جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 1:49:56 AM

در حالی که منابع معدنی زمین با سرعت بالایی در حال استخراج و رو به اتمام است،‌ تعدادی از کشورها در تدارک برداشت منابع معدنی و آب از ذخایر خارج از سیاره زمین هستند. در این میان برخی کشورها،‌ تدوین قوانین مربوط به حقوق مالکیت معادن فضایی را آغاز کرده اند.
تدوین مالکیت حقوقی برای برداشت ذخایر معدنی از فضا

به گزارش معدن نامه به نقل از mine&businesstoday شاید برخی تصور کنند که تسخیر فضا همچنان موضوعی است که به فیلم های علمی و تخیلی ارتباط دارد اما برداشت منابع با ارزش معدنی و حتی آب از سیارک ها،‌ در حال تبدیل شدن به یک صنعت است.

به نوشته سایت ماینینگ، شرکت Fircroft  به عنوان یکی از متخصصان صنایع نفت و گاز، معدن،‌ پتروشیمی، ساخت و ساز،‌ نیرو و انرژی هسته ای اخیرا حقایقی درباره معدنکاری فضایی اعلام کرده است.

سیارک ها سرشار از منابع معدنی از جمله سنگ آهن،‌ نیکل و فلزات گرانبها همچون پلاتینیوم  که هر کیلوگرم آن 29هزار دلار قیمت دارد، هستند که غنی تر از معادن زمین به شمار می آیند و بازار تریلیون دلاری را تشکیل می دهند.

در هر نیم مایل سیارک ها، 130 تن پلاتینیوم وجود دارد که از ارزش تقریبی 3.5 میلیارد دلاری برخوردار است. ناسا تخمین می زند که 897 سیارک با عرض 6دهم مایل در اطراف زمین وجود دارند. از سوی دیگر کمبود و بحران آب بر روی کره زمین، شرکت های پیشرو را به فکر استفاده از منابع احتمالی خارج زمین سوق داده است. ماهواره آتی (ناسا) قادر به کشف آب در سیارک های نزدیک زمین است به طوری که با استفاده از حسگرهای اشعه مادون قرمز این جستجو انجام خواهد شد. در همین حال دیگر شرکت های خصوصی در حال کشف آب و دیگر منابع حاصل از معدنکاری در ماه هستند.

هزینه های معدنکاری فضایی در این مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. تخمین زده شده که در سال 2023 برای آوردن هر دو کیلو ماده معدنی از فضا،‌ باید یک میلیارد دلار هزینه شود. با اینحال سیارک ها پتانسیل های بالایی برای ساکنان کره زمین دارند که با استفاده از تکنولوژی می توان به آن ها پی برد. در این میان چاپگرهای سه بعدی امکان استخراج مواد را مهیا می کند. ابزارآلاتی که هزینه ها در استخراج فضایی را کاهش می دهند. پیش بینی ها نشان می دهد، نخستین آب حاصل از یکی از سیارک ها می تواند در نیمه اول سال 2020 استخراج شود.

در حال حاضر لوگزامبورگ و ایالات متحده تنها کشورهایی هستند که شروع به تدوین قوانینی درباره حقوق امنیت دارایی کرده اند که مربوط به شرکت های تجاری است از منابع سیارک ها برداشت می کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین