جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 12:31:50 AM
گزارش اختصاصی «معدن نامه» از وضعیت معادن سنگ استان فارس

استان فارس به دلیل ساختار ویژه زمین‌شناسی خود، ذخایری غنی از انواع سنگ‌های دگرگونی به‌ویژه مرمریت را در خود جای داده و به یکی از پایگاه‌های تولید و صادرات سنگ تزیینی و نما تبدیل شده است.
شراب سنگ

معدن نامه، علیرضا بهداد: استان فارس به دلیل ساختار ویژه زمین‌شناسی خود، ذخایری غنی از انواع سنگ‌های دگرگونی به‌ویژه مرمریت را در خود جای داده و به یکی از پایگاه‌های تولید و صادرات سنگ تزیینی و نما تبدیل شده است.

کافی است برای یک‌بار به نقشه استان فارس نگاه کنید. در قسمت شرق این استان و در مجاورت استان‌های کرمان و یزد، شهرستان نیریز قرار گرفته است. شهری با ساختار زمین‌شناسی منحصربه‌فرد که سنگ‌های دگرگونی کربنات کلسیم در آن به‌وفور یافت می‌شود. به همین دلیل است که معادن سنگ‌های مرمریت چینی نیریز و باقرآباد در آن فعال بوده و محصولاتی را در آن به تولید می‌رسانند که در بازارهای داخلی و صادراتی دارای مشتریان فراوانی هستند.

در ضلع شمال شرقی این استان، شهرهای دهبید و بوانات قرار گرفته که در آن سنگ‌های معروف به مرمریت بارنگ کرم به‌وفور یافت می‌شود.

این سنگ‌ها بازار خوبی در داخل و خارج از کشور دارد به‌طوری‌که سنگ موردنیاز برای نمای ساختمان‌های کشور را تأمین کرده و راه به بازارهای صادراتی نیز بازکرده است.

استان فارس با دار بودن این معادن به یکی از قطب‌های اصلی تولید سنگ تزیینی در کشور تبدیل‌شده و صدها تن را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول کارکرده است.

شاخص‌ترین معادن این استان «چینی نیریز»، «شایان مرمریت»، «مرمریت باقرآباد» و «کرم دهبید» است. این معادن به دلیل ساختار مناسب زمین‌شناسی‌اش سنگ‌های مرغوبی را در دل خود جای‌داده است. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران خوش‌نام و بزرگی از سراسر کشور و حتی محلی‌های منطقه به کار بهره‌برداری از این معادن مشغول هستند.

در این میان اما برخی مشکلات گریبان فعالان معدنی این استان را گرفته است. از مزاحمت‌های مردم محلی گرفته تا باج‌خواهی برخی مقامات محلی و استانی، سبب شده تا فعالیت‌های معدنی در این مناطق سخت شود و فضای روانی مناسبی را برای فعالیت آنان به وجود نیاورد.

به نظر می‌رسد، بهتر است سرمایه‌داران بخش معدن به‌عنوان پرچم‌داران تولید، صادرات و اشتغال‌زایی موردحمایت همه‌جانبه قرار بگیرند و به آنان اجازه داده شود تا فعالیت‌هایشان توسعه یابد و به بهترین شکل از ذخایر سنگ‌های تزیینی این استان به نفع همه کشور استفاده شود.

عمده معادن سنگ این استان از سوی بخش خصوصی واقعی مورد بهره‌برداری قرارگرفته و مدیریت آن به‌گونه‌ای است که هم به حفظ و توسعه محیط‌زیست می‌انجامد و هم قادر است تا با ایجاد اشتغال هم‌سطح زندگی مردم محلی بالا رود و هم اینکه اشتغال بالایی برای آنان به وجود آید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین