wall  برای مجموعه خریداری کنیم.  

مجری طرح زغال‌سنگ طبس در پاسخ به این سوال که برای معدن زغال‌سنگ طبس چه برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای طراحی شده، افزود: قرار است طرح‌های توسعه‌ای معادن زغال‌سنگ در مناطق زغال‌دار طبس بر اساس طرح جامع فولاد پیش رود که طبق محاسبات بر اساس بازه زمانی 5 ساله منتهی به سال 1400 و با در نظر گرفتن ظرفیت کارخانجات کک‌سازی، افزایش ظرفیت صنعت فولاد کشور به میزان 5.8 میلیون تن زغال‌سنگ خام نیاز خواهد داشت. در حالی که اگر کارخانه و تجهیز معدن راه‌اندازی نشود، ناچار به واردات 1.8 میلیون تن زغال‌سنگ خام خواهیم شد.

فلاح تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، طرح‌های توسعه‌ای متعددی در حوزه استخراج و فرآوری زغال‌سنگ با هدف دستیابی به 3 میلیون تن زغال‌سنگ خام با عیار کیفی بالا پیش‌بینی شده که اینها در مناطق پروده دو، سه، چهار و شرقی واقع شده‌اند. تا با بهره‌گیری از فرصت‌های در پیش رو پس از رفع تحریم‌های اقتصادی و افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این بخش، نیاز کشور به تولید زغال‌سنگ در کشور را برطرف شود.

مجری طرح زغال‌سنگ طبس همچنین درخصوص چشم‌انداز بازار زغال‌سنگ گفت: در مقطع فعلی قیمت زغال‌سنگ در جهان افزایش چشمگیری داشته و به 14 دلار در هر تن رسیده که این جهش قیمت در کوتاه‌مدت می‌تواند به نفع معادن زغال‌سنگ کشور تمام شود. امیدوار هستیم با توجه به رفع تحریم‌های اقتصادی و گسترش همکاری‌های خارجی ایران با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی فعال در عرصه معدن و وجود ظرفیت‌های متعدد داخلی اعم از زیرساخت‌ها و نیروی کار زبده، زمینه توسعه معادن زغال‌سنگ طبس با هدف رفع احتیاجات کارخانجات کک‌سازی و تولید فولاد کشور تا اندازه زیادی بر طرف شود. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین