جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 3:46:53 AM

در روزهای اخیر بازار میلگرد داخلی با تب و تاب مواجه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش قیمت مشهود مقاطع طویل فولادی پس یک‌دوره چند هفته‌ای عدم‌رونق در بازار، موجب افزایش تقاضا از سمت تولیدگران شده است. 
جذابیت کاهش بهای میلگرد برای خریداران

در بازار جهانی نیز پس از طی روندی کاهشی در دوماه اخیر به دلیل حضور دوباره صنعتگران چینی شاهد آغاز سیر افزایش قیمت میلگرد در چند روز اخیر بوده‌ایم.
معاملات میلگرد روز گذشته در رینگ بورس‌کالا از رونق در این بازار نسبت به خریدهای هفته گذشته حکایت داشت. به‌‌‌عنوان نمونه برای عرضه ۵‌هزار تن میلگرد از سوی یکی از نوردکاران کشور تقاضایی برابر ۱۴‌هزار و ۳۶۰تن از سوی خریداران به ثبت رسید؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی ۳درصدی برای محصول این کارخانه منجر شد. سایر عرضه‌‌‌ها از سوی نوردکاران نیز شرایطی مشابه داشتند.

نمی‌‌‌توان جنب و جوش اخیر در بازار میلگرد را به دلایلی همچون آغاز فصل گرما و شروع ساخت‌وساز ساختمانی نسبت داد؛ زیرا خبرها در بازار آزاد همچنان نشان‌دهنده رکود در صنعت ساختمان است و تقاضای مصرفی برای ملک افزایش نیافته است. اما به‌‌‌نظر می‌رسد، کاهش بهای میلگرد در بورس‌کالا می‌‌‌تواند دلیل افزایش تقاضا در این بازار را در هفته جاری روشن کند.

میانگین قیمت تمام‌شده فروش هر کیلوگرم میلگرد با احتساب مالیات ارزش‌افزوده در روز چهارشنبه هشتم‌تیر برای خریداران ۱۶هزار و ۶۰۰تومان و قیمت این مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد حدود ۱۷‌هزار و ۲۰۰ تومان بود. اختلاف نرخ میان میلگرد در بازار آزاد و رینگ بورس‌کالا یکی از دلایل اصلی رونق رینگ مقاطع طویل فولادی در معاملات بورس‌کالا بود. همچنین بررسی قیمت‌های هفته گذشته بورس‌کالا نشان می‌دهد که میانگین قیمت تمام‌شده فروش هر کیلوگرم میلگرد از این بازار برابر ۱۷‌هزار و ۸۰۰تومان بوده که این قیمت پایه به دلیل عواملی همچون سقوط جهانی بهای فلزات صنعتی و همین‌طور عدم‌تقاضای خریداران داخلی با کاهش حدود ۸درصدی مواجه شده است. در نتیجه می‌‌‌توان گفت، کاهش قیمت نسبتا محسوس عرضه میلگرد دلیل دیگر جذب خریداران به این محصول است.

میلگرد جهانی در آستانه رشد
در بازار جهانی میلگرد پس از افت قیمت‌های پیاپی از ابتدا ماه مه سال میلادی جاری به‌‌‌دلیل سیاست‌های قرنطینه‌‌‌ای چین و افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو و بانک‌های مرکزی در کشور‌های توسعه‌یافته جهت مهار تورم در اروپا و ایالات متحده که موجب ترس از رکود و کاهش قیمت فلزات صنعتی شد، در چند روز اخیر روندی افزایشی ایجاد شده است. به‌نظر ‌‌‌می‌رسد بازگشایی‌های مجدد در چین و سخنرانی رئیس‌جمهور این کشور در خصوص افزایش نرخ رشد چین تا پایان سال ۲۰۲۲ موجب افزایش حدود ۴۰دلاری بهای میلگرد به ازای هر کیلوگرم شده است؛ چراکه چین از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فلزات صنعتی و میلگرد در جهان است و افزایش تقاضا از سمت این کشور تاثیر محسوسی بر بازار فلزات صنعتی دارد. در هفته اخیر نیز اتفاقات رخ‌داده در چین موجب افزایش نرخ ۶درصدی میلگرد در بازار داخلی این کشور شد.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین