پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 5:03:52 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:51232
  • زمان انتشار:سه شنبه 15 آذر 1401-8:33
  • کاربر:
اعلام خبر محدودیت احتمالی تولید صنایع با توجه به آغاز فصل سرما در کشور به رونق رینگ صنعتی انجامید

شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا با نرخی حدود ۱۰درصد گران‌تر از میانگین صادراتی آن معامله شد. 
ریسک تولید، فولاد را گران کرد

اعلام خبر قطعی گاز در پی بروز اولین موج جدی سرما در کشور باعث شد تا در وهله اول، آهن‌‌‌اسفنجی با رقابت ۲۰درصدی به فروش برود و در ادامه رونق به رینگ شمش فولاد بازگردد. در حالی واهمه از کاهش تولید به رونق بازار فولاد در حلقه‌‌‌های میانی زنجیره منجر شده که بازار مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای مواجه است. افزایش هزینه تولید، همزمان با رکود سنگین حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی، صنایع تکمیلی این حوزه را با چالش بروز رکود تورمی مواجه کرده است. بروز رکود تورمی در شرایطی که صنایع تکمیلی با چالش جدی تامین نقدینگی مواجه هستند، می‌‌‌تواند این چالش را به بحرانی جدی تبدیل کند؛ بحرانی که یک‌بعد آن اقتصادی بوده و در ادامه با کاهش توان بنگاه‌‌‌ها برای پرداخت به‌موقع مطالبات کارگران می‌‌‌تواند ابعاد اجتماعی نیز پیدا کند.

واهمه از کمبود، به رونق رینگ شمش انجامید
رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران پس از دوهفته کاهش تمایل متقاضیان برای خرید، مجددا پررونق شد. این رونق عمدتا متاثر از خبر اعلام قطعی گاز صنایع با شروع سرما در کشور به‌وقوع پیوست. به این ترتیب، واهمه از قطع گاز و افت تولید مواد اولیه خطوط تولید در کنار روند مثبت نوسان نرخ ارز در بازار داخل باعث شد تا بر حجم تقاضا در رینگ شمش فولاد بازار فیزیکی بورس‌کالا افزوده شود. به این ترتیب برای ۱۸۳‌هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار تقاضایی بالغ بر ۲۷۰هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۶۰هزار تن شمش فولاد منجر شد و حدود ۸۷درصد عرضه شمش فولاد در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

حمایت معاملات آهن‌‌‌اسفنجی از رونق رینگ شمش
در شرایطی که آهن‌‌‌اسفنجی خوراک اصلی اغلب واحدهای تولید شمش فولاد در کشور است، صعود مستمر بهای این محصول ظرف هفته‌‌‌های اخیر از رشد نرخ تمام‌شده تولید فولاد حمایت کرده است. کمبود تولید آهن‌‌‌اسفنجی در بازار داخل نسبت به تقاضای مصرفی، زمینه رقابت قیمتی میان متقاضیان این محصول را ظرف ماه‌‌‌های اخیر فراهم کرد. بسیاری از فولادسازان با استناد به تجربه سال‌های گذشته و با توجه به میزان مصرف بالای گاز در واحدهای احیا، انتظار افت تولید این محصول ظرف روزهای سرد سال را داشتند، بنابراین در خریدهای خود تامین مواد اولیه برای زمان توقف تولید آهن‌‌‌اسفنجی را مدنظر قرار دادند. برآورد کاهش تولید از سوی متقاضیان باعث شد تا ظرف ماه‌‌‌های اخیر، رینگ آهن اسفنجی رونقی دوچندان را به خود ببیند و رقابت‌‌‌های بیش از ۲۰درصدی برای کسب سهم از این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران رقم بخورد.

استمرار رقابت هیجانی از سوی متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی و تاثیر این روند بر رشد هزینه تولید باعث شد تا سیاستگذار ظرف هفته‌‌‌های پایانی آبان خرید این محصول را تنها منوط به مصرف‌کنندگان نهایی کند؛ تصمیمی که به کاهش هیجان در معاملات این بخش منجر شد، اما با توجه به آغاز دوره قطعی گاز واحدهای احیا از نیمه آذر، تاثیر آن بر معاملات این محصول کوتاه‌مدت بود. ظرف هفته جاری واحدهای احیای کشور تنها ۴۱‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کردند که این رقم حدود ۵۰‌درصد کمتر از عرضه معمول هفتگی این محصول بود. قطعی گاز واحدهای احیا زمینه این افت عرضه را به وجود آورد و در عین حال مصرف‌کننده نهایی با برآورد استمرار این روند کاهش عرضه در طول هفته‌‌‌های بعد حاضر به رقابت قابل‌ملاحظه قیمتی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران شد. به این ترتیب در روز شنبه ۱۲ آذر میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی نسبت به قیمت پایه رشد ۲۰درصدی داشت و به ۹‌هزار و ۴۴۰تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول رسید. این صعود نرخ، با رشد هزینه تولید محرکی قوی برای رشد بهای شمش و محصولات فولادی خواهد بود.

قیمت پایه؛ حامی گرانی بازار
شمش فولاد در روز دوشنبه ۱۴آذر با نرخی در بازه ۱۲‌هزار و ۹۰۰ تا ۱۳‌هزار و ۹۱۸تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. کف و سقف قیمتی برای عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نسبت به نرخ پایه هفته قبل رشد داشت. این در حالی بود که اگر بورس‌کالا در تعیین نرخ پایه به فرمول ابداعی کاهش ۳درصدی قیمت پایه درصورت عدم‌فروش ۵۰درصدی شمش فولاد توجه می‌‌‌کرد، طبیعتا باید این هفته نرخ‌های پایه کاهشی اعلام می‌‌‌شدند؛ اما چنین انتظاری محقق نشد و مجددا قیمت‌های پایه شمش فولاد برای عرضه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران افزایشی اعلام شدند.
میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در روز ۱۴ آذر به ۱۳هزار و ۴۰۰تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده شمش از این بازار به ۱۴هزار و ۶۰۰تومان رسید. با احتساب میانگین نرخ ۵۰۰تومانی برای حمل هر کیلوگرم شمش و هزینه تبدیلی معادل ۱/ ۱‌درصد نرخ شمش، بهای تمام‌شده میلگرد تولیدی با این نرخ برابر ۱۶هزار و ۷۰۰تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ در بازاز آزاد تهران با نرخی در محدوده ۱۶ هزار و ۸۰۰تومان به فروش می‌رود و به گفته فعالان بازار با توجه به قرارگرفتن در فصل سرد سال و شروع بارش برف و باران در کشور خرید مصرفی چندانی در بازار وجود ندارد.

در این شرایط اگرچه نوسان صعودی نرخ ارز به افزایش متقاضیان سرمایه‌‌‌ای در این بازار منجر می‌شود، اما با توجه به رکود سنگین در بخش ساخت مسکن در کشور و سوق یافتن تمایل سازندگان به افزایش استفاده از سیمان به جای میلگرد، از میزان تقاضای سرمایه‌‌‌ای نیز به‌شدت کاسته می‌شود. به این ترتیب بازار داخلی مقاطع فولادی درگیر وضعیت رکود تورمی است. بروز رکود تورمی در رینگ مقاطع طویل فولادی، نوردکاران را با چالش جدی تامین نقدینگی و عدم‌امکان پرداخت مطالبات کارگران مواجه کرده که این موضوع پتانسیل بروز بحران جدی در این صنایع را دارد.

صنایع تکمیلی از افت نرخ جهانی بی‌‌‌نصیب ماندند
بهای بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در هفته گذشته کاهش ۷/ ۲درصدی را در بازارهای جهانی به ثبت رساند، به نحوی که به گزارش متال‌‌‌بولتن این محصول ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه دوم دسامبر با میانگین نرخ ۴۴۶دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت. کف قیمت این محصول در این روز ۴۴۲دلار به ازای هر تن و سقف قیمتی آن ۴۵۰دلار به ازای هر تن تعیین شد. ظرف ۶هفته اخیر به شکل مستمر از نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران در بازارهای جهانی کاسته شده؛ اما این افت نرخ تاثیری بر افت قیمت در بازار داخل نگذاشته است.

در این شرایط با توجه به وعده‌‌‌های دولت چین برای کاهش محدودیت کرونایی در این کشور و اعمال محرک‌‌‌های جدید اقتصادی با محوریت حمایت از بخش‌‌‌ساخت‌‌‌وساز در چین، احتمال رشد تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای جنوب شرق آسیا وجود دارد و این موضوع می‌‌‌تواند به بازگشت مثبت قیمتی در بازار شمش و محصولات فولادی کشور کمک کند؛ اگرچه رشد نرخ جهانی محصولات زنجیره آهن و فولاد خبری خوش در جهت رونق بازارهای صادراتی صنایع فولادی کشور است. میانگین نرخ دلاری فروش شمش فولاد در بورس‌کالا برای هفته جاری با احتساب نرخ ارز نیمایی ۲۷‌هزار و ۸۵۰تومانی به ۴۹۰دلار رسید که این رقم ۹/ ۹درصد بالاتر از میانگین نرخ صادراتی همین محصول فوب خلیج‌فارس ظرف هفته گذشته بود. این در حالی بود که ظرف همین بازه زمانی بیلت دریای سیاه نرخی برابر ۵۰۳دلار به ازای هر تن داشت.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین