چهارشنبه 2 خرداد 1403 شمسی /5/22/2024 2:53:02 AM
واگذاری هپکو به سازمان توسعه قطعی است

آیا سازمان توسعه و نوسازی معادن با توجه به اینکه در مقطع کنونی بحث واگذاری‌‌اش مطرح است، می‌تواند هپکو را نجات دهد و بار دیگر وارد مدار تولید کند؟ 
ایمیدرو خودروساز می‌شود
به گزارش بیرونیت، استاندار مرکزی به تازگی اعلام کرده است که شرکت واگن پارس حتما به مپنا و شرکت هپکو به ایمیدرو واگذار می شود، اما دست های پشت پرده به دنبال واگذاری سالم و بدون رانت نیستند و کار را به تاخیر می اندازند.در حالی او از قطعی شدن واگذاری هپکو به ایمیدرو خبر داده که فعالان بخش معدن از سه سال پیش خواهان در دست گرفتن مدیریت هپکو بوده اند. به نظر می‌رسید اگر در این مدت مدیریت کارخانه هپکو به دست کنسرسیومی از فعالان بخش معدن داده می‌شد بخش خصوصی علاوه بر تامین نیاز خود به ماشین آلات معدنی، مشکلات این کارخانه را حل و هپکو را بار دیگر احیا می‌کردند. با این حال هپکو به بخش خصوصی نرسید و قرار است ایمیدرو مدیریت این کارخانه را به دست بگیرد. اما آیا سازمان توسعه و نوسازی معادن با توجه به اینکه در مقطع کنونی بحث واگذاری‌‌اش مطرح است، می‌تواند هپکو را نجات دهد و بار دیگر وارد مدار تولید کند؟ 
سید علی آقازاده در نشست با نمایندگان جامعه کار و تولید استان مرکزی گفته است: در سال ۹۸ به واسطه تلاش کارگران و واحدهای تولیدی، استان مرکزی جزو موفق ترین استان ها در حوزه رونق تولید و ستادهای اقتصاد مقاومتی بود به طوری که با وجود ۲۸۰۰ واحد تولیدی جزو استان های با کمترین میزان حقوق معوق شناخته شد که موفقیتی بزرگ محسوب می شود.
آقازاده با اشاره به چند شرکت بزرگ استان مرکزی همچون هپکو، آذرآب، واگن پارس، ماشین سازی و ... که افتخار ملی هستند، اما درگیر مشکلند، افزود: در اواخر پاییز سال گذشته جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رییس جمهوری با محوریت وضعیت هپکو و آذرآب تشکیل و تصمیمات خوبی اتخاذ شد، که برخی از آنها اجرایی شدند و برخی هنوز اجرا نشده اند.
او با اشاره به مصوبات اجرایی شده همچون بازگشت شرکت هپکو به دولت و اعطای ۴۰ میلیارد تومان به شرکت بیان کرد: در همان جلسه مصوب شد که طی ۲ هفته شرکت به یکی از هلدینگ های وزارت صمت واگذار شود و حتی مدیرعامل ایمیدرو در این راستا اعلام آمادگی کرد و همچنان پیگیری های لازم در حال انجام است و ظرف چند هفته آینده هپکو حتما به ایمیدرو واگذار می شود.
استاندار مرکزی در خصوص واگن پارس گفت: در دی ماه سال گذشته توافق نامه بین مپنا و ایدرو منعقد شد و شخصا خبر واگذاری واگن پارس به مپنا را اعلام کردم اما دست های پشت پرده و نامرئی مانع خیلی از تصمیمات درست و کارشناسی می شوند. آنها که در دستگاه های ملی و تهران هم حضور دارند اجازه پیشرفت کار را ندادند، اما حتما واگن پارس به مپنا واگذار می شود. مگر دست های نامرئی چقدر می توانند مانع کارها شوند و قطعا این واگذاری شکل می گیرد.
بر اساس گزارش‌هایی که رسیده، او همچنین گفته است: دست هایی نمی خواهد واگذاری سالم و بدون رانت صورت گیرد به همین دلیل این واگذاری ها با تاخیر مواجه شده است و از وزیر صمت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع خواستار تاکید بر این واگذاری ها هستیم، البته با تاخیر در سیستم اداری هم مواجه هستیم. رخوت و کرختی سرعت انجام اقدامات انقلابی را گرفته است و گاهی تصمیماتی که توسط مدیران ارشد اتخاذ شده است در سطوح پایینی و کارشناسی گیر می افتد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین