چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 2:54:34 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:31300
  • زمان انتشار:پنجشنبه 7 بهمن 1400-6:59
  • کاربر:
جریان غالب در بازار تغییر کرد

مقاطع طویل فولادی پس از هفته‌‌‌ها رکود با استقبال قابل‌توجه خریداران روبه‌رو شد؛ به‌‌‌نحوی که متقاضیان میلگرد در رینگ دیروز برای کسب سهم از محصول مورد نظر خود حاضر به رقابت حداکثر۱۰درصدی نسبت به قیمت پایه عرضه نیز شدند. 
رونق معاملات فولاد به صعود بهای میلگرد انجامید
با وجود این، اثرگذاری نتیجه معاملات شمش فولاد در روز سه‌‌‌شنبه پنجم شهریور و خبر قطعی برق واحدهای فولادی بر این بازار بیش ازبرخی اظهارنظرها بود و بخش قابل‌توجهی از میلگرد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف روز گذشته به فروش رفت. به این ترتیب رونق معاملات شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در روز سه‌‌‌شنبه به معاملات مقاطع طویل فولادی نیز سرایت کرد و این بازار پس از هفته‌‌‌ها رکود، رنگ رونق را به خود دید.

با این حال، فعالان قدیمی‌‌‌تر بازار آهن و فولاد کشور بر این باورند که این رویه رشد قیمت با توجه به صحبت‌‌‌های رئیس‌‌‌جمهور ادامه پیدا نمی‌‌‌کند و باید منتظر سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار آهن و فولاد طی هفته آینده بود. ثبت اطلاعات خرید و فروش محصولات در سامانه جامع تجارت اجازه رصد کالا در بازار را برای سیاستگذار فراهم کرده و به این ترتیب کنترل بازار برای نهادهای نظارتی میسر خواهد بود. در این شرایط، رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار و انباشت محصول در انبار تجار نیز به کمک سیاستگذار آمده و فرآیند کنترل نرخ محصول در بازار را تسهیل می‌کند.

نرخ عرضه میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران روز گذشته برابر ۱۲‌هزار و ۷۴۰ تومان تا ۱۳‌هزار و ۵۳۰تومان در نظر گرفته شد. این در حالی بود که در روز سه‌‌‌شنبه پنجم بهمن، میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا ۱۲‌هزار و ۸۰۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده قیمت تمام‌شده خرید شمش فولاد برای نوردکار ۱۳‌هزار و ۹۹۰تومان بود. به این ترتیب نرخ عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف روز گذشته کمتر از قیمت تمام‌شده شمش در همین بازار بود. ارزان‌‌‌تر بودن نرخ محصول نسبت به شمش از دیگر دلایلی بود که تجار را برای خرید محصول به بازار کشاند.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین