جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 8:51:01 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28866
  • زمان انتشار:شنبه 21 فروردين 1400-20:47
  • کاربر:
رئیس ایمیدرو مطرح کرد:

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: به‌روزآوری طرح جامع فولاد سه نکته اساسی جامع و کامل بودن، ارائه برنامه عملیاتی و نیز ضمانت اجرایی برای همه دستگاه‌های مرتبط دارد که نیاز است قبل از ابلاغ رسمی، به طور دقیق مشخص و تبیین شوند.
ضمانت اجرایی، رکن نهایی طرح جامع فولاد

به گزارش بیرونیت، وجیه‌اله جعفری در نشست ویدئوکنفرانس پایش نسخه هفتم (فروردین ۱۴۰۰) طرح جامع فولاد افزود: در گام نخست، سیاست‌های این طرح باید همه ابعاد توسعه صنعت فولاد شامل به‌روزآوری دانش و استفاده از نسل چهارم انقلاب صنعتی، زیرساخت‌ها،‌ تامین مالی، توسعه صنایع پایین دستی و ارزش افزوده و غیره را به صورت جامع در نظر گرفت.

وی بیان‌داشت: قابلیت تبدیل طرح جامع به برنامه عملیاتی، یکی از ارکان این طرح باید باشد که نقش ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، شرکت تهیه و تولید، تشکل‌ها و نیز نهادهای مرتبط که مجوز ارائه می کنند را تعیین و تبیین کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین پس از تبادل نظر با «سعید زرندی» معاون طرح و برنامه وزارتخانه، اظهار داشت: مقرر شده موضوعات یاد شده دوباره بررسی و بازبینی و در نهایت به وزیر صنعت ارائه شود.

ضمانت اجرایی، رکن نهایی طرح جامع فولاد

وی تاکید کرد: هدف از ارائه طرح به وزیر و پس از آن دولت، مشخص شدن ضمانت اجرایی به عنوان رکن نهایی طرح جامع فولاد است، به‌گونه‌ای که شاهد اقدام‌های هماهنگ و یکپارچه در مسیر اجرای طرح جامع فولاد شویم.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح‌کرد: نسخه به‌روز شده طرح جامع، صفر تا ۱۰۰ زنجیره فولاد را پوشش خواهد داد و با ضمانت اجرایی که خواهد داشت، مبنایی برای تصمیم‌گیری و توسعه صنعت فولاد خواهد شد.

فولاد جزء ۹ صنعت پیش‌رو کشور

در این جلسه، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت نیز طی سخنانی کوتاه اعلام‌کرد: پس از نهایی شدن مباحث فوق در طرح جامع فولاد، صورت‌جلسه ای آماده شده و به امضای وزیر خواهد رسید.

زرندی یادآور شد: فولاد جزو ۹ صنعت پیش‌رو است که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت مشخص شده و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: پیشتر طرح جامع سرب و روی آماده شده که از جامعیت قابل توجهی برخوردار است و با اهداف ترسیم شده، تطابق دارد.

«محمد آقاجانلو»، معاون ایمیدرو نیز در این جلسه گفت: هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، اولویت‌بندی پروژه‌ها، چگونگی تامین زیرساخت، امور زیست‌محیطی، تغییرات فناوری و غیره، از جمله مواردی در طرح جامع فولاد است که نیاز به تبیین از سوی مشاور دارد.

«علی رضا رشیدی»، مدیر عامل شرکت ملی فولاد نیز در بخش دیگر این جلسه گفت: شاکله کلی مواد اولیه طرح جامع فولاد، تامین از داخل کشور است، اما باید همه ابعاد پروژه‌هایی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (خلیج فارس و چابهار) نیز در حال اجرا یا طراحی است، دیده شود.

ایران در سه سال اخیر در جایگاه دهم تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار داشته است. ظرفیت تولید فولاد خام ایران (بر اساس عملکرد انتهای سال ۹۹) ۳۹.۴ میلیون تن است. ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن ۶۶.۷ میلیون و کنسانتره سنگ‌آهن ۶۴.۱ میلیون تن است.

همچنین ۴.۴ میلیارد یورو برای طرح‌های توسعه و ۹.۲ میلیارد یورو برای بخش زیرساخت مورد نیاز است که مجموع سرمایه مورد نیاز را به ۱۳.۶ میلیارد یورو می‌رساند. از سوی دیگر نکاتی که باید بر روی آن تاکید کرد شامل حضور کنسرسیوم های بخش خصوصی در اکتشاف است.

علاوه بر این، تاکید بر انجام اکتشافات در عمق، رشد استفاده از قراضه آهن برای جلوگیری از فشار بر بیش از حد بر تامین کنسانتره، گندله‌سازی و آهن‌اسفنجی و نیز تامین مواد اولیه به‌ویژه کم عیار از معادن کوچک، جزو نکات مورد توجه نسخه جدید طرح جامع فولاد است.

یکی دیگر از نکات این طرح، دوری‌گزینی از نگاه بخشی و جلوگیری از ساخت کارخانه‌های زنجیره فولاد در مناطق کم‌آب است. از همین رو باید توسعه در مناطق جنوبی و سواحل دریاهای آزاد، متمرکز شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین