سه شنبه 1 خرداد 1403 شمسی /5/21/2024 9:07:04 PM
محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه ما به عنوان بخش خصوصی حاضر هستیم تایر را با نرخ ارز آزاد وارد کنیم، مطرح کرد: کمبود تایر در بخش معدن، تولید را با چالش مواجه کرده زیرا در این مدت بانک مرکزی با عملکرد کندی که داشته، تایرهای موردنیاز به موقع ترخیص نشدند.
کمبود تایر برای معادن فاجعه ایجاد کرده است
محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با "بیرونیت" درباره کمبود تایر موردنیاز معادن در کشور گفت: از آنجا که ماشین‌آلات بخش معدن ماشین‌های متحرک هستند و در جا به جایی مواد معدنی به کار می روند، کمبود تایر به معنای کاهش ظرفیت تولید معادن است. اتفاقی که شاید در بیشتر صنایع دیگر رخ ندهد.  
وی افزود: پیگیری های ما برای از بین رفتن کمبود تایر در سال گذشته آغاز شد. از سال ۹۸ کمبود تایر به تدریج احساس شد و ما در اوایل سال رسما اعلام کردیم که کمبود تایر سبب شده این محصول با قیمت غیرمتعارف در بازار عرضه شود. این مشکل حل نشد و امروز پس از گذشت یک سال به دلیل نبود تایر برخی از دامپ تراک های ما دیگر کار نمی کنند و در نتیجه تولید در برخی معادن با ظرفیت کامل صورت نمی گیرد. 
بهرامن ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته ما با واحدهای فعال در بخش بازرگانی وارد مذاکره شدیم و به توافقات خوبی در ترخیص تایر در گمرکات رسیدیم. پس از توافق با این واحدها با بانک مرکزی وارد تعامل شدیم. متاسفانه بانک مرکزی در مسائل ارزی همکاری لازم را نداشت و به دلیل عملکرد کند این بانک، تایرها به موقع ترخیص نشدند. در نتیجه امروز این مشکل در کشور به طور کامل خود را نشان داده است. 
رئیس خانه معدن افزود: ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم که حتی اگر لازم باشد حاضریم تایر را با نرخ ارز آزاد وارد کنیم. مشکل ما در حال حاضر این است که تایر را به موقع وارد کشور کنیم تا تولید متوقف نشود. 
بهرامن افزود: حتی چند روز گذشته متوجه شدیم حدود دو کانتینر بار تایر وارد شده بود، چون این بار حدود ۹ ماه در گمرکات مانده بود، بنا بر قوانین گمرکات کشور به حراج گذاشته شد. برای تولیدکننده این یک فاجعه است. در چنین شرایطی از ضعف قوانین که به ملالت و فرسودگی تولیدکننده می انجامد، «جهش تولید» چگونه قرار است محقق شود؟


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین