جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:12:08 PM
گاز اکثر سیمانی ها قطع شده است

عضو هیات‌ مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به قطع گاز عمده صنایع سیمان کشور از حدود 9 روز قبل، گفت: مازوتی که اکنون در اختیار صنایع سیمان قرار می‌گیرد به اندازه نیاز آنها برای تولید نیست.
کمبود مازوت در کارخانه های سیمان

به گزارش بیرونیت، شهریار گراوندی از قطع گاز عمده صنایع سیمان کشور از حدود 9 روز قبل خبر داد و افزود: بجز تعداد محدودی از کارخانجات که در حاشیه شهر قرار دارند، گاز سایر صنایع سیمان کشور قطع شده است. وی ادامه داد: این قطعی گاز با هدف پایداری گاز بخش خانگی صورت گرفته و گاز صنایع پر مصرفی مانند سیمانی ها، فولادی ها و پتروشیمی‌ها قطع شده است.

مدیرعامل سیمان سامان غرب این رویه قطع گاز صنایع برای حفظ گاز بخش خانگی را اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: به جای آنکه به صنایع کشور فشار وارد شود، بهتر است الگوی مصرف بخش خانگی و تجاری اصلاح شود.

به گفته گراوندی، گاز صنایع بزرگ از جمله سیمانی ها در شرایطی قطع شده که تعرفه گاز مصرفی صنعت سیمان نیز از ابتدای امسال حدود چهار برابر شده است. عضو هیات‌ مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به ناچاری صنایع سیمان برای استفاده از سوخت جایگزین مازوت به جای گاز در چنین شرایطی، تاکید کرد: بر خلاف آنچه که گفته می‌شود، مازوت هم به راحتی در دسترس ما نیست.

گراوندی اضافه کرد: در کرمانشاه برای یک هفته اول مازوت توزیع نشد و از چند روز قبل تامین مازوت صنایع سیمان آغاز شده است. وی دلیل این امر را اولویت قرار دادن نیروگاه‌ها برای تامین مازوت اعلام کرد و یادآور شد: در روزهایی که مازوت به ما ندادند از ذخیره مازوت قبلی که در اختیار داشتیم استفاده کردیم و این ذخیره نیز حداکثر برای دو هفته پاسخگو است.

مدیرعامل سیمان سامان غرب توزیع مازوتی که اکنون انجام می‌شود را نیز کمتر از نیاز صنایع سیمان برشمرد و گفت: متاسفانه در زمینه توزیع مازوت بین آنچه که گفته می‌شود با آنچه که عملا صورت می‌گیرد تفاوت زیادی وجود دارد.

گراوندی از پیامدهای استفاده از مازوت در صنایع سیمان هم یاد کرد و با انتقاد از کیفیت نامناسب مازوت و میزان سولفات بالای موجود در آن، اضافه کرد: این کیفیت پایین هم باعث آلودگی هوا می‌شود و هم در کوره‌ها و پیش گرمکن خط تولید ایجاد مشکل و گرفتگی می‌کند.

عضو هیات‌ مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه برخی از کارخانجات سیمان امکان اینکه اوورهال خود را در این ایام انجام دهند را ندارند، یادآور شد: برخی واحدها در فصل تابستان که قطع برق داشتیم اوورهال انجام دادند و اکنون دیگر زمان اوورهال آنها نیست.

وی درباره احتمال قطعی برق با توجه به ایجاد محدودیت مصرف مازوت در نیروگاه‌های برق نیز ابراز نگرانی و اظهار کرد: اگر برق صنایع سیمان هم قطع شود مجبور به توقف تولید خواهیم بود.

گراوندی درباره احتمال افزایش قیمت سیمان با توجه به قطع گاز صنایع سیمان و کاهش تولید نیز گفت: اکنون که در فصل سرما قرار داریم تقاضا برای سیمان کم است و از همین رو بعید است دچار افزایش قیمت شویم. وی از فعالیت 71 خط تولید سیمان در سراسر کشور با ظرفیت 85 میلیون تن هم یاد کرد که در شرایطی که تقاضا باشد تا 80 میلیون تن در سال تولید دارند.

منبع:ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین