جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 10:07:22 AM
معاون وزیر نفت عنوان کرد:

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره احتمال صادرات گاز ایران به اروپا، گفت: ایران در حال بررسی این موضوع است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما ایران همواره به‌دنبال توسعه دیپلماسی انرژی و گسترش بازار است.
احتمال صادرات گاز  ایران به اروپا

به گزارش بیرونیت، مجید چگنی در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره صادرات گاز طبیعی به کشور عراق، اظهار کرد: قرارداد صادرات گاز به این کشور سال آینده پایان می‌یابد که در حال تنظیم قرارداد جدید هستیم و دو طرف تکالیفی را به عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به امضای یک تفاهم‌نامه با طرف عراقی درباره افزایش صادرات گاز در هفته‌های اخیر افزود: بر این اساس با توجه به نیاز این کشور صادرات گاز از سوی ایران افزایش یافت و در این تفاهم‌نامه قید شد که بدهی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری عراق به ایران تا پایان ماه مه پرداخت شود و در صورت پرداخت نشدن دوباره گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال صادرات گاز ایران به اروپا، اظهار کرد: ایران در حال بررسی این موضوع است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما ایران همواره به‌دنبال توسعه دیپلماسی انرژی و گسترش بازار است.

صنایع بخش انرژی در ایران، کشوری که از جمله بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان به شمار می‌آید از سال ۲۰۱۸، زمان خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت های بزرگ جهان با تهران تحت تأثیر تحریم های شدید ایالات متحده قرار دارد.

تهران در حالی صادرات گاز به اروپا را در دست بررسی قرار داده که مسکو، بزرگترین تامین کننده انرژی برای اروپا این روز‌ها تحت تحریم‌های سخت غرب و کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

از سوی دیگر تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته بهای نفت و گاز را به شدت افزایش داد و این در حالیست که بسیاری از کشورهای اروپایی پیش‌تر برای زنده نگاه داشتن صنایع خود به شدت به منابع انرژی روسیه وابستگی داشتند. این شرایط اما پس از آن تشدید شد که کی‌یف اعلام کرد تحویل گاز روسیه از طریق یک مرکز ترانزیت کلیدی در شرق اوکراین را متوقف کرده است.

اتحادیه اروپا سال گذشته حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز یا به عبارتی ۴۵ درصد از واردات این نوع سوخت فسیلی مورد نیاز خود را از روسیه وارد کرده بود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شده است که جمهوری اسلامی ایران به موجب یادداشت تفاهمی که اخیرا میان تهران و بغداد امضا شد، صادرات گاز خود را به عراق افزایش خواهد داد.

مجید چگنی همچنین دراین خصوص افزود: «صادرات گاز ایران افزایش یافته است و در این تفاهم نامه مقرر شده است که بدهی ۱.۶ میلیارد دلاری عراق به ایران تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت شود.»

عراق به دلیل سرمایه گذاری اندک ناشی از دهه ها جنگ و تحریم در بخش انرژی برای تامین یک سوم از نیاز مصرفی به گاز همچنان به همسایه شرقی خود وابسته است.

فرانس‌پرس در پایان گزارش خود آورده است که تحریم‌های آمریکا علیه نفت و گاز ایران، پرداخت هزینه واردات را برای عراق دشوار کرده است.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین