جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:17:33 AM

بازار محصولات فولادی ترکیه با رشد تقاضا و بهبود قیمت مواجه شد و این موضوع فرصت رشد بهای قراضه وارداتی به این کشور را مهیا کرد. 
افزایش تقاضای میلگرد در ترکیه قراضه را گران کرد

اما وضعیت در بازارهای شرق آسیا متفاوت است، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین باعث شده است تا از نرخ این سنگ‌‌‌آهن و زغال متالورژیک در بازار داخلی این کشور کاسته شود. به گزارش «اکوایران»، افزایش مجدد موارد مبتلا به کرونا در پکن، اعتماد فعالان بازار سنگ‌آهن به رونق بخش ساخت‌‌‌وساز و محصولات فولادی در این کشور را از میان برده و زمینه افت بهای سنگ‌‌‌آهن را فراهم کرده است.

در این شرایط پلتس، روز سه‌‌‌شنبه ۲۲نوامبر بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با کاهش روزانه ۲دلاری برابر ۹۴دلار و ۲۰سنت ارزیابی کرد. فولادسازان چینی همچنان با زیان به تولید محصول می‌‌‌پردازند و این موضوع بر مواد اولیه مصرفی در این صنعت از جمله سنگ‌‌‌آهن و زغال فشار کاهش نرخ بیشتری وارد می‌کند.  ظرف ماه‌‌‌های اخیر، فولادسازان چینی برای صرف هزینه کمتر، خرید سنگ‌‌‌آهن با عیار پایین را به خرید عیار متوسط و بالا ترجیح داده‌‌‌اند؛ اما با توجه به حذف عوارض صادراتی گندله هند، این احتمال وجود دارد که از نرخ این محصول تحویل بنادر چین کاسته شود و فولادسازان چینی فرصت استفاده از گندله به‌جای سنگ‌‌‌آهن با عیار پایین را پیدا کنند. با توجه به شروع فصل سرما در چین و بروز آلودگی هوا به شکل فصلی، استفاده از گندله نسبت به سنگ‌‌‌آهن برای فولادسازان چینی ارجحیت خواهد داشت.

 کاهش بهای زغال ادامه‌‌‌دار شد

زغال‌‌‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا در دومین روز از هفته جاری ۹دلار دیگر ارزان شد و پلتس، پریمیوم آن را ۲۴۶دلار و ۲۵سنت ارزیابی کرد. همچنان فعالان این بازار ترجیح می‌دهند تا عقب‌‌‌نشینی کامل قیمت، از خرید خودداری کنند و به این ترتیب حجم معاملات در بازار زغال متالورژیک استرالیا به حداقل رسیده است. با توجه به روند مستمر عرضه از سوی معادن زغال استرالیا و ناامیدی فولادی‌‌‌ها از بازگشت پایدار قیمت‌ها، احتمال کاهش بیشتر بهای زغال استرالیا وجود دارد.  در حالی که بهای زغال متالورژیک فوب استرالیا در رالی سقوط آزاد نرخ کاهش می‌‌‌یابد، پلتس روز سه‌‌‌شنبه ۲۲نوامبر، پریمیوم این محصول تحویل بنادر چین را بدون تغییر نرخ برابر ۲۹۸دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. معامله زغال‌‌‌سنگ در بنادر چین ظرف روزهای اخیر کاهش محسوسی داشته است. فولادسازان چینی با کاهش حاشیه سود مواجه بوده و در این شرایط منتظرند تا از هرگونه فرصت کاهش نرخ مواد اولیه استفاده کنند.

 بازگشت قراضه به مسیر رشد نرخ

قیمت قراضه وارداتی ترکیه روز ۲۲نوامبر افزایش یافت و به این ترتیب پلتس، بهای این محصول فوب ترکیه را با رشد روزانه ۵/ ۲دلاری برابر ۳۴۵دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. میزان موجودی قراضه در بازار داخلی ترکیه کاهش داشته است و فولادسازان این کشور برای استمرار تولید چاره‌‌‌ای جز خرید قراضه با نرخی بالاتر ندارند. در عین حال، برخی منابع از رشد تقاضای داخلی برای محصولات فولادی خبر داده‌‌‌اند که این موضوع نیز از بهبود بهای قراضه وارداتی به این کشور حمایت کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین