پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 7:08:25 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28891
  • زمان انتشار:سه شنبه 24 فروردين 1400-13:26
  • کاربر:
بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت تشریح کرد:

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خصوص نقش معادن در اقتصاد کشور عنوان کرد: جایگاه معادن از لحاظ ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری محرز است و با توجه به سند همکاری ایران و چین می‌توان از تجربیات این کشور در راستای توسعه معادن خود استفاده کنیم.
ظرفیت‌های همکاری ایران و چین در بخش معدن/ استفاده از توانمندی چینی‌ها در مکانیزه کردن معادن

بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت با اشاره به ظرفیت‌ مواد معدنی در کشور عنوان کرد: در کشور در حدود ۱۶ معدن وجود دارد که در کلاس جهانی مطرح هستند. در حالی که مابقی معادن کشور در مقیاس کوچکتر قرار دارند و از بین این معادن باید وزن بیشتری را به معادن فلزی و غیر فلزی‌های استراتژیک نسبت دهیم. این معادن از آن جهت استفاده در صنایع مدرن و ایجاد ارزش افزوده بالا حائز اهمیت هستند و این مسئله می‌تواند به تبیین نقشه راه کمک کند.
وی با اشاره به خدمات طرح احیای معادن کوچک مقیاس افزود: معادنی که در دست بخش خصوصی است از طریق پایش و شناسایی پتانسیل‌های فلزی توسط طرح احیای معادن کوچک مقیاس و نیز شناسایی مشکلات این معادن، آن‌ها را در مسیر درستی قرار می‌دهد. برخی از این معادن دارای مشکلات زیرساخت، فرآوری ، ماشین آلات و مشکلات دیگری همچون کم بودن دانش فنی رنج می‌برند. عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک معدنی با کشور چین اظهار داشت: در خصوص اینکه ما چگونه بتوانیم از سند همکاری ایران و چین استفاده کنیم باید گفت اکنون کشور چین در حدود ۲۵ ماده معدنی هم از نظر ذخیره و هم از نظر میزان تولید در مقام‌های تک رقمی آمار جهانی قرار دارد. به همین خاطر قطعا کشور چین از تجربیاتی خوبی برخوردار است و وضعیت معدن‌کاری در این کشور از وضعیت مطلوب‌تری نسبت به ایران برخوردار است. ما باید از ایشان در زمینه‌هایی استفاده کنیم که موجب رونق در بخش معادن کوچک مقیاس شود. 
وی با بیان مثالی افزود: اگر کشور چین در حوزه خاک‌های نادر از تجربیات خوبی برخوردار است و صنعت ما نیازمند این همکاری باشد می‌توان معادنی که این پتانسیل را دارا است از طریق برقراری ارتباط با این کشور و از راه احداث آزمایشگاه‌های تخصصی و واحدهای فرآوری زمینه‌های همکاری مشترک را ایجاد کرد. نکته مهم این است که نباید اجازه دهیم در این بین خام فروشی صورت گیرد زیرا هر کشوری در پی ارضای منافع ملی خود است و باید در ایجاد مسیری برد برد با این کشور باشیم.
برنا با بیان نقش معادن در دوران تحریم گفت: در دوران تحریم، معدن و صنایع معدنی خود را به دولت اثبات کرده است و توانایی این بخش در پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور محرز است. هنگامی که ما زنجیره ارزش را از اکتشاف تا استخراج تکمیل کنیم آنگاه ارزش افزوده را می‌توایم در کشور خود استفاده کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه خام فروشی نباید صورت گیرد مگر آنکه توجیهی داشته باشد تشریح کرد: مگر آنکه با این کار دانشی اخذ شود و یا کارخانه‌ای تاسیس شود و باید اگر خام فروشی صورت گرفت در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده معدنی باشد نه آنکه باعث باب شدن این مسئله شود. خام فروشی باعث ایجاد مشکلاتی نظیر کم فروغ شدن رونق اقتصادی، از میان بردن فرصت‌های شغلی و دیگر مسائل خواهد شد اما اگر با برنامه عمل کنیم می‌توانیم در مسیر درست گام برداریم این موضوع مستلزم به روزرسانی ماشین آلات معدنی و احداث واحدهای فرآوری است.
عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ضمن اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در صنایع مختلف کشور، بومی سازی ماشین آلات معدنی را دور از انتظار نخوانده و افزود: در صنعت هسته‌ای و صنایع دفاعی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم. شاید در زمان‌های گذشته اگر صحبت از جایگاه کنونی خود در این عرصه می‌کردیم زیاد جدی گرفته نمی‌شد اما مشاهده کردیم که اکنون در چه وضعیتی قرار داریم. باید برنامه‌ریزی‌ها در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به گونه‌ای باشد که بتوانیم ماشین آلات معدنی را بومی سازی کنیم. ما اکنون  در کشور  تایر دامپتراک تولید می‌کنیم و باید با دسته بندی موارد و با اراده‌ای راسخ در این حوزه شروع به کار کنیم.
برنا در پایان با بیان پیشنهاد خود در خصوص نحوه مشارکت با کشور چین در زمینه ماشین آلات معدنی گفت: تا قبل از اینکه این اتفاق بیفتد باید شرایطی ایجاد شود که مشکلات معدن‌کاران در این زمینه افزوده نشود و یکی از مباحثی که می‌توان در آن با کشور چین همکاری کرد بخش ماشین آلات معدنی است. باید قرارداد به گونه‌ای بسته شود که بتوانیم در زمینه ماشین آلات به بومی سازی بپردازیم و هم اینکه مشکلات معدنکاران حل و فصل شود. همچنین چینی‌ها می‌توانند با مشارکت از طریق مکانیزه کردن معادن ما از محل درآمد معدن هزینه‌های خود را تامین کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین