پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 5:57:32 PM
مهم‌ترین اخبار بازار آهن و فولاد مورد بررسی قرار گرفت

بهبود تقاضا برای محصولات فولادی ترکیه، قراضه وارداتی به این کشور را تا مرز ۳۵۵دلار پیش برد و به این ترتیب، این محصول از کف قیمتی اخیر خود ۱۸دلار فاصله گرفت. 
بازگشت سنگ‏‌آهن به مرز ۱۰۰ دلار

در این شرایط، سنگ‌‌آهن نیز در بازارهای جهانی گران شد. خرید و ذخیره مواد اولیه پیش از شروع تعطیلات سال نوی چینی از روزهای پایانی ماه نوامبر آغاز شد و به این ترتیب بهای سنگ‌‌آهن وارداتی به بنادر چین تا مرز ۱۰۰دلاری‌شدن صعود کرد. در این شرایط فولادسازان چینی همچنان در مقابل رشد بهای زغال متالورژیک مقاومت می‌کنند.

به گزارش بیرونیتب به نقل از «اکوایران»، سنگ‌‌آهن دریایی آسیا ظرف روز پایانی هفته با افزایش تمایل متقاضیان به خرید و ذخیره‌‌سازی در انبار پیش از شروع موعد جشنواره بهاره در چین گران شد. تاریخ برگزاری این جشن که به نوعی سال نوی چینی است متغیر بوده؛ اما تقریبا در هفته‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود. این جشنواره طولانی‌‌ترین جشن در چین است و بزرگ‌ترین اقتصاد کالایی دنیا حدود دوهفته تعطیل می‌شود. به‌طور معمول پیش از شروع این تعطیلات، تجار و تولیدکنندگان نسبت به خرید و ذخیره‌‌سازی مواد اولیه اقدام می‌کنند، بنابراین رشد تقاضا چند هفته پیش از آغاز سال نوی چینی، زمینه افزایش بهای کامودیتی‌‌ها را در پی دارد. در عین حال، ظرف هفته گذشته بازار آهن و فولاد چین با حمایت بانک‌های دولتی این کشور با افزایش نقدینگی مواجه شده است که این موضوع نیز از ایجاد جریان رشد نرخ در بازار سنگ‌‌آهن حمایت کرد و به این ترتیب در روز جمعه ۲۵نوامبر پلتس، بهای هر تن سنگ‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با رشد روزانه ۲/ ۳دلاری برابر ۶۵/ ۹۹دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

بازگشت زغال‌‌سنگ به مسیر رشد
راند کاهش بهای زغال‌‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا ظرف روزهای پایانی هفته گذشته منتهی به‌ روز جمعه ۲۵نوامبر متوقف شد و پلتس، پریمیوم این محصول در این روز را با ثبت رشد نرخ روزانه ۲۵سنت برابر ۲۴۷دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. فعالان این بازار از ثبت چند معامله در این نرخ پس از چند هفته عدم‌خرید از سوی متقاضیان خبر دادند.

پلتس، پریمیوم هر تن زغال متالورژیک تحویل چین را نیز در روز جمعه ۲۵نوامبر برابر ۲۹۹دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. فولادسازان چینی همچنان با استناد به کاهش حاشیه سود فولادسازی در این کشور خواهان اخذ تخفیف بیشتر روی محموله‌‌های زغال خود هستند. به گفته برخی تجار، عوامل بنیادی حاکم بر این بازار حامی حفظ جریان رشد نرخ نبوده است، بنابراین بعید است که افزایش بهای این محصول ادامه‌‌دار شود.

قراضه ترکیه افزایشی ماند
قراضه وارداتی به ترکیه پس از ثبت یک‌دوره کاهش قیمت، از اواسط هفته جاری وارد مسیر رشد نرخ شد، به نحوی که پلتس، بهای هر تن از این محصول را در روز جمعه ۲۵نوامبر با ثبت رشد روزانه ۲۵/ ۵دلار برابر ۲۵/ ۳۵۵دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. بهبود تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی ترکیه مهم‌ترین دلیل بازگشت قراضه به مسیر رشد نرخ ظرف روزهای اخیر بود. کمترین بهای ثبت‌شده برای قراضه وارداتی به ترکیه ظرف هفته‌‌های اخیر در روز ۱۶نوامبر و در نرخ ۵/ ۳۳۶دلار به ازای هر تن رقم خورد و به این ترتیب این محصول حدود ۱۹دلار از کف قیمت ثبت‌شده ظرف روزهای اخیر خود فاصله گرفته است. در عین حال پلتس، بهای میلگرد صادراتی فوب ترکیه را در روز جمعه ۲۵نوامبر با ثبت رشد ۵/ ۲دلاری برابر ۵/ ۶۳۲دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. برخی فعالان این بازار بر این باورند که بهبود بازار داخلی و صادراتی مقاطع طویل فولادی ترکیه بسیار محدود بوده و درواقع هنوز پیشرفت قابل‌توجهی در بهای محصولات فولادی ترکیه و میزان تولید و فروش کارخانه‌‌ها به حاصل نشده است. در چنین شرایطی رشد بهای قراضه وارداتی به این کشور غیرمنطقی و بی‌ثبات است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین