جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 10:12:06 PM

هر زمان که پوسته زمین حرکت می کند، تغییرات فشار سبب ذخیره شدن فلزات گرانبها میشود و با رخ دادن زلزله رگه های طلا در زمانی بسیار کوتاه، احتمالا درعرض چند دهم ثانیه تشکیل می شوند.
چگونه زمین لرزه آب را به طلا تبدیل می کند؟

به گزارش معدن نامه به نقل از سازمان زمین شناسی کشور، دانشمندان برای مدتها براین باور بودند که رگه های طلا از مایعات داغ سیالی که در شکافهای عمیق پوسته زمین جریان دارند شکل می گیرند، اما تحقیقات سال ۲۰۱۳ متخصص زمین شناسی دانشگاه کوئینزلند در Brisbane استرالیا، حاکی از آن است که این رگه ها درامتدااد "سایش گسل های مورب زیگزاکی " یا 'fault jogs'  sideways zigzag   نمایان میشود.

بر اساس این گزارش، هر زمان که پوسته زمین حرکت می کند، تغییرات فشار سبب ذخیره شدن فلزات گرانبها میشود و با رخ دادن زلزله رگه های طلا در زمانی بسیار کوتاه، احتمالا درعرض چند دهم ثانیه تشکیل می شوند.

بر اساس این پژوهش ها، زلزله ها در امتداد گسل ها روی می دهند. دراین گسل ها، شکستگی، انکسار و فضاهای خالی وجود دارند که با آب پر شده اند. این آب ها حدود ۱۰ کیلومتر پایین تر از سطح زمین قرار گرفته اند و نقش روان کننده گسل ها را بعهده داشته، حاوی سیلیس، دی اکسیدکربن و فلزات گرانبها هستند.

برطبق این پژوهش،Weatherley  و همکارش، نویسنده و Geochemist ریچارد هنلی در دانشگاه ملی کانبرای استرالیا، متوجه شدند چه اتفاقی برای مایعات در طی زلزله رخ داده است.

زمانی که زمین لرزه روی میدهد، این شکاف ها بازتر شده و آب موجود در آنها تحت فشار بالا بخار می شود و سیلیس و سایر مواد معدنی کریستالیزه شده از قسمتهای زیرین به سطح می آیند، به همین دلیل سنگهای کوارتز حاوی رگه های تار عنکبوتی طلا هستند. به این فرآیند بروز ناگهانی رسوب flash deposition یا بروز ناگهانی بخارflash vaporization  می گویند.

 به عنوان مثال زلزله ای با قدرت ۴ ریشتر که باعث تکان های محسوسی می شود، سبب تبخیرناگهانی آب موجود در گسل ها با دمای حدود 390 درجه سانتیگراد خواهد شد.

رخ دادن زلزله های متمادی و با فواصل زمانی کوتاه سبب تشکیل ذخایر طلا در یک منطقه می شود. بنابراین نواحی دارای گسل های فعال، حاوی منابع غنی از ذخایر طلا هستند.

وجود زلزله در طول خطوط  گسلهای فعال در طی هزاران سال، سبب تشکیل ذخایر چشم گیر طلا شده است. بیان این نکته ضروری است که کوه های آتشفشانی هم موجب تشکیل ذخایر طلا می شوند، اما این روند با اثر زلزله درشکل گیری ذخایر طلا متفاوت است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین