پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:44:52 PM

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش اعلام کرد در حالی تولید فولاد اتحادیه اروپا و آمریکا چند ماه است روند کاهشی دارد، تولید فولاد ایران در مهر امسال ۵/ ۳‌درصد و طی ۱۰ماه گذشته میلادی ۹‌درصد افزایش یافته است.
افزایش ۹ درصدی تولید فولاد ایران در ۱۰ماه گذشته

به گزارش بیرونیت به نقل از فارس‌‌‌، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ با افزایش ۵/ ۳درصدی به ۹/ ۲میلیون تن رسیده است. در حالی که ۱۰کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه اکتبر با کاهش تولید مواجه شده‌اند، ایران، هند و چین افزایش تولید داشتند و چین بیشترین افزایش تولید را به خود اختصاص داده است. همچنین تولید فولاد ایران در ۱۰ماه نخست ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹درصدی داشته و به ۱/ ۲۵میلیون تن رسیده است. براساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌‌‌‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.

ایران سال گذشته ۵/ ۲۸میلیون تن فولاد تولید کرد
همچنین براساس آمار این نهاد بین‌المللی، تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۲۱ به ۵/ ۲۸میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۸/ ۱درصدی را نشان می‌دهد.

بیش از ۷۲‌درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در دست ایران
تولید فولاد در غرب آسیا مانند ماه گذشته در این ماه افزایشی شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۶‌درصد افزایش یافته و به ۴میلیون تن رسیده است. کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، قطر، عربستان و امارات هستند. با توجه به تولید ۹/ ۲میلیون تنی ایران در ماه اکتبر، ۵/ ۷۲درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است.

بیشترین کاهش تولید برای ترکیه
براساس این گزارش، چین با تولید ۸/ ۷۹میلیون تن، هند با تولید ۵/ ۱۰میلیون تن و ژاپن با تولید ۳/ ۷میلیون تن، سه کشور نخست تولید فولاد در جهان هستند. فولاد ترکیه با کاهش ۸/ ۱۷درصدی بیشترین میزان افت تولید را به خود اختصاص داده است. تولید فولاد ژاپن ۶/ ۱۰درصد، آمریکا ۹/ ۸درصد، روسیه ۵/ ۱۱درصد، کره‌جنوبی ۱/ ۱۲درصد، آلمان ۴/ ۱۴‌درصد و برزیل ۵/ ۴‌درصد کاهش یافته است. براساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد چین ۱۱‌درصد و تولید فولاد هند ۷/ ۲‌درصد افزایش یافته است.

تولید فولاد در جهان؛ بدون تغییر
براساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه اکتبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته و به ۳/ ۱۴۷میلیون تن رسیده است. همچنین تولید فولاد جهان در ۱۰ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۳‌درصد افت کرده و به ۷/ ۱۵۵۲میلیون تن رسیده است.
کاهش بیش از ۱۷درصدی تولید فولاد در اروپا
تولید فولاد در ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه اکتبر با کاهش ۵/ ۱۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳/ ۱۱میلیون تن رسیده است. سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش تولید ۸/ ۱۵درصدی داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۷/ ۳میلیون تن رسیده است. بحران انرژی در اروپا و افزایش سرسام‌آور انرژی بر بسیاری از صنایع کشورهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است. حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به از دست رفتن صنایع در این کشورها هشدار داده‌اند و برخی نیز از به خطر افتادن پایگاه صنعتی این اتحادیه خبر می‌دهند. کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، پاکستان، کره‌جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در ماه اکتبر ۲۰۲۲ یعنی مهرماه امسال ۳/ ۱۰۷میلیون تن فولاد تولید کردند که ۸/ ۵درصد بیشتر شده است. تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۷‌درصد کاهش یافته و به ۲/ ۹میلیون تن رسیده است. تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی و آفریقای جنوبی است با افزایش ۳/ ۲درصدی به ۱.۴میلیون تن رسیده است. همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌‌‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با ۷/ ۲۳‌درصد کاهش به ۷/ ۶میلیون تن رسیده که بیشتر به علت کاهش تولید روسیه و اوکراین بوده است. تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش ۲/ ۳درصدی به ۷/ ۳میلیون تن تولید داشته‌‌‌اند. انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که در تمامی کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد. این انجمن بین‌المللی، نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است. در این گزارش، ۶۴ کشور که ۹۸‌درصد فولاد کل جهان را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین