شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 4:26:36 AM
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی از فعالان معدنی پرسید:

مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط زیست در نشست خانه معدن ایران با شورای عالی معاد و سیاستگذاران معدنی کشور از ذخایر 10 میلیارد تنی نمک در دریاچه ارومیه خبر داد.
با 10 میلیارد تن نمک دریاچه ارومیه چه کنیم

به گزارش معدن نامه، او گفت: 10 میلیارد تن نمک در دریاچه نمک ارومیه وجود داشت و همیشه این سوال وجود داشت که چگونه می توان از این ظرفیت استفاده کرده است؟

تجریشی با بیان اینکه گاه فعالیت های معدنی می تواند به کمک محیط زیست بیاید افزود: اولویت سازمان محیط زیست  نگاه توسعه ای و علمی به معدن است.

او با بیان اینکه باید ارزیابی های زیست محیطی معادن شفاف شود، افزود:سازمان محیط زیست با توسعه اقتصادی کشور همراه است.

تجریشی همچنین از تشکیل کارگروه محیط زیست و معدن خبر داد و گفت: هنر حاکمیت کشور است که معدن و محیط زیست را به تعامل برساند.

او با بیان اینکه درباره مناطق ممنوعه نمی توان کاری کرد و به فعالیت معدنکاری پرداخت، افزود: پنجره واحد برای صدور مجوزهای محیط زیست به معادن تشکیل می شود.

تجریشی گفت:سازمان محیط زیست آمادگی کامل برای تسهیل فرآیند معدنکاری دارد از این رو لازم است تا بین توسعه و محیط زیست باید به یک مدل مشترک برسیم و این نیاز به یک مدیریت هوشمند دارد.

او افزود: بهتر است تا معدنکاران مطالعات جدی خود را درباره سهم خود در آلودگی هوا و محیط زیست را به صورت علمی بیان کنند و در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهند تا از برخی اتهامات مبرا شوند.

تجریشی تصریح کرد: باید دید چگونه می توان بعد از پایان عمر معدن مشکلات زیست محیطی به حداقل برسد؟ به همین خاطر سازمان محیط زیست به دنبال یک دستور العمل مشترک در بخش معدن است.

به گزارش معدن نامه دریاچه ارومیه حاوی مقادیر ارزشمندی از مواد معدنی است که بهره برداری از آن می تواند در کاهش غلظت نمک آن نقش آفرینی کند.

دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دریاچه‌های شور جهان است که حجم آب شور آن حدود 23 کیلومتر مربع است و مساحتی نزدیک به شش هزار کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است.
شوراب ارومیه از نظر ترکیب ژنو شیمیایی در ردیف(so4)-cl-na تقسیم بندی می‌شود و دارای 20 درصد کلرورسدیم، 3 درصد سولفات منیزیم،‌2 درصد کلرور پتاسیم و 02/0 درصد برم است.
نایب رئیس خانه معدن گفت: پتاس ، سولفات دو سود، سودااش، ترکیبات منیزیم، برم و کلروسدیم املاح با ارزشی است که می توانداز دریاچه ارومیه استحصال شود و در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد.
بر اساس این گزارش حدود یک دهه پیش شرکت منطقه‌ای معادن آذربایجان به عنوان مجری طرح و سرمایه ‌گذار در نظر داشت، تا نسبت به تولید 50 هزار تن سولفات پتاسیم، 200هزار تن سولفات دو سود،60 هزار تن کلرورمنیزیم، شش هزار تن برم و بیش از 500 هزار تن کلروسدیم اقدام کند. 

در حال حاضر سولفات پتاسیم و برم در کشور تولید نمی‌شود و این در حالی است که کشور ما سالانه نزدیک به 200 هزار تن سولفات پتاسیم ( به عنوان کود شیمیایی) نیاز دارد. که با بهره‌برداری از طرح استحصال املاح دریاچه ارومیه علاوه بر تامین نیاز کشور با توجه به قیمت این مواد بازارهای جهانی صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر مطالعات و ارزیابی فنی و اقتصادی جهت بهره‌برداری از شوراب‌های دریاچه ارومیه به عمل آمده است و پیش بینی می‌شود با سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیون دلاری توسط بخش خصوصی با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال یکهزار و دویست نفر فراهم شود.

مواد معدنی مزبور در صنایع کشاورزی، ‌شیمایی، کاغذ سازی،‌ شیشه سازی و دارو سازی کاربرد دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین