پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 12:40:53 PM
سبزپوشی یک‌دست فلزات صنعتی در بازارهای جهانی

چالش کمبود انرژی در دنیا با رشد هزینه تولید فلزات صنعتی و در عین حال، کسری عرضه به دلیل توقف تولید برخی واحدها، زمینه صعود کم‌‌‌سابقه قیمتی در بازارهای جهانی را رقم زده است.
بحران انرژی به صعود تاریخی فلزات صنعتی انجامید

در این شرایط، افزایش تورم جهانی و احتمال استمرار این تورم با وجود اخذ سیاست‌‌‌های انقباضی از سوی اقتصادهای بزرگ دنیا به دلیل اخلال عرضه از این صعود قیمتی حمایت می‌کند.

صعود کم‌‌‌سابقه فلزات صنعتی
ظرف هفته منتهی به‌ روز جمعه، پانزدهم اکتبر، فلزات صنعتی در بازارهای مختلف جهانی در مسیر رشد قیمتی قدم برداشتند؛ به نحوی که در نهایت، قیمت آلومینیوم به رکورد جدید تاریخی دست پیدا کرد و مس نیز مجددا به کانال ۱۰هزار دلاری صعودی کرد. سایر فلزات صنعتی نیز از رشد قیمتی ایجادشده در بازار کامودیتی‌‌‌ها بی‌‌‌بهره نماندند؛ به گونه‌‌‌ای که نیکل ظرف این هفته مجددا به کانال ۲۰هزار دلاری صعود کرد و فلز روی نیز با رشد هفتگی ۲۰درصدی به بالاترین نرخ پس از سال ۲۰۰۶ رسید. دومینوی رشد بهای انرژی، زمینه‌‌‌ساز افزایش قیمت فلزات پایه ظرف هفته اخیر بود. این رشد قیمتی از سویی به افزایش هزینه تولید منجر شد و از طرف دیگر، به توقف یا کاهش تولید فلزات صنعتی انجامید. به این ترتیب، زمینه اوج‌‌‌گیری قیمتی در بازار این محصولات فراهم شده است. افت قابل ملاحظه ذخایر اغلب فلزات صنعتی در انبارهای بورس‌‌‌های بزرگ دنیا موضوع دیگری بود که از این رشد قیمتی حمایت کرد. افزایش خرید در عین اختلال در عرضه، باعث شده است تا موجودی اغلب فلزات صنعتی در بازارهای دنیا رو به کاهش بگذارد که این موضوع از رشد قیمتی در این بازارها حمایت می‌کند. افزایش تورم جهانی و اختلال در عرضه، فاکتورهای دیگری بودند که ظرف هفته اخیر از رشد قیمتی در بازار فلزات صنعتی حمایت کردند.

رکورد تاریخی بهای آلومینیوم شکسته شد
در روز پایانی هفته اخیر، یعنی جمعه پانزدهم اکتبر، هر تن آلومینیوم در بازار معاملات آتی بورس نیویورک (کامکس) با قیمت ۳هزار و ۱۷۳دلار مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم، رکورد تاریخی این محصول بود. همچنین در این روز هر تن آلومینیوم در معاملات نقدی و تحویل فوری بورس فلزات لندن با قیمت ۳هزار و ۱۶۳دلار به فروش رفت که این رقم نیز بیشترین نرخ معامله این محصول در این بازار در طول زمان بود.

رشد بی‌‌‌سابقه بهای انرژی، اختلالات عرضه را تشدید کرده است. با توجه به استمرار کسری عرضه برق در چین، به واحدهای ذوب آلومینیوم در استان چینگهای چین اعلام شد تا تولید خود را به‌منظور کاهش بار در شبکه برق کاهش دهند. در عین حال، رشد کم‌‌‌سابقه هزینه انرژی با محوریت گاز طبیعی در اروپا باعث شده است تا تولید آلومینیوم اولیه که محصولی انرژی‌‌‌بر محسوب می‌شود، با افزایش هزینه و افت حاشیه سود روبه‌رو شود. این موضوع توقف تولید در برخی از واحدهای ذوب آلومینیوم ‌‌‌اروپایی، ازجمله شرکت هلندی آلدل را به همراه داشته است.

در حالی که رشد بهای انرژی هزینه تولید آلومینیوم اولیه را در کشورهای اروپایی افزایش داده، اتحادیه اروپا عوارض ضددامپینگ را بر آلومینیوم وارداتی از چین وضع کرده است. این عوارض، در حمایت از واحدهای ذوب آلومینیوم واقع در این مناطق وضع شده است، اما می‌تواند بر هزینه‌‌‌های تولید صنایع تکمیلی مصرف‌کننده آلومینیوم همچون صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و تولیدکنندگان ظروف یک‌بار مصرف همچون قوطی‌‌‌های نوشابه هم بیفزاید.

مس در یک‌قدمی صعود تاریخی
کاهش موجودی فلز مس در انبارهای بورسی و افزایش هزینه انرژی، بهای فلز سرخ را در بازارهای جهانی صعودی کرد. بر اساس گزارش Kingdom Futures، موجودی فیزیکی مس در بورس فلزات لندن به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۷۴ رسیده است. این موضوع محرکی قوی برای رشد بهای مس در بازارهای جهانی بود که باعث شد روز جمعه پانزدهم اکتبر، نرخ مس برای تحویل فیزیکی و فوری در بورس فلزات لندن به ۱۰هزار و ۵۵۵دلار به‌‌‌ازای هر تن برسد. در عین حال، نرخ معامله مس در معاملات آتی کامکس به ۴دلار و ۷۲سنت به ازای هر پوند رسید که این رقم تنها حدود ۱/۵درصد کمتر از اوج تاریخی بهای مس است که در روزهای ابتدایی ماه مه امسال به ثبت رسید. فلز مس جایگاه ویژه‌ای در انرژی‌‌‌های پاک دارد؛ از این فلز در توربین‌‌‌های بادی، خودروهای برقی و پنل‌‌‌های خورشیدی استفاده می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای آن در سال‌های آینده افزایشی باشد. همین موضوع بر جذابیت سرمایه‌گذاری روی این فلز در بلندمدت می‌‌‌افزاید. همچنین CRU برآورد می‌کند که تا دهه ۲۰۳۰، استفاده از مس در توربین‌های بادی، خودروهای برقی و سایر فناوری‌های «سبز» به ۶میلیون تن مس تصفیه‌شده برسد که ۲۰درصد از مصرف جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. جان بناویس (Juan Benavides) از مدیران شرکت دولتی مس شیلی می‌‌‌گوید: افزایش قیمت انرژی، هزینه‌‌‌های تولید مس را تا ۶درصد افزایش داده است. وی می‌افزاید: به‌وضوح ترس از تورم جهانی و افزایش هزینه انرژی و سایر مواد مصرفی و اولیه میان تولیدکنندگان وجود دارد. با این حال، موجودی مس در انبارهای دنیا رو به کاهش گذاشته است و به نظر می‌رسد نقدینگی بالایی در بانک‌های سراسر جهان وجود داشته باشد که این موضوع از رشد قیمتی در این بازار حمایت می‌کند. بناویس ادامه می‌دهد: تقاضای مس ظرف سال‌های پیش رو ۲ تا ۳درصد افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به کسری ۶میلیون تنی در این بازار منجر می‌شود که تا پایان این دهه ادامه پیدا می‌کند.

رشد شتابان بهای فلز روی
بهای فلز روی نیز در هفته جاری صعودی کم‌سابقه را تجربه کرد و قیمت معامله آتی آن در بازار کامکس ظرف روز جمعه به ۳هزار و ۸۱۴دلار به ازای هر تن رسید که این رقم اوج قیمتی این فلز پس از سال ۲۰۰۶ بود. در اوایل هفته قبل شرکت Nyrstar که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی در جهان است، اعلام کرد که تولید خود را در سه کارخانه مستقر در بلژیک به دلیل افزایش هزینه تولید با رشد بهای انرژی تا ۵۰درصد کاهش می‌دهد. در عین حال شرکت گلنکور روز جمعه از کاهش تولید در سه واحد ذوب روی خود مستقر در کشورهای اروپایی به دلیل صرفه‌‌‌جویی در مصرف انرژی خبر داد. در حالی که رشد بهای انرژی و تورم جهانی، زمینه صعود بهای فلز روی را همگرا با رشد سایر فلزات صنعتی فراهم کرده، دولت چین به منظور کنترل قیمتی در این بازار، اقدام به آزادسازی ذخایر استراتژیک خود کرده است. دولت پکن در سال‌جاری میلادی ۱۸۰هزار تن روی را برای کنترل قیمتی آزاد کرد. انجمن جهانی سرب و روی در آخرین گزارش خود، میزان تولید روی تصفیه‌شده را در سال‌جاری میلادی برابر ۱۴میلیون و ۱۳۰هزار تن تخمین زد که این رقم نسبت به میزان تولید در سال قبل افزایشی ۲/۵درصدی دارد. در این گزارش آمده است که عمده این رشد تولید از سوی چین محقق می‌شود. همچنین در گزارش این انجمن برآورد شده که امسال میزان تقاضای جهانی برای فلز روی ۶درصد افزایش یابد و به این ترتیب، سرعت رشد تقاضا برای این فلز نسبت به شتاب رشد تولید بیشتر باشد. این موضوع سیگنالی مهم برای رشد قیمتی در این بازار به‌‌‌ شمار می‌رود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین