جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 5:09:49 AM
رئیس هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگو با معدن‌نامه جزئیات احیای معادن کوچک را تشریح کرد:

"هدف از اکتشافات اخیر ایمیدرو، کشف ذخایر معدنی موردنیاز کشور با اولویت زنجیره فلزات اساسی است که بتوان مواد اولیه موردنیاز زنجیره تولید فولاد، مس، سرب و روی و آلومینیوم کشور را برای مدت‌زمان طولانی‌تری تامین کرد." این را خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو می‌گوید. او در گفت‌وگو با معدن‌نامه معتقد است که با توجه به گستردگی معادن کوچک و متوسط در کشور می‌توان از طریق احیا و فعال کردن مجدد آن‌ها، اشتغال‌زایی گسترده‌ای در کشور ایجاد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۸ بتوان ۱۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم از طریق اجرای این طرح مشغول به کار شوند.
۱۰۰۰ نفر برای ۹۸

*آقای غریب‌پور در سخنرانی‌های اخیر خود گفته‌اید که امسال ده‌ها طرح معدنی و صنایع معدنی به ارزش 3 میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح‌ها چه مشخصاتی دارند، در کدام مناطق واقع‌شده‌اند و چه میزان اشتغالزایی به همراه دارند؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است در 14 استان 25 طرح معدنی و صنایع معدنی به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار و با میزان اشتغالزایی بیش از 10 هزار نفر در سال 98 اجرا شود. این طرح‌ها شامل واحد احیای فولاد استانی بافت کرمان با تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی معادل 112 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، احداث کارخانه ذوب و فولادسازی جهان فولاد گل‌گهر با ظرفیت 1 میلیون تن معادل سرمایه‌گذاری 163 میلیون دلار، آب‌شیرین‌کن شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با تولید آب شیرین به ظرفیت 55 هزار مترمکعب در روز معادل 98 میلیون دلار،  اجرای فاز 1 آلومینیوم جاجرم با تولید 30 هزار تن شمش آلومینیوم معادل 131 میلیون دلار، طرح احداث کارخانجات اسیدسولفوریک خاتون‌آباد شرکت ملی صنایع مس با ظرفیت 600 هزار تن و سرمایه‌گذاری 105 میلیون دلار، طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد با ظرفیت 120 هزار تن مس آندی و سرمایه‌گذاری 142 میلیون دلاری، تکمیل و راه‌اندازی پایلوت عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با سرمایه‌گذاری 1 میلیون دلار و ... هستند.

* بارها اشاره‌کرده‌اید که امسال سال نهضت اکتشافات معدنی است. قرار است چه میزان از مساحت کشور مورد اکتشاف قرار گیرد و کشف کدام مواد معدنی مدنظر است؟

ایمیدرو متقاضی اکتشاف 300 هزار کیلومترمربع، مازاد بر 270 هزار کیلومترمربع اکتشاف انجام‌شده طی سال‌های گذشته است. هدف از اکتشاف، کشف ذخایر معدنی موردنیاز کشور با اولویت زنجیره فلزات اساسی است که بتوان مواد اولیه موردنیاز زنجیره تولید فولاد، مس، سرب و روی و آلومینیوم کشور را برای مدت‌زمان طولانی‌تری تامین کرد. البته توجه به عناصر خاصی از قبیل طلا، نیکل، لیتیم و مواد معدنی باارزش نیز مدنظر است.

* ایمیدرو چه سهمی در تولید مواد معدنی و صنایع معدنی دارد و سالانه کدام مواد معدنی به چه میزانی در واحدهای تحت پوشش این سازمان تولید می‌شود؟

با توجه به سیاست جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مشارکت حداکثری بخش خصوصی در تولید و توسعه و اقداماتی که جهت واگذاری انجام‌شده است، سهم ایمیدرو در تولید مواد معدنی و محصولات صنایع معدنی زیاد نیست، اما از طریق راهبری و توانمندسازی بخش خصوصی و هدایت آنها، نقش مهمی در رونق تولید ایفا می‌کند.

* با توجه به اهداف ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای، چه برنامه‌هایی برای رفع محرومیت‌زدایی از طریق احیای معادن متروکه در نظر دارید؟

با توجه به گستردگی معادن کوچک و متوسط در کشور می‌توان از طریق احیا و فعال کردن مجدد آنها، اشتغالزایی گسترده‌ای در کشور ایجاد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در سال 98 بتوان 1000 نفر به‌طور مستقیم از طریق اجرای این طرح مشغول به کار شوند. نکته قابل‌توجه، اشتغالزایی غیرمستقیم معادن است که می‌تواند رونق اقتصادی خوبی ناشی از اشتغال غیرمستقیم در آن مناطق را ایجاد کرد که تقریباً 3 برابر اشتغالزایی مستقیم است. ایمیدرو به‌عنوان سازمان توسعه‌ای همه اقدامات تسهیل‌گری جهت فعال کردن این معادن که متعلق به بخش خصوصی هستند را انجام می‌دهد. اهم اقدامات ایمیدرو شامل ایجاد زیربناهای موردنیاز، آموزش نیروی انسانی، تسهیل‌گری اخذ مجوزهای موردنیاز حاکمیتی، برقراری ارتباط بین سرمایه‌گذار و دارنده معدن جهت فعال کردن آنها، خرید تضمینی محصول معدنی و به‌طور خلاصه برطرف کردن عارضه‌های کلی شناسایی‌شده جهت فعال کردن این معادن است.

*طرح فعال‌سازی معادن کوچک تا چه اندازه ظرفیت جذب سرمایه‌های بخش خصوصی را دارد و به افزایش تولید و اشتغال کمک می‌کند؟

طرح فعال‌سازی معادن کوچک از طریق شناسایی و اولویت‌بندی معادن کوچک در سطح کشور و تعیین راهکارهای فعال کردن آنها عملیاتی می‌شود. ازآنجایی‌که در حال حاضر در فاز شناسایی عارضه‌های هر معدن هستیم، پس از تکمیل این فاز می‌توان پیش‌بینی کرد که چه تعداد از معادن مشکل تامین سرمایه را دارند و سپس  میزان جذب سرمایه‌گذاری را برآورد کرد. اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به کلیه اقداماتی که به آن اشاره شد، میزان اشتغالزایی در سال 98 بیش از 1000 نفر خواهد بود.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین