مدیر اکتشافات ایمیدرو در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مدیر اکتشافات ایمیدرو با مثبت ارزیابی کردن طرح احیای معادن کوچک مقیاس و وضعیت معادن در سال آینده، عنوان کرد: طرح احیای معادن کوچک مقیاس با دسته‌بندی محدوده ها از نظر اشتراک مشکلات، می تواند به آسیب شناسی و حل معضلات آنها کمک کند.
فرمول رشد معادن کوچک در ۱۴۰۰

علی اصغرزاده در گفت‌وگو با بیرونیت با اشاره به اهمیت معادن کوچک مقیاس در کشور عنوان کرد: با توجه به تعدد و گوناگونی معادن در ایران و نیز پتانسیلی که در این حوزه وجود دارد، شرایط تشکیل بسیاری از معادن کشور متاثر از کمربندهای آتش فشانی و تکتونیکی که از ایران می گذرد است و این امر باعث به وجود آمدن کانسارهایی با ذخایر محدود شده است. به علت کوچک بودن برخی از این نوع محدوده ها، عموما آنها دچار رکود هستند.

وی با بیان علت رکود معادن کوچک مقیاس تشریح کرد: تعطیلی یا رکود برخی از این معادن به دلیل کمبود اعتبارات مالی است. تعدادی دیگر از محدوده های کوچک مقیاس، به علت استخراج غیر اصولی یا عدم دسترسی به کارخانه های فرآوری یا به علت وجود معارضین محلی دچار مشکل هستند.

مدیر اکتشافات ایمیدرو با اشاره به نقش طرح احیای معادن کوچک مقیاس در رفع مشکل این معادن گفت: طرح احیای معادن کوچک مقیاس با دسته بندی این محدوده ها از نظر اشتراک مشکلات، می تواند به آسیب شناسی و حل معضلات آنها کمک کند از سویی با توجه به وجود مجموعه های سرمایه گذاری خواهان در مشارکت حوزه معدن، ایمیدرو با هدف رفع مشکلات این قبیل از معادن، در جهت کمک به حل مشکلات استخراج، فرآوری یا دیگر مباحث با ایجاد پل ارتباطی میان این دو می‌تواند راه گشا باشد.

وی افزود: برخی از معادن به علت آنکه از ذخیره کمی برخوردار هستند، احداث کارخانه فرآوری برای آنها اقتصادی نیست. اگر معادنی از این دست که در همجواری یکدیگر قرار دارند، تحت یک مجموعه واحد با هم ادغام شوند، در آن صورت احداث کارخانه فرآوری به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر، می‌تواند کمک شایانی به بحث های مالی این معادن کند.

اصغرزاده با بیان شروط موفقیت طرح احیای معادن کوچک مقیاس و نقش کلینیک‌های معدنی در رفع مشکلات معادن گفت: طرح احیای معادن کوچک مقیاس می‌تواند طرح موفقی باشد، به شرط آن که نیازسنجی و رفع مشکلات تحت نظر یک تیم کلینیکی تخصصی، از متخصصین حوزه معدن اعم از متخصصین حوزه اکتشاف، استخراج، فرآوری، سرمایه گذاری و بازار انجام شود. در موضوع حل مشکلات و نیز تامین نیاز معادن، کلینیک های تخصصی معدنی می توانند همچون پزشکان، با تشخیص مشکلات حوزه معدن در رفع آنها بکوشند.

مدیر اکتشافات ایمیدرو در پایان در خصوص چشم انداز حوزه معدن و تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده بر صنعت معدنکاری و طرح احیای معادن کوچک گفت: تا زمانی که قیمت مواد معدنی فلزی در دنیا به این شکل دائما در حال افزایش است، به نظر من هر دولتی که سال آینده سکان هدایت کشور را به دست بگیرد، باز هم چشم انداز مثبت معادن ادامه دارد، مگر اینکه قیمت های مواد معدنی افت کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0