پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:03:46 PM
کاهش تقاضا برای عرضه‏‏‌ها به معامله در سطح قیمت پایه منجر شد

در حالی که معاملات سلف میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا طی روز گذشته با استقبال زیادی مواجه شد، کم‌توجهی به عرضه‌‌‌های نقدی موجب انجام معامله در سطح قیمت‌های پایه شد. 
استقبال از معاملات سلف میلگرد

در واقع کاهش فاصله بین نرخ میلگرد بورس‌کالا و بازار آزاد از دلایل عدم‌استقبال از عرضه‌‌‌ها بود. با این حال خریداران ترجیح دادند به رقابت قیمتی برای معاملات سلف تحویل سال‌جاری بپردازند. افزایش انتظارات تورمی و واهمه از رشد قیمت‌ها در ۱۴۰۲ می‌تواند از دلایل رشد تقاضا برای معاملات سلف باشد. از طرفی برخلاف میلگرد، خریداران به استقبال عرضه‌‌‌های تیرآهن رفتند و ترجیح دادند انبارهای خود را برای سال آتی از بهمن‌ماه پر کنند.

همگرایی نرخ بورس و بازار آزاد
بررسی روند معاملات میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا نشان می‌دهد که تفاوت جزئی قیمت نهایی بین میلگرد عرضه‌شده در بستر بورس‌کالا و محصول بازار آزاد موجب استقبال کم خریداران از معاملات چهارشنبه گذشته شد. در‌‌‌حال حاضر بهای میلگرد در بازار آزاد با احتساب مالیات ارزش‌افزوده در حدود ۲۰‌هزار و ۵۰۰تومان تا ۲۱‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود؛ در حالی که قیمت پایه میلگرد عرضه‌شده در بورس‌کالا طی چهارشنبه گذشته در سطح قیمتی ۱۸‌هزار و ۷۰۰تومان قرار داشت که با احتساب میزان مالیات ارزش‌افزوده تقریبا برابر با ۲۰‌هزار تومان به‌ازای هر کیلو‌‌‌گرم می‌شود. نبود ‌اختلاف قیمتی بین دو بستر نیز در نهایت موجب کاهش رونق معاملات در رینگ داخلی بورس‌کالا شد. در واقع می‌توان گفت انگیزه‌‌‌ای برای خرید میلگرد با قیمت بالای ۱۸‌هزار و ۷۰۰تومان در بازار در حال حاضر دیده نمی‌شود.

با وجود عدم‌استقبال از معاملات نقدی میلگرد، معاملات سلف برای تحویل در انتهای فروردین‌ماه مورد استقبال قرار گرفت. برخی فعالان بازار معتقدند در حال حاضر بهای آزاد ارز در کانال ۴۴هزارتومانی ثابت مانده است و در آینده نزدیک تغییری نمی‌‌‌کند. با این‌‌‌حال انتظارات تورمی بیش از هر زمان دیگری روند افزایشی داشته و به‌‌‌نظر می‌رسد خریداران نیز انتظار رشد قیمت‌ها در ماه‌‌‌های آتی را دارند. در نتیجه ترجیح می‌دهند بر میزان خرید‌‌‌های سلف به‌‌‌جای معاملات نقدی خود بیفزایند. بررسی میزان دادوستد نورد‌‌‌کاران مطرح داخلی در معاملات بورس‌کالا طی روز گذشته نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای معاملات سلف حتی در برخی موارد پنج‌برابر بیشتر از میزان عرضه بوده و به‌طور میانگین در سطح قیمتی ۲۱‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم معاملات انجام شده است که با احتساب ۹‌درصد مالیات ارزش‌افزوده، قیمت نهایی به محدوده ۲۳‌هزار تومان در هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. از طرفی نیز به دلیل بحران گازی در کشور نوردکاران مجبور به کاهش تولید شده‌‌‌اند و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا ابتدای اسفندماه ادامه داشته باشد؛ اما در نهایت با گرم‌شدن هوا که در نتیجه سبب مصرف کمتر گاز می‌شود مشکل صنایع نیز رفع شده و بازار به وضعیت عادی بازگردد.

معاملات تیرآ‌‌‌هن
معاملات تیرآهن اما روندی معکوس را در پیش گرفت. برخلاف دادوستد میلگرد در بورس‌کالا که طی آن سطح تقاضا و عرضه نزدیک به هم بود، بررسی روند معاملات تیرآهن در رینگ داخلی بورس‌کالا نشان می‌دهد که تجار استقبال زیادی از عرضه‌‌‌‌‌‌ها کردند. عدم‌عرضه به میزان کافی در نهایت موجب اختلاف فاحش بین میزان عرضه و تقاضای تیرآهن در معاملات روز گذشته شد و در نهایت هر کیلوگرم تیرآهن با رقابت‌‌‌ قیمتی حدود ۳درصدی در کانال قیمتی ۲۱‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در واقع هدف مشتریان از رقابت، خرید برای سال آینده و تامین موجودی انبار بوده است. برخی فعالان بازار نیز معتقدند افزایش تقاضا و استقبال از عرضه‌‌‌ها نشان‌دهنده ایجاد تورمی سنگین‌‌‌‌تر در بازار تیر‌‌‌آهن طی سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

بازار جهانی
در حالی که کاهش محدودیت‌های سیاست کرونا صفر در چین موجب افزایش تقاضا و رونق بازار محصولات فولادی از جمله میلگرد شده بود، فشار‌‌‌های ناشی از ریسک‌‌‌های نظارتی در روزهای گذشته موجب عقب‌‌‌گرد قیمتی این مقطع فولادی شد. روز گذشته بهای هر تن فولاد به ۴‌هزار و ۷۰یوآن (معادل ۶۰۳دلار) رسید که نسبت به سه‌شنبه گذشته حدود ۳‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. همچنین این فلز بازده منفی هفتگی ۷/ ۱درصدی را ثبت کرد، در حالی که از انتهای اکتبر ۲۰۲۲ تا اواخر ژانویه سال میلادی جاری رشد ۳۶درصدی را تجربه کرده بود. روند صعودی سنگ‌آهن و به تبع آن فولاد و میلگرد از از انتهای ۲۰۲۲ و پس از تصمیم چین مبنی بر افزایش رشد اقتصادی و بازگشایی‌‌‌ها مجددا آغاز شد. با این حال بسیاری از مقامات رسمی ‌‌درباره افزایش فعالیت‌‌‌های سفته‌بازی و رشد کاذب قیمت‌ها در این بازار ابراز نگرانی کرده‌‌‌اند. تاکید دوباره مقام‌‌‌های دولتی بر امکان مداخله در این بازار در صورت مشاهده فعالیت‌‌‌های سفته‌بازی نیز منجر به توقف روند صعودی فولادی‌‌‌ها شد. با این وجود، معاملات آتی میلگرد در بازار چین طی ماه ژانویه حدود ۷/ ۲‌درصد افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود که پایان سیاست کووید صفر در این کشور و اعمال سیاست‌های انبساطی مالی جدید همچون افزایش اعتبار توسعه‌دهندگان بخش املاک برای تحریک فعالیت‌‌‌های ساختمانی تقاضا برای سنگ‌آهن، فولاد و مقاطع طویل را نیز افزایش بیشتری دهد؛ چرا که با افزایش اعتبار توسعه‌دهندگان، سلامت بخش املاک تقویت شده و محرک تقاضای مسکن خواهد بود. همچنین بررسی داده‌‌‌های محموله‌‌‌های صادراتی نشان می‌دهد که در بخش عرضه حجم محموله‌‌‌های صادراتی سنگ‌آهن از برزیل به چین به‌‌‌دلیل شرایط جوی نامناسب کاهش چشمگیری پیدا کرده است. این مساله نیز سبب افزایش رقابت بین کوره‌‌‌های بلند برای این ماده اولیه سازنده فولاد شده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین