پنجشنبه 30 فروردين 1403 شمسی /4/18/2024 10:43:40 AM
رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد:

رئیس خانه معدن ایران واگذاری 200محدوده امیدبخش در مهرماه را حرکتی رو به جلو در بخش معدن کشور و فرصت طلایی برای اکتشاف دانست و گفت: در این واگذاری‌ها مطالعات و تحقیقات وسیعی در زمینه معادن کشور صورت می‌گیرد که می‌تواند به تکمیل اکتشافات و در نتیجه توسعه معادن کشور کمک شایانی کند. بنابراین می‌توان گفت این یک فرصت طلایی است که دولت در اختیار فعالان معدنی کشور گذاشته‌است.
واگذاری محدوده ها؛ فرصت طلایی دولت برای فعالان معدنی

به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن در رابطه با سابقه این واگذاری افزود: این واگذاری‌ها که از 4سال پیش مطرح شده است،‌ به این معناست که محدوده‌های بزرگ امیدبخش معدنی را به کسانی که توانمندی بهره‌برداری از آن را دارند با حداقل 250کلیومتر و حداکثر 2هزار کیلومتر واگذار می‌کنند.

به گفته او کسانی که می‌توانند این پهنه‌ها را در اختیار داشته باشند از بخش خصوصی،‌ دولتی و حتی سازمان‌های خصولتی هستند.

بهرامن با اشاره به روند در اختیار گرفتن این محدوده‌ها اضافه کرد: این افراد و ارگان‌ها بعد از ثبت نام و در اختیار گرفتن این پهنه‌ها می‌توانند در یک دوره مشخص اکتشافاتی داشته باشند و موظف هستند گزارش این اکتشافات را به متولی معادن که وزارت صنعت،‌معدن و تجارت است ارائه دهند.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به دو مزیت اصلی در اجرای این طرح گفت:‌در وهله اول اکتشافات تنها به سازمان زمین شناسی محدود نشده و فعالان معدن کشور هم در این اکتشافات نقش دارند. در واقع فعالان می‌توانند از یک فرصت برای شناسایی ساختار زمین و دسترسی به مواد معدنی به خصوص پلی متال‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: همچنین شرکت‌های خصوصی مثل شرکت مس و کوثر که پهنه‌هایی را در اختیار داشتند از این فرصت استفاده کرده و مطالعاتی در سطح کل کشور انجام دادند.

بهرامن ضمن بیان این نکات توضیح داد: بخشی از این مطالعات هوایی و بخشی هم ماهواره‌ای بود که در مجموع اطلاعات وسیعی از این طریق جمع‌آوری شد و با این نگرش که نیازهای اولیه از نظر ساختار معدنی در کشور را کامل کنیم این تحقیقات انجام شد. می‌توان گفت این یک فرصت طلایی بود که دولت در اختیار فعالان معدن قرار داد و به حرکتی رو به جلو جهت توسعه معادن کشور منجر شد.

رئیس خانه معدن تکمیل نیازهای معدنی کشور را یکی از محورهای این طرح دانست و افزود: سرمایه‌گذاری‌ها در معدن با توجه به اهدافی که این بخش داشت نیازمند تکمیل اکتشافات بود. برای مثال در این بخش برنامه فولاد 55تنی را داشتیم که اکتشافات فعلی پاسخگوی این حجم نبوده و نیاز داشتیم که این اکتشافات کامل شوند.

بهرامن در ادامه به کسانی که قصد در اختیار داشتن این پهنه‌ها را دارند توصیه کرد: سرمایه‌گذارها در این بخش می‌توانند وارد شده و کاربرانی که دانش این کار را داشته ‌باشند نیز با ثبت نام و تعیین یک نقطه که مورد تایید آنها است می‌توانند آن را در اختیار یگیرند.

وی در همین مورد افزود: توجه داشته باشید که بعد از در اختیار گرفتن این نقاط باید تابع قانون معادن کشور باشند و حتما از مراحل اکتشاف مطلع باشند. در واقع بعد از در اختیار گرفتن این نقاط باید همان مسیری را طی کنند که یک پروانه‌دار معدن طی می‌کند.



منبع: شاتا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین