سه شنبه 28 فروردين 1403 شمسی /4/16/2024 1:33:52 PM
سودای صعود فولاد و سیمان ادامه‏‏‌دار می‌شود؟

رونق و رقابت به بازار محصولات ساختمانی کشور بازگشت. این هفته، رینگ سیمان، شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی با استقبال گسترده خریداران روبه‌رو شد؛ به نحوی که متقاضیان این محصولات حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از این بازار شدند. 
ضرب‌آهنگ قدرت نمایی تقاضای فولاد

البته بورس‌کالا بخشی از معاملات را به دلیل رقابت غیرمعمول و هیجانی بودن خریدها ابطال کرد. با این حال، حتی در معاملات تاییدشده نیز رقابت قابل ملاحظه‌‌‌ای وجود داشت. مثبت‌شدن انتظارات تورمی در بازار داخل باعث شده است تا نقدینگی به بازارهای کالایی همچون بازار محصولات ساختمانی وارد شود. در عین حال، متقاضیان مصرفی نیز با ایجاد واهمه از استمرار این روند رو به رشد قیمتی حاضر به رقابت هیجانی برای کسب سهم از بازار شده‌‌‌اند. به این ترتیب، در حالی که آهن و فولاد در اغلب بازارهای جهانی با رکود روبه‌رو شده‌اند، بازار این محصولات در داخل متاثر از سیگنال‌‌‌های ارزی و تورمی سودای جهش قیمتی را دارد.

برتری تقاضا به عرضه در معاملات شمش فولاد جریان دارد
رقابت هیجانی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری باعث شد تا بخش قابل‌توجهی از معاملات هفتگی شمش ابطال شود.

همزمانی کاهش قیمت پایه شمش فولاد با توجه به سیگنال‌‌‌های جهانی، افت عرضه از سوی فولادسازان و افزایش تقاضا برای خرید شمش در آستانه خبر کاهش تولید به دلیل کمبود برق در کشور باعث شد تا در هفته‌‌‌های اخیر بر حجم تقاضای ثبت‌شده برای شمش در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شود. به این ترتیب، در حالی که شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی به فاز رکودی فرورفته‌‌‌اند، این بازار پس از چند ماه رکود، رنگی از رونق را به خود دید.

رقابت برای خرید سیمان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران و جهش قیمتی این محصول در هفته جاری از دیگر عواملی بود که سیگنالی افزایشی به بازار فولاد داخل داد. با توجه به اینکه عمده شمش فولاد تولیدی در کشور برای تولید فولادهای ساختمانی به مصرف می‌‌‌رسد، صعود نرخ سیمان، به‌‌‌عنوان دیگر ماده اولیه مصرفی در صنعت ساختمان از رشد قیمت فولاد حمایت می‌کند. سیاستگذار برای تنظیم بازار فولاد داخل در شرایطی که قیمت جهانی در سراشیبی سقوط نرخ قرار دارد، نسبت به الزام تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش حجم عرضه در رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری اقدام کرد. به این ترتیب، فولادسازان روز سه‌‌‌شنبه ۲۴خردادماه بالغ بر ۱۴۸‌هزار تن شمش فولاد را در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه کردند که این رقم نسبت به حجم عرضه در هفته قبل، رشد ۷۷درصدی و نسبت به میانگین حجم عرضه هفتگی رشد ۵/ ۶درصدی داشت. مطابق داده‌‌‌های معاملاتی بورس‌کالای ایران، میانگین حجم عرضه هفتگی شمش در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۳۹‌هزار تن و میانگین حجم فروش هفتگی شمش نیز برابر ۸۶‌هزار تن بوده است.

با توجه به اینکه میزان افزایش حجم عرضه در هفته جاری تقریبا مطابق میانگین حجم عرضه هفتگی در سال گذشته بود و انتظار جهش تورمی میان اهالی بازار شدت گرفته است، رقابت زیادی برای خرید شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز ۲۴خرداد به ثبت رسید.

نوردکاران در این هفته تقاضایی بالغ بر ۳۸۲‌هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند و به این ترتیب، نسبت تقاضا به عرضه در هفته جاری تقریبا ۵/ ۲برابر بود.

ابطال معاملات، با هدف کاهش قیمت
احتمال کاهش تولید شمش فولاد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو با توجه به محدودیت تامین برق صنایع و افزایش انتظارات تورمی میان فعالان بازار و تلاش برای تبدیل نقدینگی به کالا باعث شد تا بر حجم تقاضا برای خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا افزوده شود. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه در رینگ هفته گذشته و احتمال رشد قیمت در هفته‌‌‌های بعد باعث شد تا نوردکاران برای کسب سهم از بازار شمش فولاد حاضر به رقابت قیمتی شوند. به این ترتیب، در حالی که شمش فولاد با نرخ ۱۲‌هزار و ۹۹۰تومان رهسپار بازار فیزیکی بورس کالای ایران شده بود، میانگین نرخ فروش آن به ۱۴‌هزار و ۹۳۰تومان رسید و رقابت متقاضیان برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد باعث شد تا بهای فولاد رشد ۳/ ۱۵درصدی داشته باشد. بورس‌کالا معاملات شمش در کانال ۱۵‌هزار تومانی را روز سه‌‌‌شنبه ۲۴خرداد ابطال کرد. به این ترتیب، حجم معاملات تاییدشده شمش فولاد در هفته جاری به ۵۸‌هزار تن رسید که این رقم، کمترین حجم فروش شمش از این بازار در ۶هفته اخیر بود. به این ترتیب تنها ۳۹‌درصد حجم معاملات در این روز تایید شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده فروش شمش از رینگ هفته جاری بورس‌کالا به ۱۶‌هزار و ۳۰۰تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن حداقل هزینه تبدیل و حمل، بهای تمام‌شده میلگرد تولیدی با این شمش به ۱۷‌هزار و ۵۰۰تومان می‌‌‌رسد.

رقابت به معاملات مقاطع فولادی رسید
روز گذشته ابطال معاملات شمش فولادی که خریداران، رقابت قیمتی بالایی برای آن به ثبت رسانده بودند، سیگنالی به معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا بود. این اقدام، این ذهنیت را میان تجار ایجاد کرد که احتمال ابطال خریدهایی با رقابت قیمتی بالا وجود دارد. با این حال، استقبال خوبی از عرضه‌‌‌های مقاطع طویل فولادی شد؛ به نحوی که اغلب معاملات با رقابت قیمتی انجام شد. حداکثر میزان رقابت برای خرید میلگرد در رینگ روز گذشته ۱۱‌درصد بود.

در شرایطی که خرید مصرفی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی وجود ندارد و انبار تجار انباشته از محصول است، برخی فعالان، افزایش تقاضا برای خرید میلگرد و حتی رقابت‌‌‌‌های بالای قیمتی را به افزایش فاصله میان نرخ ارز نیمایی و آزاد مرتبط می‌‌‌دانند. درواقع، افزایش فاصله میان نرخ ارز آزاد و نیمایی باعث می‌شود تا خرید میلگرد و قاچاق آن به کشورهای همسایه توجیه‌‌‌پذیر شود.

میلگرد ۱۹‌هزار تومان می‌شود؟
در روزهای اخیر، نرخ فروش میلگرد در بازار آزاد تهران تا ۱۸‌هزار و ۶۵۰تومان صعود قیمتی داشت. به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، مثبت‌شدن انتظارات تورمی باعث شده است تا بر حجم خرید در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی افزوده شود؛ به نحوی که با وجود افزایش قیمت، بر رونق حاکم بر معاملات شمش فولاد افزوده می‌شود.رکود حاکم بر بخش ساخت‌‌‌وساز همچنان ادامه دارد. این موضوع باعث شده است تا تقاضای مصرفی در بازار مقاطع طویل فولادی همچنان اندک باشد. با توجه به اینکه خریدهای فعلی در بازار مقاطع طویل فولادی عمدتا سرمایه‌‌‌ای است و انبار تجار نیز انباشته از محصول است، ایجاد جریان کاهشی در بازار ارز باعث می‌شود تا نرخ مقاطع طویل فولادی به‌سرعت وارد مسیر کاهشی شود. در این شرایط صعود نرخ میلگرد به کانال ۱۹‌هزار تومانی و تثبیت در این کانال قیمتی به‌سادگی میسر نیست.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین