جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 6:52:08 PM
گفتاری از علی دینی ترکمان درباره تودروتویی نهادی در اقتصاد ایران

علی دینی ترکمان صبح سه شنبه با حضور در خانه معدن ایران، در جمع اقتصاددانان و فعالان اقتصادی «تودرتویی نهادی» را به بحث گذاشت.
آدرس غلط اقتصاددانان به سیاستگذاران/ گردشگری معدنی؛ بازیگر جدید اقتصاد ایران

به گزارش معدن نامه، او بر این باور است که برخی از اقتصاددانان بدون در نظر گرفتن ریشه های اقتصاد سیاسی و اهمیت نهادها در توسعه، به سیاستگذاران و سیاستمداران آدرسی غلط می دهند.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی گفت: تودرتویی نهادی علت اصلی ظرفیت جذب پایین در کشور است و ظرفیت جذب پایین باعث بهره وری پایین عوامل تولید و ظرفیت جذب بالا باعث افزایش شوک ارزی می شود.

دینی ترکمان تصریح کرد: میزان رشدسالیانه تولید ناخالص ملی ایران باوجود منابع طبیعی نصف تولیدناخالص ملی ترکیه است.

او در ادامه افزود: متاسفانه ماتاکنون سیاست صنعتی مشخص نداشتیم، سیاست صنعتی ما ضعیف است و مافاقد مهارت مدیریتی در کشور هستیم از این رو تدوین افق بلندمدت ٢٠ساله و نقشه راه از ضروریاتست.

به گفته دینی ترکمان، تعدد تشکلها ودستگاههاتنشهای سازمانی وموازی کاری را افزایش می دهد. منافع بازیگران مختلف باید تامین شود تا کارایی وبهره وری افزایش یابد.

او افزود: نظام قدرت وساخت قدر و شوک قدرت می تواند نقش عمده ای در عملکرداقتصادی در کشورها داشته باشد که متاسفانه اجزای نظام تصمیم گیری ما باهمدیگر سازگار نیستند.

متن کامل سخنرانی او روز چهارشنبه در معدن نامه پس از تایید وی منتشر خواهد شد. فایل صوتی این سخنرانی نیز در کانال معدن نامه به اشتراک گذاشته شده است.

گردشگری معدنی؛ بازیگر جدید اقتصاد ایران

تیتر یک این شماره به بررسی های معدن نامه در خصوص ظرفیت گردشگری معدنی اختصاص یافته است. این بررسی ها نشان می دهد که معادن کشور ظرفیت بکری برای جذب گردشگران دارند و می توانند از این راه درآمدهای بالایی را کسب کنند.

فعالان بخش معدن بر این باورند که با گسترش گردشگری معدنی و به راه انداختن تورهایی برای بازدید از معادن و صنایع وابسته به آن می توان ظرفیت جدیدی را در اقتصاد ایران به وجود آورد.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین