پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:16:22 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:48256
  • زمان انتشار:سه شنبه 29 شهريور 1401-13:19
  • کاربر:.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

فریال مستوفی می‌گوید که بخش خصوصی ایران در مقایسه با کشورهای چین و روسیه قدرت رقابت در معادن افغانستان نداشته و  این بخش در ایران پشتوانه و حمایت جدی از سوی دولت را ندارد. او باور دارد ایران برای ورود به سرمایه گذاری در معادن افغانستان باید همکاری های مشترک بصورت کنسرسیوم با شرکت‌های چینی یا روسی داشته باشد و این موضوع حمایت جدی از سوی دولت را لازم دارد.
ورود ایران به معادن افغانستان با کنسرسیوم‌سازی

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت و گو با بیرونیت به پرسش هایی با محوریت سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در معادن افغانستان پاسخ داد.

مستوفی گفت: افغانستان به لحاظ دارا بودن منابع معدنی بسیار غنی است . این کشور دارای معادن قابل توجه از جمله مس، طلا، نفت، گاز طبیعی ، اورانیوم ، ذغال سنگ ، سنگ آهن ، لیتیوم و سایر مواد معدنی گوناگون است اما با این وجود تا کنون نتوانسته برای بهبود اوضاع اقتصادی از آن بهره ببرد. پتانسیل منابع معدنی افغانستان به گونه ای است که می تواند نیاز ایران در حوزه های مختلف معدنی را فراهم و زمینه ساز همکاری دو کشور در حوزه معدن باشد. سرمایه گذاری در معادن افغانستان بدلیل دارا بودن معادن بکر ، منابع معدنی گوناگون و وجود نیروی کار ارزان بسیار به صرفه و معقول است و ظرفیت های سرمایه گذاری بسیار خوبی دارد ولیکن افغانستان مشکلات زیادی دارد.

وی افزود: با آغاز حاکمیت دوباره طالبان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قطع کمک های جهانی و مراودات بانکی، نظام بانکی این کشور دچار بحران نقدینگی و اقتصاد آن با معضل جدی مواجه شده است. به همین دلیل حکومت طالبان در صدد جلب سرمایه گذاری خارجی در حوزه های مختلف بخصوص حوزه معادن و نفت و گاز می باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر برای بخش خصوصی امکان ورود به این حوزه به دلیل نبود امنیت و بالا بودن ریسک ناشی از بی ثباتی فضای سیاسی وجود ندارد مگر با حمایت دولت و نهادهای امنیتی که البته این نیز تضمینی برای امکان ورود بخش خصوصی به این حوزه نمی تواند باشد چرا که بخش خصوصی در خصوص سرمایه گذاری داخلی نیز با مشکلات فراوانی رو به روست و از طرف دولت حمایتی نمی شود .

مستوفی افزود: اخیرا" دولت ایران با مقامات افغانستان در خصوص همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی وارد گفتگو شده است ولی روند مذاکرات فی مابین تا چه اندازه مثبت بوده و تا چه اندازه می تواند باعث اطمینان خاطر سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد مشخص نیست؟ لذا باتوجه به شرایط ویژه افغانستان ، دولت باید با شناسایی ابهام ها و اخذ ضمانت اجرایی تعهدات ، گزارشی از روند کار و سرمایه گذاری در حوزه معادن افغانستان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد که این موضوع نیز بسیار بعید و غیر ممکن به نظر می رسد چون سرمایه گذاران بخش خصوصی در داخل کشور نیز با موانع و خطوط قرمز بسیاری برای سرمایه گذاری مواجه هستند و دولت نیز تا کنون نتوانسته در رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی در ایران آنها را به امر سرمایه گذاری در معادن ایران تشویق و حمایت کند و اگر این امکان برای دولت وجود داشته باشد تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در معادن ایران دارای اولویت است.

 

وی گفت: پر واضح است که به دلیل نبود امنیت و بالا بودن ریسک ناشی از بی ثباتی فضای سیاسی که در بالا به آن اشاره شد و همچنین بدلیل نبود زیرساخت ها ، نبود قوانین ، کمبود برق ، کمبود انرژی و عدم توسعه خطوط ریلی ، بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در کشور افغانستان ندارد. از طرفی حکومت طالبان مسایل خاص خود را دارد و بصورت یک سیستم قومی و مذهبی اداره می شوند . عملکرد حکومت طالبان در یکسال گذشته فاجعه بار بوده بطوریکه تقریبا" هیچ کشوری حاضر به پذیرش رسمی حکومت طالبان نشده است و اگر حکومت طالبان حاضر به تغییر رویه ای که در یکسال گذشته بکار برده است ، نباشد ، نظیر محرومیت زنان از تحصیل ، نبود دولت فراگیر و عدم موفقیت در برقراری امنیت ، مسلما" رغبتی به سرمایه گذاری در معادن افغانستان برای بخش خصوصی وجود نخواهد داشت.

او ادامه داد: از آنجائیکه معادن افغانستان در معادن غیر شهری و به لحاظ امنیتی آسیب پذیر قرار دارد مطمئنا" تا امنیت افغانستان بطور کامل برقرار نشود امکان بهره برداری از معادن و سرمایه گذاری در آن وجود نخواهد داشت و قطعا" سرمایه گذاران خصوصی ایرانی تمایلی به سرمایه گذاری در معادن افغانستان نخواهند داشت ولی اگر تضمینی برای امنیت سرمایه گذاری از طرف دولت اخذ شود ، ممکن است با حمایت دولت و نهادهای امنیتی این امکان فراهم گردد که این موضوع نیز تقریبا امری محال است.

 

وی افزود: ذخایر معادن افغانستان شامل ذخایر مس ، آهن ، لیتیوم و عناصر کمیاب برای کشورهایی مثل چین و روسیه بسیار ارزشمند است. بعد از به قدرت رسیدن طالبان و خروج سرمایه گذاران غربی از کشور افغانستان ، منابع معدنی افغانستان مورد توجه ویژه کشورهای چین و روسیه قرار گرفته است. حکومت طالبان نیز در صدد جلب سرمایه گذاری به ویژه از کشورهای چین در حوزه معادن و روسیه در حوزه نفت و گاز افغانستان می باشد.

مستوفی گفت: جایگاه چین برای حضور در معادن افغانستان بسیار پررنگ تر است، مخصوصا" اینکه این کشور سابقه حضور در معادن افغانستان را دارد بطوریکه اولین شرکت خارجی که در سال 2007 نسبت به بهره برداری از معدن مس عینک افغانستان اقدام کرد چینی بود، لذا چین بیشترین شانس جهت بهره برداری از معادن افغانستان را خواهد داشت.

وی گفت: ایران نیز به دلیل دارا بودن دانش کافی در خصوص اکتشاف و استخراج می تواند از معادن سنگ آهن و مس این کشور بهره برداری کند. ولی واقعیت این است که بخش خصوصی ایران در حوزه معادن در مقایسه با کشورهای چین و روسیه قدرت رقابت نداشته و مضافا" این بخش در ایران پشتوانه و حمایت جدی از سوی دولت را ندارد.

او ادامه داد: ایران برای ورود به سرمایه گذاری در معادن افغانستان باید همکاری های مشترک بصورت کنسرسیوم با شرکتهای چینی یا روسی داشته باشد و این موضوع حمایت جدی از سوی دولت را لازم دارد. در حال حاضر با حضور پررنگ چین در افغانستان و باتوجه به اینکه دولت ایران هیچ تفاهم نامه همکاری با چین در خصوص سرمایه گذاری مشترک در افغانستان امضا نکرده و قرارداد 25 ساله هم تنها در حد کلیات باقی مانده است ، لذا بنظر می رسد سرمایه گذار خصوصی ایرانی، جایگاهی در افغانستان ندارد مگر اینکه تغییراتى صورت پذیرد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین