سه شنبه 1 خرداد 1403 شمسی /5/21/2024 3:24:37 PM
روایتی از زندگی و فعالیت‌های محمد کریم فضلی، بنیانگذار هولدینگ گلرنگ

در واپسین ساعات شب گذشته، محمد  کریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ درگذشت. 
از یک کارگاه کوچک تا پاکشو و گلرنگ
به گزارش بیرونیت، کارآفرینی پرتلاش که در صنعت مواد شوینده و پاک کننده انقلابی در ایران ایجاد کرد.
از جمله موفقیت های وی می توان به صادرات کالا به کشورهای مختلف جهان حتی در روزگار تحریم، رونق تولید ملی و اعتلای نام ایران اشاره کرد.

محمدکریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ و کارآفرین برتر کشور، متولد هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۱ هجری شمسی در شهر تویسرکان (استان همدان) بود و نخستین‪ ‬‫فعالیت‬ اقتصادی خود را در حین تحصیل، نزد پدرش که از بازرگانان خوش‌نام و اهل فضل منطقه محسوب می‌شد، آغاز کرد‪.‬
سپس در سن حدود ۲۰ سالگی ازدواج کرد و با پذیرفتن مسئولیت تشکیل خانواده، برای جستجوی شرایط مطلوب تر و شناخت بیشتر از وضعیت شهرهای مختلف همجوار، به دیگر شهرستان های استان همدان سفر کرد و در شرایط کاری مختلف تجربه های موثری بدست آورد‪.‬ راهی تهران شد. در ابتدا ، مشکلات از هر سو او را احاطه کرد، اما با عزم جزم، مشکلات و موانع اصلی را ظرف سه سال برطرف ساخت‪.‬
پدر او در دوره ای به کار صابون سازی اشتغال داشت و از این بابت در نوجوانی تا حدودی با‪ ‫تولید‬ ‬مواد شوینده آشنا می شود، بنابراین برای آغاز‪ ‫فعالیت‬ ‬تولیدی، به همین زمینه یعنی صنعت شوینده گرایش پیدا می کند و تمام سعی خود را در پایه ریزی یک کار تولیدی و صنعتی بزرگ انجام می دهد.  
او کارگاه کوچکی دایر می کند و در مرحله اول به ساخت مایع ظرفشویی می پردازد که این امر به شکل گسترده تر و منسجم تر در اوائل دهه ۴۰ صورت می پذیرد‪.‬
مدتی بعد محصول سفید کننده را هم اضافه می کند و همین طور به ترتیب: پودر لباسشویی به نام‪ ” ‬گلرنگ سوپر‪” ‬، جرم گیر، شیشه شوی و همچنین نرم کننده البسه را نیز در سنوات بعدی تولید و مرتباً کار را توسعه می دهد. 
این روند ادامه دارد تا اوائل دهه ۵۰ که‪ ‬شرکت پاکشو‪ ‬را تأسیس می نماید و همچنان با تلاش بسیار به توسعه‪ ‫فعالیت‬ ‬های تولیدی ادامه می دهند‪.‬
بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس و در سخت ترین شرایط، فضلی علاوه بر تولید، کار صادرات را نیز پی گرفت. در آن زمان به دلیل شرایط ویژه دفاع مقدس، تعدیل نیرو برای اکثر‪ ‫شرکت‬ ‬ها امری اجتناب ناپذیر بود. 
 او جهت تأمین منابع انرژی شرکت، تداوم‪ ‫تولید‬ ‬و اشتغال پایدار کارکنان و خصوصاً جلوگیری از تعدیل نیرو، دست به کار صادرات زد و توانست ارز مورد نیاز را جهت‪ ‫تولید‬ ‬تأمین کند و به این ترتیب هم از تعدیل نیروها جلوگیری کرد و هم به‪ ‫فعالیت‬ ‬های کارآفرینانه و اشتغال زایی مولد خود ادامه داد‪.‬
در نهایت این کوشایی به گسترش و توسعه‪ ‫شرکت‬ ‬پاکشو و سپس به تأسیس‪ ” ‬گروه صنعتی گلرنگ‪ ” ‬منجر می شود که فضلی ریاست هیأت مدیره این گروه صنعتی را به عهده داشت‪. ‬
در این دوره انواع شامپوها، مایع دستشویی، خمیر دندان، دستمال کاغذی و به عبارتی تقریباً بیشتر‪ ‫محصولات‬ ‬بهداشتی و شوینده با برندهای مختلفی چون گلرنگ، اوه، سافتلن و … در سطح گسترده و با کیفیت مطلوب به بازار کشور عرضه می شود تا امروز که ” گروه صنعتی گلرنگ ” یکی از مهمترین گروه (هلدینگ) های تولیدی کشور است‪.‬
این گروه که‪ ‫شرکت‬ ‬های مختلفی چون: پاکشو، گلرنگ پخش، گلپخش اول، پدیده شیمی نیلی و … را شامل می شود به عنوان یکی از پویاترین گروه های اقتصادی برآمده از بخش خصوصی و بالیده از همت مردمی می باشد‪.‬
محمد کریم فضلی و مجموعه ای که او بنا نهاد، به دلیل یک عمر‪ ‫فعالیت‬ ‬کارآفرینانه جوایز و تقدیرنامه های بسیاری کسب کرده است. از جمله در سال ۱۳۸۴ لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور و در سال ۱۳۸۶ تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین المللی اقتصاد سبز را دریافت نمود؛ همچنین برای دومین بار طی سال های ۸۳ و ۸۶ موفق به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان گردید‪.‬
انتخاب به عنوان کارآفرین نمونه از طرف وزارت صنایع، دریافت نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر‪ ‫صنایع‬ ‬و معادن، دریافت لوح تقدیر صادر کننده نمونه کشور و در عرصه مسئولیت های اجتماعی انعقاد تفاهم نامه حمایت گلرنگ از یونیسف به نفع کودکان ایرانی نیز از دیگر افتخارات او به شمار می رود همچنین در سومین جشنواره قهرمانان صنعت که در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۸۶ برگزار گردید از مقام محمد کریم فضلی، بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ تجلیل ویژه ای به عمل آمد‪.‬
گروه صنعتی گلرنگ با اتکاء به تلاش‌های بخش خصوصی شکل گرفته؛ دارای ۴۰ برند فعال می‌باشد و نزدیک به ۱۰۰‪ ‫شرکت‬ ‬متنوع را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌الملل، در حوزه‌های مختلف کسب و کار شامل می‌شود؛ حوزه‌هایی چون‪: ‫صنایع‬ ‬شوینده و بهداشتی،‪ ‫صنایع‬ ‬غذایی،‪ ‫صنایع‬ ‬دارویی،‪ ‫صنایع‬ ‬سلولزی، توزیع و فروش،‪ ‫صنایع‬ ‬آرایشی و زیبایی، صنعت خودرو، نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، انرژی، ساختمان، خدمات بازرگانی بین‌المللی، چاپ و بسته‌بندی، خدمات بیمه، حمل و نقل سراسری،‪ ‫تولید‬ ‬مواد شیمیایی پلاستیک و پلیمر، خدمات آموزشی، فناوری اطلاعات، تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی و غیره‪.‬
گروه صنعتی گلرنگ با اتکاء به تلاش‌های بخش خصوصی شکل گرفته؛ دارای ۴۰ برند فعال می‌باشد و نزدیک به ۱۰۰‪ ‫شرکت‬ ‬متنوع را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌الملل، در حوزه‌های مختلف کسب و کار شامل می‌شود؛ حوزه‌هایی از قبیل صنایع‪ ‬شوینده و بهداشتی،‪ ‫صنایع‬ ‬غذایی،‪ ‫صنایع‬ ‬دارویی،‪ ‫صنایع‬ ‬سلولزی، توزیع و فروش،‪ ‫صنایع‬ ‬آرایشی و زیبایی، صنعت خودرو، نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، انرژی، ساختمان، خدمات بازرگانی بین‌المللی، چاپ و بسته‌بندی، خدمات بیمه، حمل و نقل سراسری،‪ ‫تولید‬ ‬مواد شیمیایی پلاستیک و پلیمر، خدمات آموزشی، فناوری اطلاعات، تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی و غیره‪.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین