پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 8:23:10 PM
روایت هنرمندان از چالش های کارآفرینی در ایران

دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه، عصر دیروز شاهد حضور سینماگران، کارآفرینان و اقتصاددانان بود.
تغییر نگاه سینماگران به کارآفرینان

به گزارش معدن نامه، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه، روز گذشته با اکران فیلم پنبه تا آتش زندگی و کسب و کار خانواده حاجی بابا، مالک و بنیانگذار واحدهای تولیدی چون فروسیلیس ایران، فرو آلیاژ لرستان، شوفاژ کار و . . . باعث ایجاداتحاد و همنشینی اهالی سینما، اقتصاد و تولید شدند.

بهرام عظیم پور، فیلمساز مطرح کشور که کارگردانی این اثر را کرده است، فرازو نشیب های خانواده حاجی بابا را مستند سازی کرده و با ظرافت خاصی نوع نگاه سه نسل مدیریتی کشور را به تصویر کشیده است.

نسل اول که عمدتا از اعضای جبهه ملی بودند و پس از کودتای 28 مرداد سرخورده شدند و با روی کار آمدن علینقی عالیخانی در دهه 40، به دنبال ایجاد صنایع پایه در کشور رفتند. آنان فعالیت های خود را ادامه دادند و توانستند علاوه بر تامین نیازهای داخلی به بازارهای صادراتی هم راه یابند.

این روند به خوبی ادامه داشت تا با وقوع انقلاب و مذموم شمرده شدن سرمایه گذاری اموال آنان مصادره شد و بیش از 90 درصد صنایع کشور ملی شده و مدیریت آنان به بخش خصوصی واگذار شد.

در این میان مردانی بودند که ایستادگی کردند و توانستند نزدیک به 10 درصد از صنایع کشور را خصوصی نگه دارند و در فضای جمهوری اسلامی به فعالیت خود ادامه دهند.

این سناریویی بود که بهرام عظیمی از تاریخ اقتصادی کشور در دوره معاصر در قالب زندگی علی اصغر جاجی بابا به تصویر کشیده بود.

این اقدام سینماگران، کارآفرینان و اقتصاددانان نشان داد که نگاه چپ موجود در بین اهالی هنر در حال تعدیل بوده و آنان به این نتیجه رسیده اند که کارآفرینان کشور متولی تولید ثروت و اشتغال در کشور هستند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین