پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 10:57:18 AM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28872
  • زمان انتشار:يکشنبه 22 فروردين 1400-13:41
  • کاربر:
بنیانگذار فولادمبارکه اصفهان در گفت‌وگو با بیرونیت:

نیکو نورعلیزاده| محمدحسن عرفانیان با اشاره به سوءاستفاده‌های سیاسی از فولادمبارکه عنوان کرد: باید مسوولان دیدگاه سیاسی خود نسبت به فولادمبارکه را کنار بگذارند و صلح آمیز به این مجتمع نگاه کنند و از مدل فولاد مبارکه به جهت اصلاح ساختار کشور استفاده کنند. 
فولادمبارکه را سیاسی نکنید

او با بیان اینکه فولاد مبارکه اکنون سرآمد صنعت کشور است و باید به عنوان تجربه‌ای موفق از آن استفاده شود، مطرح کرد: در قرآن آمده است به شرطی جزو پرهیزگاران خواهید بود که از تجربیات گذشتگان استفاده کنید. به این جهت و به خاطر آنکه فولاد مبارکه مدلی موفق در صنعت کشور بوده است باید بر اساس قوانین آن ساختارسازی کنیم. صنعت فولاد ابزار اقامه قسط است و فولاد مبارکه اصفهان به منظور اجرای این طرح بنیان گذاری شد. وسیله در این اجرای این امر که چه ورق فولادی چه شمش باشد مطرح نیست مهم اجرای این هدف است. این مدل می‌تواند راهگشای حل مشکلات کشور از طریق صنعتی کردن آن باشد.

وی افزود: در ابتدای شروع کار فولادمبارکه کشور از پیش زمینه‌های صنعتی نامطلوبی برخورد بود و حتی نصب اسکلت فلزی این مجتمع توسط شرکت‌های خارجی انجام شد. در همین دوران به ازای هر شغل در داخل فولاد مبارکه ۴۳ شغل در بیرون از کارخانه ایجاد می‌شد و امروز که شرایط صنعتی کشور بهبود یافته این مقدار به ۲۰ شغل رسیده است. می‌توان گفت صنعتی در کشور وجود ندارد که چنین اثر وضعی داشته باشد بنابراین باید هر جایی از کشور را که در آن اشتغال وجود ندارد از این مدل استفاده شود به رفع مسائل مختلف آن منطقه اعم از آب، برق، گاز و رفاه و دیگر موارد منتهی خواهد شد.
بنیانگذار فولاد مبارکه با اشاره به طرح‌های مختلف خدماتی اجرا شده توسط شرکت‌های فولادی به منظور محرومیت‌زدایی اذعان داشت: به طور مثال شرکت چادرملو و گل گهر آب خلیج فارس را به یزد انتقال دادند و باید این سوال مطرح شود که کدام بودجه دولتی می‌توانست این کار را انجام دهد. در حال حاضر نیز فولاد مبارکه درصدد تامین انشعاب آب برای اصفهان است اما به اشتباه بیان می‌شود که فولاد به خاطر مصرف آب خود این کار را انجام می‌دهد در صورتی که عکس این قضیه صادق است. اکنون شاهد آن هستیم که برای پروژه‌هایی نظیر انتقال آب یا احداث راه آهن شرکت‌های فولادی بسیار راهگشا هستند.

عرفانیان در خصوص تاثیرات مصوبات سال گذشته مجلس بر صنعت فولاد تشریح کرد: تاکنون تمام زوایای مصوبات مجلس آشکار نشده است و در موضوع گران شدن انرژی واحدهای فولادسازی هر چقدر رایانه‌ها کمتر شود و در عوض به بحث اشتغال زایی پرداخته شود به نفع کشور و رفع تحریم خواهد بود. ما باید به طریقی ارز را از بودجه بیرون آوریم. ما در شرایط بحرانی به سر می‌بریم و از ذخیره ارزی و سرمایه به خصوصی برخوردار نیستیم و در این شرایط چاپ پول و تبدیل دلار به ریال هیچ مساله‌ای را در این ۴۰ سال حل نکرده و حل هم‌ نخواهد کرد و تنها برای پوشش هزینه‌های دولت این امر صورت می‌گیرد.
وی افزود: فرمول کلی آن است که ارز از بودجه بیرون آورده شود و به هیچ وجه در داخل بودجه ارز مصرف نشود. باید محوریت پروژه‌های عمرانی به دست شرکت‌های خصوصی بیفتد و در راستای افزایش میزان اشتغال در کشور حرکت کنند. مالیات نیز به هر میزان مورد نیاز اخذ شود و دولت با کوچک کردن خود و با واگذاری مالکیت و مدیریت به بخش خصوصی به وظیفه خدمت‌گذاری و نظارتی خود برسد. با این کار و به طبع با کاهش هزینه‌های دولت، این نهاد خواهد توانست با اخذ مالیات هزینه‌های خود را از دهک‌های مورد نظر خود به سمت حذف ارز از بودجه حرکت کند. 
کارشناس صنعت فولاد در انتها با ارائه پیشنهاد خود به منظور اصلاح عملکرد دولت بیان کرد: اگر این تفکر در دولت ایجاد شود که مردم از آگاهی و توانایی برخوردار هستند و بالعکس دولت خود را در موضع ناآگاهی و ناتوانی ببیند. کارمند دولت باید در قبال ارباب رجوع به نحو احسن وظیفه خدمات‌دهی خود را به انجام رساند نه آنکه با بی توجهی به ایشان در نهایت در مقام راهنمایی ارباب رجوع عمل کند. اگر ساختار مملکت از وزیر تا کارمند دولت به این سمت پیش برود آنگاه در این شرایط اخذ مالیات به جهت سود بردن اشخاص از نحوه خدمات رسانی دولت منطقی خواهد بود. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین